آرو (دماوند)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ارو (دماوند)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانتهران
شهرستاندماوند
بخشبخش مرکزی
دهستانابرشیوه
مردم
جمعیت۸۴۱ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۲۵۹۱۶۴

آرو (دماوند)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند در استان تهران ایران است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان ابرشیوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۱۱۷۰ نفر (۳۵۰) خانوار بوده‌است. مردم این روستا از قومیت طبری هستند و به زبان طبری دماوندی که گویشی از زبان مازندرانی می باشد صحبت می کنند.[۱]

در تاریخ 24 اردیبهشت چهارصد و سه در پی اعتراض اهالی روستا به دزدیدن منابع آبی روستا توسط حکومت جمهوری اسلامی ( جاعش ) و انتقال آب به شهرک ویلایی بنیاد مسکن، حدود پانصد نیروی مزدور ( گارد ویژه دماوند و تهران، سپاه دماوند، سپاه آبسرد) طی دو مرحله ( صبح و عصر ) به این روستا حمله کرده و ضمن ضرب و شتم شدید اهالی این روستا ( بخصوص افراد مسن ) و بازداشت جوانان روستا، اقدام به تیراندازی با سلاح جنگی و زخمی نمودن دو تن از اهالی روستا نمودند.

نیروهای حکومت جاعش سپس شبانه به روستا بازگشتند و ضمن تهدید اهالی روستا (در صورت پخش اطلاعات این حمله)، اقدام به ضرب و شتم تعدادی از زنان روستا،نمودند. لازم به ذکر است در این حمله سه تن از کودکان خردسال روستا دچار حمله عصبی شدند و با آمبولانس به بیمارستان انتقال یافتند.

منابع[ویرایش]

  1. دماوند نامه، زبان و فرهنگ مازندرانی در کوهپایه‌های دماوند.
  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.