کاربر:FawikiPatroller/ویکی‌سازی رباتیک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ویکی‌سازی رباتیک رباتی‌است خودکار که بر اساس کوئری‌ای که از مقالات موجود در ویکی‌پدیای فارسی تهیه می‌کند به مقالاتی که به اندازهٔ لازم ویکی‌سازی نشده‌اند می‌افزاید.

محدودیت‌ها[ویرایش]

ربات محدودیت‌های زیر را رعایت می‌کند:

  1. ربات فقط در مقالاتی کار می‌کند که یا ویکی‌سازی نشده‌باشند یا تعداد پیوندهای ویکی‌سازی‌شان کم باشد.
  2. تعداد پیوند ویکی‌سازی مناسب برای هر مقاله به ازاء هر ۱۰۰۰ کیلوبایت ۱ پیوند در نظر گرفته می‌شود مثلا مقاله ۲۰۰۰ کیلوبایتی ۲ پیوند و ربات فقط تا سقف این تعداد در مقاله ویکی‌سازی می‌کند یا ویکی‌سازی را ادامه می‌دهد.
  3. هر پیوند یا تغییرمسیرش فقط یک بار به مقاله افروده می‌شود و اگر موجود باشد آن را دیگر نمی‌افزاید و همچنین ترجیحا در بالاترین خط مقاله، مثلا اگر در مقاله ۱۰ بار عبارت ایران موجود باشد فقط اولین مورد را پیوند می‌دهد (ویکی‌سازی می‌کند).
  4. برای تخصصی‌تر شدن ویکی‌سازی اولویت ربات عنوان مقالاتی (پیوندهایی) است که تعداد فاصله در آنها بیشتر باشد (کلماتشان بیشتر باشد) مثلا عبارت برای پیونددهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز نسبت به دانشگاه آزاد یا شیراز در اولویت قرار داد.
  5. ربات فقط در متن مقاله ویکی‌سازی می‌کند و ترجیحا کاری به عکس‌ها یا الگوهای ناوباکس و سایدبار و متن فرمول‌ها و الگوها ، توضیحات و... ندارد.
  6. ربات در مقالاتی که یکی از الگوهای الگو:خوبیده، الگو:برگزیده، الگو:مقاله برگزیده و الگو:ویکی‌سازی رباتیک نه را داشته باشند، ویکی‌سازی نمی‌کند.
  7. برای کاستن از میزان خطا در تفاوت مفهومی پیوندها و مقالهٔ اصلی، ربات فقط پیوندهای عنوان‌های چند کلمه‌ای را به مقالات می افزاید.
  8. ربات بر روی همه مقالات ویکی و تغیرات اخیر و مقالات نو به جز موارد ذکر شده در بند ۶ رانده خواهد شد.
  9. ربات در عبارت‌های موجود در میان تگ‌های <gallery><table><pre><ref> <source> و رده‌ها و الگوها و invoke‌ها و property‌ها تغییری نمی‌دهد.
  10. پیوند مقالاتی را که در رده:مقاله‌های خرد سینمایی قرار دارند را به مقالات نمی‌افزاید چون معمولا نام فیلم‌ها ربات را دچار اشتباه می‌کنند.

اجتناب از خطا[ویرایش]

ربات به نحوی تنظیم شده‌است که پیوندهایی که شرایط زیر را داشته باشند را به مقالات نیافزاید.

  • پیوندهای تک کلمه‌ای
  • پیوندهای دارای حروف لاتین
  • پیوندهای دارای عدد فارسی یا انگلیسی
  • پیوندهای دارای پرانتز
  • پیوندهایی که ابهام‌زدایی هستند.(الگو:جعبه ابهام‌زدایی در آنها باشد.)
  • عدم افزودن عنوان‌هایی که در ابتدا یا انتهای آنها موارد زیر موجود باشد:
[u'از',u'این',u'آن',u'اگر',u'برای',u'در',u'را',u'ما',u'شما',u'ایشان',u'آن‌ها',u'یک',u'دو',u'سه',u'چهار',u'پنج',u'هفت',u'هشت',u'نه',u'اول'

,u'دوم',u'سوم',u'چهارم',u'پنجم',u'ششم',u'هفتم',u'هشتم',u'نهم',u'زشت‌ترین',u'بهترین',u'بدترین',u'زیباترین',u'کوتاه‌ترین',u'بلندترین',u'بالاترین']

توجه کنید که این عنوان‌های موجود در کاربر:FawikiPatroller/Black Links معمولاً نام فیلم یا نام‌های خاصی هستند که از ترکیب نامتعارف چند کلمه در جمله به وجود می‌‌آیند و معمولاً یکی از کلمات ابتدایی یا انتهایی‌شان حرف ربط یا حرف اضافه یا حرف اشاره (یا اشکال دیگر حرف) یا عدد حرفی است. با گسترش این فهرست خطای ربات روز به روز کاهش می یابد و ربات آنها را به مقالات نیافزاید.

  • افزودن تغییرمسیرهای پر کاربرد: ربات به نحوی تنظیم شده‌است که فقط عنوان‌های غیرتغییرمسیر را به مقالات می افزاید و در بعضی از موارد تغییرمسیرهایی وجود دارند که افزودن آنها به مقاله نتیجه‌اش بهتر از عنوان اصلی است یا تغییرمسیر مورد نظر کاربرد زیادی در متن مقالات دارد.می توانید تغییرمسیرهای موردنظرتان را به کاربر:FawikiPatroller/White Links بیافزائیدو فقط توجه کنید که حتما تغییرمسیرهای مشابه آن موردی که پرکلمه‌تر است در بالا قرار گیرد مثلا: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در بالای صدا و سیمای جمهوری اسلامی قرار گیرد.

مشاهدهٔ پیوند نامناسب[ویرایش]

  • در صورت مشاهدهٔ پیوندهایی که از نظر ساختاری از ترکیب کلمات ربط، اصوات و اعداد حرفی تشکیل شده‌اند-که معمولا نام مکان‌ها یا فیلم‌ها می‌باشند-آن‌ها را به کاربر:FawikiPatroller/Black Links بیفزایید تا ربات، آن‌ها را به مقالات نیفزاید.
  • با افزودن {{ویکی‌سازی رباتیک نه}} به مقاله مورد نظر، می‌توانید فعالیت ربات ویکی‌ساز را در آن مقالهٔ خاص، متوقف نمایید.

کد ربات[ویرایش]