کاراپت خاچو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کراپت خاچو)

کاراپت خاچو (Karapetê Xaço) (به ارمنی: Կարապետ Խաչո) خواننده ارمنستانی موسیقی کردی.

زندگی‌نامه[ویرایش]

وی در سال ۱۹۰۳ در روستای بیلیدر، استان باتمان در شرق قلمرو امپراتوری عثمانی به دنیا آمد. در جریان نسل‌کشی ارامنه در سال ۱۹۱۵ پدر و مادرش با سایر ساکنان روستا قتل‌عام شدند. اما او و خواهر و برادرانش بطرز معجزه آسایی جان سالم به در بردند. از آغاز نوجوانی شروع به خواندن آهنگ‌های فولکلور کردی کرد و بواسطه فقر و گرسنگی به لژیون فرانسه در سوریه پیوست و به مدت ۱۵ سال در آنجا خدمت کرد.

خاچو در شهر قامشلی، سوریه ازدواج و صاحب پنج فرزند شد. پس از پایان جنگ جهانی دوم با خانواده به ارمنستان مهاجرت و در رادیوی کردی ایروان مشغول به کار شد. پخش آوازهای قدیمی کردی یا دنگ بیژ با صدای گرم او باعث شد که در مدت کوتاهی به اوج شهرت و محبوبیت در بین کردهای ارمنستان و ترکیه و بعدها سایر مناطق کردنشین برسد. وی در ۱۵ ژانویه ۲۰۰۵ در سن ۱۰۲ سالگی درگذشت.

امروزه او را به عنوان بزرگترین دنگ بیژ تاریخ آواز سنتی کردی می‌شناسند.

منابع[ویرایش]

  • [۱] at Avproduction.am بایگانی‌شده در ۶ مارس ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine
  • Այվազյան, Հ. Մ. (2005 (2007)). Ով ով է. հայեր (կենսագրական հանրագիտարան: Երկու հատորով). Vol. առաջին / երկրորդ. Երևան: Հայկական հանրագիտարան հրատ. {{cite book}}: Check date values in: |date= (help)
  • Nanci Adler, Memories of Mass Repression: Narrating Life Stories in the Aftermath of Atrocity, Transaction Publishers، 2009
  • Salihe Kevirbiri, Bir Çığlığın Yüzyılı: Karapetê Xaço, Si Yayınları، İstanbul، 2002، ISBN 975-6560-13-4