پرش به محتوا

برادران لیلا: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
عالی نوشتم تغییر جزئی نیاز داشت
برچسب‌ها: برگردانده‌شده ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
بنرکلن
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۳: خط ۳:
| تصویر = Leila's Brothers.jpeg
| تصویر = Leila's Brothers.jpeg
| زیرنویس = پوستر اکران فرانسه
| زیرنویس = پوستر اکران فرانسه
| کارگردان = [[سعید روستایی]]
| کارگردان = [[سعید روستایی[منافق ضد اسلام و خانواده]]
| تهیه‌کننده = {{فهرست ساده|
| تهیه‌کننده = {{فهرست ساده|
* سعید روستایی
* سعید روستایی

نسخهٔ ‏۲۵ مارس ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۵۷

برادران لیلا خیانت به کشور
پوستر اکران فرانسه
کارگردان[[سعید روستایی[منافق ضد اسلام و خانواده]]
تهیه‌کننده
نویسندهسعید روستایی منافق
بازیگران
موسیقیرامین کوشا
فیلم‌بردارهومن بهمنش
تدوین‌گربهرام دهقانی
توزیع‌کنندهوایلد بانچ (بین‌الملل)[۱]
تاریخ‌های انتشار
۲۵ مهٔ ۲۰۲۲ (کن)
۲۴ اوت ۲۰۲۲ (فرانسه)
مدت زمان
۱۶۵ دقیقه
کشورایران
زبانفارسی
فروش گیشه۷۵۸٬۴۲۳ دلار

برادران لیلا فیلمی ایرانی در ژانر درام به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی منافق است که در ۲۰۲۲ به نمایش درآمد. سعید پورصمیمی، نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی منافق، پیمان معادی، فرهاد اصلانی منافق، محمد علی محمدی، نیره فراهانی و مهدی حسینی نیا از بازیگران فیلم هستند.[۲]

این فیلم در ۲۵ مهٔ ۲۰۲۲ در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و برندهٔ جایزهٔ فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (بخش غیراصلی) شد.[۳]

خلاصه داستان

لیلا (ترانه علیدوستی) زنی چهل ساله و مجرّد است که در خانواده‌ای درگیر با بحران اقتصادی زندگی می‌کند. او در دفتر اداری یک پاساژ کار می‌کند و تنها درآمد ثابت خانواده را دارد اما نه پدر و نه چهار برادرش به حرف او گوش نمی‌دهند. اسماعیل (سعید پورصمیمی) پدر خانواده، پیرمردی تریاکی است که اخیراً نشانه‌های آلزایمر را بروز می‌دهد. علیرضا (نوید محمدزاده) برادر معقول، کارگری است که به علّت اختلاس صاحب کارخانه تعدیل نیرو شده‌است. پرویز (فرهاد اصلانی) در پاساژ لیلا به عنوان خدمه‌ای که عوارض توالت را دریافت می‌کند مشغول است. پنجمین فرزند او به تازگی متولد شده زیرا همیشه به دنبال فرزند پسر بوده‌است. فرهاد (محمدعلی محمدی) نیز شغل ثابتی ندارد و مدام در حال بدنسازی است. منوچهر (پیمان معادی) هم آدم دغل‌کاری است که برادرانش را ترغیب به نوعی کلاهبرداری می‌کند که پول پیش‌خرید ماشین را بالا بکشند. اسماعیل چندین سکه طلا پس‌انداز کرده و لیلا پیشنهاد می‌دهد با پول سکه‌ها، واحدی تجاری در پاساژ را بخرند تا بوتیک راه بیندازند. این بوتیک قرار است در محل فعلی توالت‌های پاساژ باشد. از طرف دیگر بزرگ فامیل فوت می‌کند. اسماعیل همواره به دنبال این مقام بوده زیرا بزرگ فامیل می‌تواند بخشی از کادوهای عروسی‌های فامیل را صاحب شود، پس بنا به رسم خانوادگی، سکه‌هایش را به عنوان کادو عروسی می‌دهد …

بازیگران

تولید

پیش‌تولید

در ۳۰ آبان ۱۳۹۹، اعلام شد که سعید روستایی در حال ساخت فیلمی جدید است و احتمال داده شد که نوید محمدزاده و محمدرضا گلزار در آن نقش‌آفرینی کنند.[۴] در ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ اعلام شد که روستایی تقاضای پروانه ساخت برای ساختن سومین فیلم خود به‌نام برادران لیلا با تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی را کرده‌است.[۵] دو روز بعد، اعلام شد که روستایی در حال مذاکره با ترانه علیدوستی و نوید محمدزاده برای پیوستن به این فیلم هستند.[۶] روز بعد اعلام شد که روستایی پروانه ساخت را گرفته و پیش‌تولید آن آغاز شده‌است و فیلم‌برداری به‌زودی آغاز می‌شود و گروه بازیگر این فیلم را به‌زودی معرفی خواهد کرد.[۷] همچنین اعلام شد که ژانر این فیلم درام خواهد بود[۷] و هومن بهمنش، که قبلاً با روستایی در فیلم متری شیش و نیم همکاری کرده بود، برای فیلم‌برداری این اثر، برخواهد گشت.[۸] در ۱۶ شهریور، اعلام شد که پنج بازیگر اصلی برادران لیلا، ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، پیمان معادی، سعید پورصمیمی و فرهاد اصلانی خواهند بود و دور خوانی فیلم‌نامه و دیگر مراحل پیش‌تولید همچون گریم و لباس آغاز شده‌است،[۹] که این خبر توسط روابط عمومی فیلم تکذیب شد.[۱۰]

تولید

نوروزبیگی در ۹ دی اعلام کرد که برادران لیلا به‌دلیل ادامه فیلم‌برداری نمی‌تواند در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کند.[۱۱] هم‌زمان با ادامه فیلم‌برداری، روستایی نخستین تصویر از فیلم را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد که عکسی از ترانه علیدوستی و سعید پورصمیمی در هنگام فیلم‌برداری بود و اعلام شد که علیدوستی در این فیلم نقش لیلا که کاراکتر اصلی زن داستان است را نقش‌آفرینی می‌کند. فرهاد اصلانی و نوید محمدزاده هم دیگر بازیگران این فیلم هستند.[۱۲] مکان‌های فیلم‌برداری این پروژه در تهران، ایران بوده‌است.[۱۳]

پخش

برادران لیلا در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ به نمایش درآمد.[۱۴] این فیلم قبل از نمایش در جشنوارهٔ کن پروانه نمایش دریافت نکرد و در ۳۰ خرداد ۱۴۰۱، سازمان سینمایی کشور آن را توقیف کرد. این سازمان گفته که این فیلم «حتی یک مورد» از اصلاحیات را رعایت نکرده‌است.[۱۵] در ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ برخی منابع از انتشار نسخه دیجیتال و اکران آنلاین برادران لیلا در فرانسه خبر دادند. همزمان با اعلام این خبر، نسخه غیرقانونی فیلم در ایران منتشر شد.[۱۶] نوروزبیگی تماشای نسخهٔ غیرقانونی فیلم را «غیراخلاقی» دانست و گفت فیلم به‌صورت مینی‌سریال مجدداً پخش خواهد.[۱۷]

بازخورد

فروش

برادران لیلا تا ۲ فروردین ۱۴۰۲، ۷۵۸٬۴۲۳ دلار در جهان فروش داشته‌است.[۱۸] به گزارش ایرنا، این فیلم برخلاف ساخته پیشین روستایی، متری شیش و نیم که فقط در فرانسه ۶۰ میلیارد تومان فروخت، اکران جهانی موفقی نداشت و با پخش در چهار کشور فرانسه، بلژیک، پرتغال و امارات تنها ۳۵ میلیارد تومان فروخت.[۱۹] به گفتهٔ روستایی، این فیلم بیشتر از متری شیش و نیم در فرانسه فروش داشت و پس از سه هفته، ۷۰۰ هزار یورو کسب کرد. به عقیدهٔ مهسا بهادری در خبرآنلاین، پخش غیرقانونی برادران لیلا باعث افزایش مخاطبان این فیلم و محبوبیت کارگردان شد.[۲۰]

نظرات منتقدان

برادران لیلا در وبگاه نقد و بررسی راتن تومیتوز، بر اساس نظر ۱۱ منتقد، امتیاز ۹۱٪ را کسب کرد.[۲۱] این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۵ منتقد امتیاز ۸۷ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌گر «تحسین همگانی» است.[۲۲]

پیتر بردشاو از گاردین نقش‌آفرینی بازیگران، به‌ویژه علیدوستی را تحسین کرد و فیلم را متأثر از روکو و برادرانش (۱۹۶۰) و پدرخوانده (۱۹۷۲) و نیز آثار آرتور میلر دانست.[۲۳]

از سوی دیگر «برادران لیلا» در جدول منتقدان از سوی چهار مجله، امتیاز پایین یک ستاره را دریافت کرده‌است. منتقدان سه نشریه مطرح سینمایی فرانسه نیز به جدیدترین ساخته روستایی ۲ ستاره و یک نشریه به این فیلم ۳ ستاره اعطا کرده‌است. منتقدان نشریه اسکرین دیلی از فیلم جدید روستایی استقبال نکردند و به نسبت برخی از دیگر آثار حاضر در کن امتیاز پایینی به آن دادند. برادران لیلا با امتیاز ۲٫۳ در بین آثار «متوسط» این دوره قرار گرفت.[۲۴][۲۵]

جوایز

جایزه تاریخ رشته دریافت کننده نتیجه Ref(s)
جشنواره کن ۲۸ مه ۲۰۲۲ نخل طلا سعید روستایی نامزدشده [۲۶]
فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (بخش غیراصلی) برنده [۲۷]
جایزه شهروندی برنده [۲۸]

منابع

  1. «انتشار اولین تصاویر رسمی از «برادران لیلا»». ش. ۱۴۰۱۰۱۲۵۱۴۸۳۸. ایسنا. ۲۵ فروردین ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۱۶ آوریل ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۷ فروردین ۱۴۰۱.
  2. «رونمایی از برادرِ بعدی ترانه علیدوستی؛ محمد علیمحمدی در «برادران لیلا» / عکس». خبر آنلاین. ۲۷ فروردین ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ ژوئن ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱.
  3. Hopewell, John (۲۸ مه ۲۰۲۲). "Fipresci Prizes 'Leila's Brothers,' 'The Blue Caftan,' 'Love According to Dalva'". Variety (به انگلیسی). Archived from the original on 28 May 2022. Retrieved 28 May 2022.
  4. مهرداد داوودی (۳۰ آبان ۱۳۹۹). «نوید محمدزاده و محمدرضا گلزار احتمالاً در فیلم جدید سعید روستایی بازی کنند». زومجی. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ نوامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۱.
  5. «سعید روستایی با «برادران لیلا» در سینما». برنا. ۱۷ مرداد ۱۴۰۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱.
  6. «احتمال پیوستن نوید محمدزاده و ترانه علیدوستی به «برادران لیلا»». برنا. ۱۹ مرداد ۱۴۰۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ ««برادران لیلا» پروانه ساخت گرفت/آغاز پیش‌تولید سومین فیلم سعید روستایی». برنا. ۲۰ مرداد ۱۴۰۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱.
  8. فرهادی، پرستو (۲۰ مرداد ۱۴۰۰). «سعید روستایی «برادران لیلا» را کلید می‌زند». ایسنا. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱.
  9. «از محمدزاده و علیدوستی تا معادی و اصلانی در «برادران لیلا»». برنا. ۱۶ شهریور ۱۴۰۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱.
  10. «واکنش به اخبار غیررسمی فیلم سعید روستایی». ایسنا. ۱۶ شهریور ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱.
  11. «پروسه فیلمبرداری «برادران لیلا» ادامه دارد و این فیلم به جشنواره فیلم فجر نمی‌رسید». ش. ۱۲۷۹۹۷۸. برنا. ۹ دی ۱۴۰۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ فوریه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۶ فوریه ۲۰۲۲.
  12. «انتشار اولین تصویر از فیلم «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی». باشگاه خبرنگاران جوان. ۲۲ دی ۱۴۰۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۹ فوریه ۲۰۲۲.
  13. «جزئیات آخرین ساخته سعید روستایی برادران لیلا به جشنواره نمی‌رود». همشهری آنلاین. ۴ دی ۱۴۰۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ آوریل ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۵ فروردین ۱۴۰۰.
  14. ««برادران لیلا» ی سعید روستایی در مسابقه اصلی کن». ایسنا. ۱۴ آوریل ۲۰۲۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ آوریل ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۴ آوریل ۲۰۲۲.
  15. «سازمان سینمایی فیلم «برادران لیلا» را توقیف کرد». رادیو فردا. ۳۱ خرداد ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۳۱ خرداد ۱۴۰۱.
  16. «نسخه قاچاق برادران لیلا آمد/عکس_خبرآنلاین». خبرآنلاین. ۲۵ اسفند ۱۴۰۱.
  17. «نوروزبیگی: فیلم را بعد از اکران یا پخش از پلتفرم به صورت مینی سریال مجدد ببینید». خبرآنلاین. ۲۸ اسفند ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۲۲ مارس ۲۰۲۳.
  18. "Leila's Brothers". Box Office Mojo. IMDb. Retrieved 22 March 2023.
  19. «براوران لیلا؛ مهمان ناخوانده یا عیدی نامبارک». ایرنا. ۲۶ اسفند ۱۴۰۱.
  20. بهادری، مهسا (۱ فروردین ۱۴۰۲). «از بیضایی، مهرجویی و عیاری تا سعید روستایی؛ توقیفی‌هایی که همه آن را تماشا کردند/ نابود شدن سرمایه قابل جبران نیست». خبرآنلاین. دریافت‌شده در ۲۲ مارس ۲۰۲۳.
  21. "Leila's Brothers". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Retrieved 22 March 2022.
  22. "Leila's Brothers". Metacritic. Red Ventures. Retrieved 22 March 2022.
  23. Bradshaw, Peter (۲۵ مه ۲۰۲۲). "Leila's Brothers review – one woman, five misogynistic parasites in fierce Iranian drama". گاردین (به انگلیسی). Retrieved 22 March 2023.
  24. «استقبال سرد منتقدان از برادران لیلا». فارس. ۵ خرداد ۱۴۰۱.
  25. «نمره متوسط برای برادران لیلا در کنار استقبال اندک منتقدان فرانسوی/تازه‌ترین جدول ستاره‌های منتقدان بین‌المللی در فستیوال کن ۲۰۲۲». کافه سینما. ۵ خرداد ۱۴۰۱.
  26. "The films of the Official Selection 2022 - Festival de Cannes". www.festival-cannes.com (به انگلیسی). 2022-04-14. Retrieved 2022-04-16.
  27. "75th Cannes Film Festival". Retrieved 28 May 2022.
  28. "Cannes 2022: le Prix de la citoyenneté pour "Leila et ses frères"". Ecran Total (به فرانسوی). 28 May 2022. Retrieved 28 May 2022.

پیوند به بیرون