کلودین مونتی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نگارهٔ کلودین مونْتِ، نویسندهٔ فرانسوی - ۲۰۱۲

کلودین مونْتِی (به فرانسوی: Claudine Monteil) (زاده ۱۹۴۹) نویسنده فرانسوی و متخصص جنبش زنان است. او دکترای خود را در بررسی آثار و زندگی سیمون دوبووار از دانشگاه نیس گرفته‌است.

کلودین در سال ۱۹۴۹ در پاریس زاده شد. مادر وی، ژوسین سِر، شیمی‌دان و استاد دانشگاه بود که بعداً به ریاست دانشگاه سوربن انتخاب شد و پدرش ژان-پیر سر، ریاضی‌دانی بسیار برجسته است. کلودین مونتی سه ماه در جنبش دانشجویی مه ۱۹۶۸ فعالیت کرد و سپس به جنبش زنان و یاران سیمون دوبووار پیوست. او از ۱۹۷۰ وارد جنبش زنان فرانسه شد و در آن زمان بر روی مانیفست ۳۴۳ و فعالیت‌های دیگر برای آزادی سقط جنین فعالیت می‌کردند و بعدها به تجاوز، زنای با محارم، دستمزد نابرابر و زنان کتک‌خورده پرداختند.[۱]

کلودین دوستی نزدیکی با سیمون دوبووار، خواهر نقاش او، هلن دوبووار و ژان پل سارتر داشت. نوشته‌های او دربارهٔ دوبووار، سارتر و فمینیسم در فرانسه به زبان‌های گوناگون ترجمه شده‌است.

کتاب‌شناسی[ویرایش]

  • Simone de Beauvoir, côté femme, Timée-éditions (سیمون دوبووار، داستان او به عنوان یک زن)
  • Les Sœurs Beauvoir (خواهران دوبوار)
  • Les Amants de la liberté, Sartre et Beauvoir dans le siècle (عشاق آزادی: سارتر و دوبوار)
  • Simone de Beauvoir le mouvement des femmes, mémoires d'une jeune fille rebelle (سیمون دوبوار و جنبش زنان: خاطرات یک دختر شورشی)
  • Les Amants des Temps Modernes, Oona et Charles Chaplin (عشاق دوران مدرن: اونا و چارلز چاپلین)

پانویس[ویرایش]

  1. کلودین مونتی (۴ بهمن ۱۳۸۷). «سیمون دوبوار و جنبش زنان: روایت یک شاهد عینی». ترجمه هما مداح، تغییر برای برابری. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۵ ژانویه ۲۰۰۹.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]