بخوان و بسوزان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از پس از خواندن بسوزان)
پس از خواندن بسوزان
کارگردانجوئل کوئن
اتان کوئن
تهیه‌کنندهجوئل کوئن
اتان کوئن
نویسندهجوئل کوئن
اتان کوئن
بازیگرانجرج کلونی
فرانسیس مک‌دورمند
جان مالکوویچ
تیلدا سوینتن
ریچارد جنکینز
برد پیت
موسیقیکارتر برول
فیلم‌بردارامانوئل لوبزکی
تدوین‌گربرادران کوئن
توزیع‌کنندهفوکوس فیچرز
ورکینگ تایتلز فیلمز
الاینس فیلمز (کانادا)
مدت زمان
۹۶ دقیقه[۱]
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۳۷ میلیون دلار[۲]
فروش گیشه۱۶۳٫۷ میلیون دلار[۲]

بخوان و بسوزان (به انگلیسی: Burn After Reading) فیلمی آمریکایی محصول سال ۲۰۰۸ در ژانر کمدی سیاه ساختهٔ برادران کوئن است. در این فیلم جرج کلونی، فرانسیس مک‌دورمند، جان مالکوویچ، تیلدا سوینتن، ریچارد جنکینز و برد پیت ایفای نقش کرده‌اند. داستان این فیلم در مورد دنیای سازمان سیا است و در شهر واشینگتن دی سی می‌گذرد. برادران کوئن علاوه بر انتقاد از سیا، در آن مشکلات فرهنگی و اجتماعی مانند کاهش اعتماد و وفاداری در خانواده و اعتیاد را روایت کرده‌اند.[۳]

این فیلم در افتتاحیهٔ شصت و پنجمین دورهٔ جشنواره فیلم ونیز در ۲۷ اوت ۲۰۰۸ به نمایش درآمد[۴] و در ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۸ در ایالات متحده اکران شد.

داستان فیلم[ویرایش]

آزبورن کاکس (با بازی جان مالکوویچ) که به عنوان آنالیست در سی‌آی‌ای کار می‌کند به دلیل مشکلات ناشی از الکل از کار خود بر کنار می‌شود. او تصمیم می‌گیرد به عنوان مشاور خصوصی کار کند همچنین شروع به نوشتن کتاب خاطرات خود می‌کند. همسر کاکس، کتی کاکس (تیلدا سوئینتون)، که با یک مارشال بنام هری پفرار در رابطه است فرصت را مناسب می‌یابد تا شروع به طرح طلاق نماید. در پی مشورت با وکیل خود، کتی کلیه اطلاعات مالی آزبورن را از روی کامپیوتر شخصی‌اش به سی دی کپی کرده و در اختیار وکیل قرار می‌دهد. در جریان کپی مدارک مالی، کتی به‌طور ناخواسته متن کتاب خاطرات آزبورن را نیز کپی کرده و در اختیار وکیلش قرار می‌دهد.

منشی وکیل تصادفاً سی‌دی را در رختکن سالن ورزشی جامی‌گذارد. چد فلدهایمر (برد پیت)، یکی از کارکنان سالن ورزشی سی‌دی را پیدا می‌کند و با مرور محتویان سی دی تصور می‌کند که سی دی حاوی اطلاعات حساس محرمانه است. چد با تحریک مافوقش در باشگاه، لیندا لیتزکه (فرانسیس مک‌دورمند)، تصمیم به گرفتن حق‌السکوت از کاکس به خاطر محتویات سی دی می‌گیرد.

عنوان فیلم در تریلر

منابع[ویرایش]

  1. "BURN AFTER READING (15)". British Board of Film Classification. September 1, 2008. Retrieved June 23, 2015.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "Burn After Reading (2008)". Box Office Mojo. Retrieved September 26, 2008.
  3. «فیلم «بخوان و بسوزان» از شبکه نمایش؛ یک کمدی سیاه دربارهٔ یک مأمور». شبکه نمایش. ۱۸ فروردین ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ آوریل ۲۰۱۳.
  4. «چراغ جشنواره ونیز با کمدی جاسوسی کوئن‌ها روشن شد». مهر. ۱۷ شهریور ۱۳۸۷. دریافت‌شده در ۲۸ مه ۲۰۲۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]