پرش به محتوا

آنجلو ماریا ریپل‌لینو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آنجلو ماریا ریپل‌لینو
زادهٔ۴ دسامبر ۱۹۲۳
پالرمو، ایتالیا
درگذشت۲۱ آوریل ۱۹۷۸&#۱۶۰;(۱۹۷۸-۰۴-۲۲) (۵۴ ساله)
رم، ایتالیا
پیشهنویسنده

آنجلو ماریا ریپل‌لینو (به ایتالیایی: Angelo Maria Ripellino)؛ (۴ دسامبر ۱۹۲۳ – ۲۱ آوریل ۱۹۷۸) مترجم، شاعر، زبان‌شناس و دانشگاهی ایتالیایی بود.[۱][۲]

زندگی و حرفه[ویرایش]

ریپل‌لینو در پالرمو متولد شد، پدر او یک استاد دبیرستان بود و در سال ۱۹۴۵ در رشته اسلاویسم در دانشگاه پالرمو فارغ‌التحصیل شد.[۳] در سال ۱۹۴۷ در دوره‌های فیلم‌سازی در مرکز تجربی سینماتوگرافیا ثبت نام کرد. در همان سال با الا لوچوا، دانشجوی چک ادبیات ایتالیایی که در سال ۱۹۴۶ در یک سفر تحصیلی در پراگ می‌شناخت، ازدواج کرد.[۳]

از سال ۱۹۴۰ به عنوان منتقد تئاتر و شاعر فعال بود و پس از تحصیل در دانشگاه آثار روی ترجمه مقالات انتقادی و کتاب‌های تاریخ ادبی در مورد ادبیات روسیه، لهستان و چک-اسلواکی متمرکز کرد. او نقش کلیدی در محبوبیت چندین نویسنده روسی در بین مردم ایتالیا، به ویژه بوریس پاسترناک و الکساندر بلوک داشت. ریپل‌لینو به عنوان یک تحصیلکرده دانشگاهی ابتدا به عنوان مدرس فیلولوژی اسلاوی و زبان چک در دانشگاه بولونیا، و سپس به عنوان استاد زبان و ادبیات روسی و ادبیات چک-اسلواکی در دانشگاه ساپینزای رم تدریس می‌کرد.

ریپل‌لینو از سنین پایین از سل رنج می‌برد و تحت عمل پنومنکتومی قرار گرفت. او به دلیل عواقب یک بحران قلبی عروقی در سال ۱۹۷۸ درگذشت.

منابع[ویرایش]

  1. Redazione. «Angelo Maria Ripellino, intellettuale slavista, traduttore di fama internazionale - Esperonews: Giornale Termini Cefalù Madonie». www.esperonews.it (به ایتالیایی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۰۴.
  2. Svoboda, Martin. "Angelo Maria Ripellino frasi recenti (5 frasi) | Citazioni e frasi celebri". Le-citazioni.it (به ایتالیایی). Retrieved 2022-09-04.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Cesare G. De Michelis (2016). "Ripellino, Angelo Maria". Dizionario Biografico degli Italiani, Volume 87. Treccani.

پیوند به بیرون[ویرایش]