مهدی برقعی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از برقعی، مهدی)
مهدی برقعی

مهدی برقعی (چپ) و حامد ذبیحی (راست)
تولد ۱۳۶۲
قم
پیشه عروسک‌گردان
سال‌های فعالیت ۱۳۷۹-اکنون

مهدی برقعی (متولد ۱۳۶۲) عروسک‌گردان ایرانی است. شهرت او بیشتر برای عروسک‌گردانی شخصیت جناب‌خان در مجموعهٔ خندوانه و شخصیت «داداش گلم» در مجموعهٔ کلاه‌قرمزی است.[۱][۲][۳][۴][۵]

زندگی[ویرایش]

برقعی کار خود را از سال ۱۳۷۹ در صدا و سیمای مرکز قم آغاز کرد و سپس در برنامهٔ صبح‌بخیر ایران عروسکی به‌نام مهروز را بازی می‌داد. از دیگر کارهای او می‌توان به کلاه قرمزی، زنبق (برنامه رنگین‌کمان)، دست‌دسی‌ها، شهر موش‌ها ۲ (ذره‌بین بچه دکتر عینکی) و سوغات جنگل اشاره کرد.[۶][۷][۸][۹]

منابع[ویرایش]

  1. «دست "جناب خان" در گچ/ برقعی: نمی‌توانم عروسکم را به کسی بسپرم». قدس آنلاین.
  2. «وقتی عروسک گردان جناب‌خان هنگام ضبط سرود جام جهانی بیهوش شد/خلاقیت در فصل جدید خندوانه». میزان. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱.
  3. «عروسک گردان‌های جناب‌خان چه کسانی هستند؟». پانا.
  4. «برقعی: کارهای عروسکی روح آدم را آرام می‌کند/ پای «جناب خان» هم به فضای مجازی باز شد». فارس.
  5. «بعضی وقت‌ها ما را جناب خان صدا می‌زنند!». خبر جنوب.[پیوند مرده]
  6. «ماجرای آمدن «جناب خان» به «خندوانه» / کدام قسمت‌ها خنده دارتر بودند». نگاه ایران.
  7. «به نظر می‌رسد مشکل پخش کلاه قرمزی همچنان ادامه دارد/ایرج طهماسب همه چیز را می‌داند». میزان. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱.
  8. «حضور بازیگران جدید در مجموعه عروسکی سوغات جنگل/ ادامه تصویربرداری در شهرک غزالی». میزان. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱.
  9. «روایت عروسک گردان جناب‌خان از عشقی که به این عروسک محبوب دارد/هنوز تماسی برای حضور دوباره جناب خان در خندوانه با من نگرفته‌اند». میزان. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱.