پرش به محتوا

کریس هانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کریس هانی
Chris Hani
Chris Hani
General Secretary of the South African Communist Party
دوره مسئولیت
۱۹۹۱ – ۱۹۹۳
پس ازJoe Slovo
پیش ازCharles Nqakula
Deputy Commander of Umkhonto we Sizwe
دوره مسئولیت
۱۹۸۷ – ۱۹۹۲
رئیس‌جمهورOliver Tambo
پس ازJoe Slovo
Keith Mokoape (acting)
پیش ازSiphiwe Nyanda
اطلاعات شخصی
زاده
Martin Thembisile Hani

۲۸ ژوئن ۱۹۴۲
Cofimvaba, Transkei, South Africa
(now Cofimvaba, Eastern Cape, South Africa)
درگذشته۱۰ آوریل ۱۹۹۳ (۵۰ سال)
Dawn Park, Boksburg, South Africa
(now Dawn Park, Ekurhuleni, Gauteng, South Africa)
علت مرگAssassination
حزب سیاسیAfrican National Congress
South African Communist

کریس هانی (به انگلیسی: Chris Hani) (زاده۲۸ ژوئن ۱۹۴۲ –درگذشته ۱۰ آوریل ۱۹۹۳)[۱] رهبر حزب کمونیست آفریقای جنوبی بود. وی در روز ۱۰ آوریل ۱۹۹۳ در ۵۰ سالگی در یوهانسبورگ به دست یک (پناهنده) ضدکمونیست لهستانی کشته شد[۲] و قاتل بعداً اعتراف کرد که افراطیون سفیدپوست او را برای ارتکاب این قتل اجیر کرده بودند. هانی که بیشتر عمر خود را در مبارزه و از جمله مبارزه مسلحانه و فرار از این کشور به آن کشور گذرانده بود پس از فروپاشی شوروی به نوسازی سوسیالیسم آفریقایی همت گمارد و موفق شد که اعضای حزب کمونیست را به جای ریزش افزایش دهد و همین امر باعث شد که دشمنان بین‌المللی پیدا کند.

ترور وی باعث خشم شدید در میان مردم شد و این جریان باعث گردید که رژیم آپارتاید برای جلوگیری از جنگ داخلی مجبور به مذاکره با نلسون ماندلا گردید و با کمک ماندلا موفق شد که مردم را آرام کند. نتیجه مذاکرات با ماندلا تشکیل دولت وحدت ملی در آفریقای جنوبی بود.

منابع[ویرایش]

  1. Chris Hani (1991). "My Life, An autobiography written in 1991". SA Communist Party. Archived from the original on 25 February 2017. Retrieved 3 November 2016.
  2. "The Death of Chris Hani: An African Misadventure - The O'Malley Archives". omalley.nelsonmandela.org. Retrieved 2019-02-04.
  • حزب کمونیست آفریقای جنوبی