مسجد حاج غنی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مسجد حاج غنی
ناممسجد حاج غنی
کشورایران
استاناستان فارس
شهرستانشیراز
بخشدروازه اصفهان
اطلاعات اثر
نوع بنامذهبی
سال‌های مرمت1394 تا 1396
کاربریمذهبی
کاربری کنونیبرگذاری نماز جماعت
دیرینگیدوره قاجاریه
دورهٔ ساخت اثردوره قاجاریه
بانی اثرحاج مهدی مرادی
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت6030
تاریخ ثبت ملی8 مرداد 1381
اطلاعات بازدید
امکان بازدیددارد

مسجد حاج غنی مربوط به دوره قاجار و ساخته و هدیه شده از طرف حاج غنی، جد بزرگ خانواده غنی زاده به شهر شیراز است. این بنا در شیراز، دروازه اصفهان، ابتدای بازار وکیل واقع شده و این اثر در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۰۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. همایون غنی زاده کارگردان سرشناس تئاتر از نوادگان این بزرگ‌مرد می‌باشد.[۱] و این مسجد در سالهای۱۳۹۴تا ۱۳۹۶ توسط چند تن ار کسبه بازار و جوانی به نام حاج مهدی مرادی بازسازی و زیباسازی شد.


معماری مسجد : در سردر این مسجد کتیبه ای به خط نستعلیق شامل نام بانی مسجد(حاجی حسین)، تاریخ ساخت (1301) و اتمام مسجد (1303) بر روی سنگی از جنس مرمر حکاکی شده است.

بنای مسجد شامل دو رواق (شرقی و غربی) و دو شبستان (شمالی و جنوبی) است. در دوره های اخیر رواق های شرقی و غربی بوسیله درهای آهنی مسدود شده است.شبستان شمالی متشکل از دو بخش شرقی و غربی است که شبستان شمال غربی دارای 4 ستون سنگی و شبستان شمال شرقی دارای 2 ستون است . پوشش هر دو شبستان شامل گنبدهای ساده و کوچک است که با رواق هایی بر روی ستون ها و جرزهای اطراف قرار دارد. سقف رواق ها دارای کاشیکاری معقلی است. آزاره مسجد از سنگ سرخ فام است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.