سایه‌زنی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سایه زنی)

در ادبیات مربوط به گرافیک رایانه‌ای سه‌بعدی، منظور از سایه‌زنی (به انگلیسی: Shading) تجسم درک عمق مدل‌سازی سه‌بعدی یا تصویرسازی با تغییر در میزان تاریکی است.[۱]

Flat shading یا سایه‌زنی تخت، یک مدل نورپردازی ساده
Gouraud shading یا سایه‌زنی Gouraud
درون‌یابی سایه‌زنی Phong، یک روش سایه‌زنی واقع‌گرایانه‌تر که در سال ۱۹۷۳ توسط Bui Tuong Phong ابداع شد.

در نقاشی[ویرایش]

سایه‌زنی در نقاشی به صورت سنتی به کار می‌رفته‌است به این صورت که نواحی دارای سایه را تیره‌تر رسم می‌کنند. زمانی‌که نیاز باشد تصویری رسم شود که عمق را نشان دهد الگوهای نور بسیار کمک‌کننده هستند.[۲][۳]

در گرافیک رایانه‌ای[ویرایش]

در گرافیک رایانه‌ای، منظور از سایه‌زنی یا Shading تغییر رنگ اشیا، سطوح و چندضلعی‌ها (polygon) در یک صحنهٔ سه‌بعدی، بسته به اموری مانند تغییر زاویهٔ سطح نسبت به نور، تغییر فاصله از منبع نور، تغییر زاویه نسبت به دوربین و خواص ماده است، تا یک تصویر کاملاً واقعی یا Photorealistic ایجاد گردد.

عمل سایه‌زنی در هنگام رندرینگ و توسط برنامه‌ای به‌نام سایه‌زن یا Shader انجام می‌شود.

طراحی[ویرایش]

شیدرها برنامه‌های ساده‌ای هستند که ویژگی‌های یک وِرتکس یا پیکسل را شرح می‌دهند. شیدرهای ورتکس ویژگی‌های یک وِرتکس (موقعیت، جهت‌دهی بافت، رنگ‌ها و …) را شرح می‌دهند، درحالی‌که شیدرهای پیکسل ویژگی‌های یک پیکسل (رنگ، عمق-زد، مقدار آلفا) را شرح می‌دهند. برای هر ورتکس اشکال هندسی ابتدایی، یک شیدر ورتکس فراخوانی می‌شود (معمولاً پس از Tessellation)، در نتیجه یک ورتکس وارد شده و یک ورتکس خارج می‌شود. سپس هر ورتکس به‌صورت مجموعه‌ای از پیکسل‌ها بر روی یک سطح رندر می‌شود (یک بلاک مموری) و در نهایت بر روی صفحهٔ نمایش فرستاده می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. "Graphics: Shading". hexianghu.com. Archived from the original on 23 January 2020. Retrieved 2019-09-10.
  2. "Drawing Techniques". Drawing With Confidence. Archived from the original on November 24, 2012. Retrieved 19 September 2012.
  3. "Shading Tutorial, How to Shade in Drawing". Dueysdrawings.com. 2007-06-21. Archived from the original on 24 April 2017. Retrieved 2012-02-11.