ایستگاه متروی میانجاده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ایستگاه مترو میانجاده (شهید کیانپور) - کرج نو
ایستگاه‌های متروی کرج
مکانتقاطع بلوار باغستان (امام خمینی) و بلوار شهید بهشتی (قزوین)
گردانندهسازمان قطار شهری کرج و حومه
خطوط خط ۲ متروی کرج
تاریخچه
بازشدهدرحال ساخت
خدمات
ticketsescalatorscash machinepublic transportationPay PhoneWater Fountain

ایستگاه متروی میانجاده (شهید کیانپور) - کرج نو یکی از ایستگاه‌های خط ۲ متروی کرج می‌باشد. این ایستگاه در در تقاطع بلوار باغستان (امام خمینی) و بلوار شهید بهشتی (قزوین) در مرکز کلانشهر کرج واقع شده‌است. این ایستگاه در حال ساخت است و با توجه به تحقیقات میدانی انجام شده، قرار است در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

ایستگاه ماقبل این ایستگاه، ایستگاه چهل و پنج متری گلشهر (تقاطع خطوط ۴ و ۲ متروی کرج) و ایستگاه مابعد آن، ایستگاه دهقانویلا (شهید بابایی) می‌باشد.

محلات قابل دسترس[ویرایش]

محلاتی که به سادگی میتوانند به این ایستگاه دسترسی داشته باشند، به عبارت زیر میباشد:

ساخت و ساز[ویرایش]

شرکت سابیر بین‌الملل پیمانکار و طراح این خط که در حال ساخت این ایستگاه می‌باشد از روند ساخت این چنین بیان داشته‌است:[۱]

پروژه‌های قطارشهری با توجه به زیرسطحی بودن و مسائل مربوط به تأسیسات شهری، معارض‌ها، پل‌ها، کانال‌ها و ساختمان‌های مجاور، یکی از دشوارترین پروژه‌های عمرانی در دنیا محسوب می‌شوند. احداث رکتیفایر ایستگاه میانجاده به دلیل شرایط پرخطر در زیر زمین حساسیت و دشواری دو چندانی نسبت به دیگر جبهه‌های کاری در این ایستگاه را دارد.

مباحث مرتبط با سازه نگهبان این ایستگاه، وجود لوله فاضلاب ۹۰۰ میلیمتری در حال بهره برداری فاضلاب شهری در قسمت روباره رکتیفایر و همچنین قرارگیری در حدفاصل پایه های تقاطع غیر همسطح میانجاده و ترافیک شهری، حساسیت و ریسک بالایی در این جبهه کاری از خط ۲ قطار شهری کرج به وجود آورده بود. به فضل خداوند و همت نیروهای متخصص شرکت سابیر؛ عملیات ساخت رکتیفایر این ایستگاه با درنظر گرفتن تمام جوانب و دقت کافی به خطرات موجود به اتمام رسید.

شایان ذکر است رکتیفایر ایستگاه میانجاده به عنوان یکی از فضاهای مهم استقرار تجهیزات برق فشار قوی محرک ناوگان قطار است و به عنوان یکی از فضاهای مهم و مورد نیاز جهت راه اندازی اولویت اول پروژه خط ۲ قطار شهری کرج مطرح است.

معماری[ویرایش]

بر حسب آنچه در تصاویر منتشره از وبگاه شرکت سابیر بین اللمل، قرار است ایستگاه میانجاده به صورت جزیره ای باشد. به صورتیکه در وسط خطوط رفت و برگشت سکو بوده و در طرفین آن، محل استقرار قطار های می باشد.

جستار های وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. شرکت پیمانکاری سابیر بین الملل (5 مرداد ماه سال 1399). «اتمام رکتیفایر ایستگاه میانجاده پروژه خط 2 قطارشهری کرج». https://sabir.ir/. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک); پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)