زیر آسمان شهر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زیر آسمان شهر
کارگردانمهران غفوریان
تهیه‌کنندهمحمد کاشانی
نویسندهرضا عطاران
حمید برزگر
سروش صحت
بازیگرانکامران ملک‌مطیعی
مهران غفوریان
حمید لولایی
ملکه رنجبر
کیومرث ملک‌مطیعی
نصرالله رادش
مینا جعفرزاده
آرام جعفری
یوسف تیموری
معصومه کریمی
پرستو صالحی
مجید صالحی
اشکان اشتیاق
برزو ارجمند
جعفر بزرگی
موسیقیمهدی غفوریان
تدوین‌گرمهدی مظلومی
تاریخ‌های انتشار
١٣٧٩
کشورایران
زبانفارسی

زیر آسمان شهر سریالی کمدی است که در سال ۱۳۸۰ خورشیدی از شبکه ۳ سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد. این سریال کمدی را می‌توان یکی از خاطره‌انگیزترین و موفق‌ترین سریال کمدی در دهه ۸۰ شمسی برشمرد.[۱]

این سریال به دلیل پخش و گروه موفق، توانست از مجموعه‌های بسیار موفق صدا و سیمای ایران بشود. در ادامه زیر آسمان شهر ۱، سری دوم سریال با عنوان زیر آسمان شهر ۲ با حضور یک خانواده جدید (برزو ارجمند و شهرزاد جواهری) به روی آنتن رفت. همچنین در این سریال مینا بویوک جعفرزاده نقش مادر بهروز پیرپکاجکی را ایفا می‌کند و پرستو صالحی نقش خواهر بهروز را بازی می‌کند.

کیومرث ملک‌مطیعی از ابتدای سری اول به شخصیت‌های سریال پیوست و نقش پدربزرگ دکتر مهرتاش سرایدار را بازی کرد که در سومین قسمت حضورش در سریال با خانم فرامرزی (ملکه رنجبر) ازدواج کرد.

همچنین، در سری دوم این سریال به بهانه این که یوسف تیموری عمل جراحی انجام داده مجید صالحی جایگزین او شد و نقش فولاد را بازی کرد.

سریال زیر آسمان شهر آخرین تجربه کامران ملک‌مطیعی پیش از ممنوع التصویر شدن در ایران بود اما در سری دوم با اینکه وی جلوی دوربین حاضر نشد اما بارها در سری دوم از وی، دکتر سرایدار و پسرش ارژنگ یاد شد.

بعد از سری دوم سریال، در سال ۱۳۸۱ سری سوم سریال با حضور تیم کاملاً جدیدی به روی آنتن رفت. در این سری، اکبر عبدی، رضا ژیان، رامین پرچمی، حسن پورشیرازی، اکرم محمدی و غزل صارمی به باقی‌ماندگان سری‌های قبل یعنی مهران غفوریان، کیومرث ملک‌مطیعی و ملکه رنجبر اضافه شدند. این سریال یکی از آخرین کارهای رضا ژیان پیش از درگذشت او و تیم بازیگری سری سوم نیز دوباره عوض شد و فصای سریال فانتزی تر شد رضانیکخواه بیژن بنفشه خواه شیوا بلوریان رامین ناصر نصیر و ساناز سماواتی فرهاد پورگرجانی و آرش میراحمدی نیلوفر سجادی اضافه شدند

طبق گفته مهران غفوریان در خندوانه و دورهمی سری چهارم زیر آسمان شهر با همکاری رضا عطاران و سیروس میمنت و تیم بازیگری حمید لولایی، یوسف تیموری، ملکه رنجبر در حال ساخت بود که بعد از مدتی به علت بیماری ملکه رنجبر منتفی شد.[۲]

داستان[ویرایش]

در این سریال، در قالب روایتی طنز، زندگی قشرهای مختلف شهر در کنار یکدیگر به تصویر کشیده شده‌است.[۳] تمام داستان در قسمت اول در یک آپارتمان می‌گذرد که چند همسایه در آن زندگی می‌کنند؛ از جمله یک دکتر و پسرش، زن و شوهری جوان و پیرزنی با دخترش.[۴]

بازیگران[ویرایش]

نقش‌های اصلی[ویرایش]

   آرش میراحمدی در نقش راوی ( سری سوم)

نیلوفر سجادی در نقش مهین زن‌مهران ( سری سوم)

فرهاد پورگرجانی در نقش نقاش (سری سوم )

بازیگران مهمان[ویرایش]

قسمت‌ها[ویرایش]

  • سری اول: هشتاد و نه قسمت
  • سری دوم: شصت و دو قسمت
  • سری سوم: صد و هفت قسمت

منابع[ویرایش]

  1. «زیر آسمان شهر نشانی=http://boushehr.irib.ir/-/زیر-اسمان-شهر». صدا و سیمای بوشهر. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی پارامتر |پیوند بایگانی= نیاز به وارد کردن |پیوند= دارد (کمک) در ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۱. کاراکتر line feed character در |عنوان= در موقعیت 14 (کمک); پیوند خارجی در |title= وجود دارد (کمک); پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک); پارامتر |تاریخ بازیابی= نیاز به وارد کردن |پیوند= دارد (کمک)
  2. خشایار مستوفی باز هم زیر آسمان شهر بایگانی‌شده در ۱۹ مه ۲۰۱۵ توسط Wayback Machine، وب‌سایت جام‌جم آنلاین، ۸ دی ۱۳۸۰.
  3. سریال زیر آسمان شهر ۲ بایگانی‌شده در ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۵ توسط Wayback Machine، شبکه آی‌فیلم، بازیابی در ۱۵ مرداد ۱۳۹۴.
  4. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام ZirAfkarnews وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).

پیوند به بیرون[ویرایش]