باغ هزارتو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از باغ پر پیچ و خم)
یک باغ پرپیچ‌وخم در انگلستان

باغ هزارتو، باغ مارپیچ، باغ پرپیچ‌وخم یا راه پرپیچ‌وخم عبارت است از یک مسیر یا مجموعه‌ای از مسیرهای مختلف که معمولاً از یک مبدأ شروع می‌شوند و به یک مقصد واحد ختم می‌شوند. پازل پر پیچ و خم هم نوعی بازی است که باید مسیر درست را در آن پیدا کرد. این کلمه به معنای اصطلاح "هزارتو" هم به کار می‌رود.

ساخت و ساز یک باغ هزارتو[ویرایش]

پیچ و خم کوچک با یک ورودی و یک خروجی.

باغ‌های هزارتو در پارکها، مزرعه‌ها و مکانهای عمومی ساخته می‌شوند و می‌توانند جاذبه گردشگری باشند. پیچ و خم‌های سالنی هم در درون ساختمانها ساخته می‌شوند و معمولاً از آینه در ساخت آنها استفاده می‌شود. پیچ و خم همچنین می‌تواند یک مسیر یا شکل ترسیم شده روی کاغذ باشد که در این صورت حرکت با سیاه کردن مسیر با مداد مشخص می‌شود.

تولید پیچ‌و‌خم‌ها[ویرایش]

الگوریتم ساخت هزارتو در رایانه می‌تواند در این زمینه کمک کند.

دو روش اصلی برای ایجاد پیچ و خم‌ها وجود دارد. در معابر روباز شبکه‌ای از مسیرها ایجاد می‌شود و در محل‌های کوچک دیوارهایی ساخته می‌شود.

حل کردن مارپیچ‌ها[ویرایش]

حل پیچ و خم عبارت است از پیدا کردن یک مسیر در دل یک پیچ و خم آغاز تا پایان. به عبارت دیگر، پاسخگو یا فرد باید بتواند مسیر درست را برای رسیدن از ابتدا به انتهای مارپیچ تشخیص دهد.

مارپیچ‌های در آزمایش‌های روان‌شناسی[ویرایش]

پیچ و خم‌ها اغلب استفاده می‌شود در آزمایشهای روانشناختی به منظور مطالعه ناوبری و یادگیری افراد. چنین آزمایش به‌طور معمول با استفاده از موش صورت می‌گیرند.

نگارخانه[ویرایش]

مارپیچهای در فرهنگ عامه[ویرایش]

مارپیچ‌های داستانی[ویرایش]

  • فیلم درخشش اقتباسی از رمان استیون کینگحاوی صحنه‌های دلخراشی است که در یک مارپیچ گیاهی بزرگ در جلوی یک هتل اتفاق می‌افتد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]