احادیث و قصص مثنوی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
احادیث و قصص مثنوی
تصویر جلد کتاب
نویسنده(ها)بدیع‌الزمان فروزانفر
کشورتهران
زبانفارسی
مجموعهاحادیث مثنوی
و مآخذ قصص و تمثیلات مثنوی
موضوع(ها)تفسیر احادیث
و قصص مثنوی مولوی
ناشرامیرکبیر
تاریخ نشر
۱۳۷۶
شمار صفحات۷۵۵
شابکشابک ‎۹۶۴−۰۰−۰۲۷۸-X

احادیث و قصص مثنوی عنوان دو کتابی است به نام‌های «احادیث مثنوی» و «مآخذ قصص و تمثیلات مثنوی» که توسط بدیع‌الزمان فروزانفر نوشته شده و توسط حسین داودی به صورت مجموعه و در یک جلد با ترجمه متون عربی در سال ۱۳۷۶ در انتشارات امیر کبیر چاپ شده‌است.

موضوع[ویرایش]

تنظیم‌کننده و مترجم این اثر در مقدمه کتاب می‌نویسد:

این مجموعه شامل احادیث، قصص و تمثیلاتی است که صریحاً یا به اشاره در مثنوی شریف آمده است. این آمیختگی شگرفت عرفان با معارف اسلام و تبلور یافتنش در قالب مثنوی موجب شده است که هم اندیشه‌های بلند مولوی به خلود و جاودانگی رسد و هم به تبع آن زبان و ادب فارسی بیش از پیش غنای فرهنگی یابد.

ساختار[ویرایش]

چاپ اول کتاب در سال ۱۳۷۶ خورشیدی در قطع وزیری متوسط با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه در انتشارات امیرکبیر انجام شده‌است. کتاب دارای ۷۵۵ صفحه و با سه مقدمه که یکی از مترجم و دو مقدمه از نویسنده هر دو کتاب است شروع می‌شود. قسمت متن شامل احادیث و قصص دفترهای ششگانه مثنوی است و در انتها فهرست کاملی شامل فهرست‌های تفضیلی و موضوعی و الفبایی دارد، همچنین فهرست‌های تکمیلی شامل اشخاص و مکان‌ها و کتاب‌ها نیز وجود دارد.

منابع[ویرایش]

  • فروزانفر، بدیع‌الزمان (۱۳۷۶). احادیث و قصص مثنوی. ج. یک. ترجمهٔ حسین داودی. تهران: امیر کبیر. ص. ۷۵۵. شابک ۹۶۴-۰۰-۰۲۷۸-X.
  • «احادیث و قصص مثنوی: (تلفیقی از دو کتاب "احادیث مثنوی" و مآخذ قصص و تمثیلات مثنوی")». کتابخانه دانشگاه صنعتی شریف.[پیوند مرده]