ائتلاف سیاسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در سیاست، ائتلاف سیاسی، که به عنوان بلوک نیز شناخته می‌شود، عبارت است از همکاری اعضای احزاب مختلف سیاسی، در کشورهایی با سیستم پارلمانی. این معمولاً شامل توافقنامه‌های رسمی بین دو یا چند طرف کل است. معمولاً یک اتحاد برای احزاب مربوط در حین و بلافاصله پس از انتخابات مفید است. به‌دلیل ویژگی‌های سیستم‌های انتخاباتی مربوط (به عنوان مثال اجازه دادن به هر حزب برای تعیین حد نصاب انتخاباتی) و/یا اجازه دادن به احزاب برای تشکیل دولت پس از انتخابات. اینها ممکن است به سرعت از هم بپاشند، یا ده‌ها سال به هم پیوسته تبدیل به یک هنجار واقعی شوند و تقریباً به عنوان یک واحد عمل کنند. ائتلاف‌ها همچنین ممکن است قبل از انتخابات در تلاش برای کاهش عدم قطعیت پس از انتخابات تشکیل شوند.[۱]

دولت‌های ائتلافی زمانی تشکیل می‌شوند که یک اتحاد سیاسی به قدرت برسد، یا زمانی که تنها به کثرت (نه اکثریت) دست یافته و چندین حزب باید با یکدیگر برای حکومت همکاری کنند. یکی از ویژگی‌های چنین روش حکومتی منجر به وزیر سیار می‌شود.

مثال‌ها[ویرایش]

اتحادهای سیاسی فعال[ویرایش]

ائتلاف‌های سیاسی منقرض شده[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. Bergman, Matthew Edward (4 May 2020). "Sorting between and within coalitions: the Italian case (2001–2008)". Italian Political Science Review / Rivista Italiana di Scienza Politica (به انگلیسی). 51: 42–66. doi:10.1017/ipo.2020.12. ISSN 0048-8402.