اسکروج: سرود کریسمس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اسکروج: سرود کریسمس
کارگرداناستیون دانلی
تهیه‌کنندهرالف کمپ
اندرو پیرس
فیلمنامه‌نویساستیون دانلی
لسلی بریکوس
بر پایهاسکروج اثر لسلی بریکوس
سرود کریسمس توسط چارلز دیکنز
بازیگران
موسیقیجرمی هالند اسمیت (امتیاز)
لسلی بریکوس (آهنگ)
تدوین‌گرگراهام سیلکاک
شرکت
تولید
  • تایم‌لِز فیلمز
  • اکسیس استودیوز
توزیع‌کنندهنتفلیکس
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-11-۱۸) (آمریکا)
  • ۲ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-12-۰۲)
مدت زمان
۹۷ دقیقه
کشور
زبانانگلیسی

اسکروج: سرود کریسمس (انگلیسی: Scrooge: A Christmas Carol) یک فیلم پویانمایی رایانه‌ای در ژانر کمدی-فانتزی موزیکال محصول ۲۰۲۲ به کارگردانی استیون دانلی بر اساس فیلمنامه‌ای از دانلی و لسلی بریکوس است که از فیلم اسکروج در سال ۱۹۷۰ اقتباس شده است (که بریکوس فیلمنامه و آهنگسازی آن را برعهده داشته است)، که به نوبه خود بر اساس رمان سرود کریسمس نوشته چارلز دیکنز است. این فیلم توسط تایم‌لِز فیلمز تهیه شده است، که صداپیشگان آن می‌توان به لوک ایوانز، الیویا کلمن، جسی باکلی، جاناتان پرایس، جانی فلین، جیمز کازمو و ترور دیون نیکلاس را به عهده دارد. در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲ در سینماهای منتخب اکران شد و در ۲ دسامبر همان سال در نتفلیکس پخش شد. این فیلم به لسلی بریکوس اختصاص دارد که یک سال قبل از اکران فیلم درگذشت. این فیلم نقدهای متفاوتی از سوی منتقدان دریافت کرد.

داستان[ویرایش]

در شب کریسمس در سال ۱۸۴۳، مردی شاد به نام هری هافمن در مورد عشق خود به تعطیلات (من عاشق کریسمس هستم) آواز می‌خواند. او با دایی سالخورده‌اش ابنزر اسکروج و سگش پرودنس روبرو می‌شود، اما اسکروج آنقدر از او فرار می‌کند تا پولی به موسسه خیریه ندهد و بر بدهی مالک اسباب بازی فروشی محلی تام جنکینز که به سختی می‌تواند هزینه درمان پزشکی برای مادر ضعیفش را بپردازد، اضافه می‌کند. پس از بازگشت به خانه، اسکروج دعوت هری را برای یک مهمانی شام کریسمس رد کرد و با بی‌میلی به کارمندش، باب کراچیت، اجازه می‌دهد روز بعد برای کریسمس تعطیل باشد. باب از اسکروج دستمزد کمتری می‌گیرد و با همسرش اتل و فرزندان زیادشان از جمله تیم کوچک که به شدت بیمار است و به دلیل ناتوانی در تامین مالی نمی‌تواند تحت درمان پزشکی قرار گیرد در فقر زندگی می‌کند. اسکروج و پرودنس به خانه می‌روند در حالی که اسکروج درباره عصبانیت خود از کریسمس آواز می‌خواند (به من بگو).

هنگامی که او به خانه می‌رسد، روح شریک تجاری و دوست سابق خود، جیکوب مارلی، را می‌بیند، که مجبور است زنجیر طولانی و سنگینی را به‌عنوان مجازاتی برای اعمال بدی که در زندگی انجام داده است، دور روحش بکشد. او به اسکروج هشدار می‌دهد که وقتی بمیرد به سرنوشت مشابهی دچار خواهد شد، (که حتی زنجیرش سنگین‌تر و بلندتر خواهد بود) مگر اینکه تغییر کرده و آدم خوبی شود و مارلی ترتیبی داده که سه بازدیدکننده به خانه او بیایند تا به او آموزش دهند که چگونه مزد بهتری شود.

هنگامی که اسکروج می‌خواهد به رخت‌خواب برود، با اولین بازدیدکننده مواجه می‌شود، موجودی مومی‌مانند به نام گذشته که شکلش تغییر می‌کند، که او را پیش از زمان حاضر در زندگی‌اش می‌برد، جایی که مجبور شد در روز کریسمس در کارخانه‌ای کار کند. ابنزر کوچک به‌دلیل حضور پدرش در زندان و ملاقات خواهر کوچکترش جین (که در زایمان جان باخت و هری را به دنیا آورد)، زمانی که او جوان بود و برای یک تاجر خوش قلب به نام آقای فزیویگ کار می‌کرد.

صداپیشگان[ویرایش]

موزیک[ویرایش]

شمارهنامخواننده (گان)مدت
۱.«من عاشق کریسمس هستم»فرا فی۰۲:۵۹
۲.«کودکانِ کریسمس»جانی فلین۰۳:۲۹
۳.«به من بگو»لوک ایوانز۰۳:۲۶
۴.«آرزوهای کریسمس»جمیما لوسی نیومن۰۲:۱۷
۵.«خوشبختی»لوک ایوانز و جسی باکلی۰۳:۴۹
۶.«بعدا هرگز نمی‌آید»لوک ایوانز و جسی باکلی۰۴:۲۷
۷.«من زندگی را دوست دارم»ترور دون نیکلاس۰۳:۱۴
۸.«روزِ زیبا»الیور جنکینز۰۲:۴۱
۹.«بسیار از شما متشکرم»گیلز تررا۰۳:۵۵
۱۰.«من دوباره شروع خواهم کرد»لوک ایوانز۰۳:۴۴
۱۱.«من عاشق کریسمس هستم» (عناوین پایانی)تروور دیون نیکلاس۰۲:۵۱
مجموع مدت:۳۶:۵۲

پخش[ویرایش]

این فیلم در ۲ دسامبر ۲۰۲۲ در نتفلیکس اکران شد، پس از اکران محدود سینما در ایالات متحده در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲ نیز اکران شد.[۱]

برخورد[ویرایش]

این فیلم دارای امتیاز ۳۸% منتقدان با ۱۶ بررسی در راتن تومیتوز با میانگین امتیاز ۵.۳/۱۰ است.[۲]

همچنین ببینید[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Scrooge: A Christmas Carol release date, cast, synopsis, first look photos, and more». Netflix Life (به انگلیسی). ۲۰۲۲-۰۸-۳۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۱۲.
  2. Scrooge: A Christmas Carol (به انگلیسی), retrieved 2023-01-13

پیوند به بیرون[ویرایش]