ویکی‌پدیا:شیوه‌نامه/تلویزیون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

این شیوه‌نامه برای کسانی است که مقالات مرتبط با تلویزیون را ویرایش می‌کنند. به یاد داشته باشید که ویکی پدیا در درجه اول یک دانشنامه است، مقالات باید قابل تایید باشند و سرشناس. لطفا منابع را تا جایی که ممکن است ذکر کنید. مقالات باید از چشم‌انداز دنیای واقعی نوشته شوند. به یاد داشته باشید، این فقط یک راهنما است و ممکن است بسته به سیاست یا اجماع کاربران تغییر کند. رهنمود درج‌شده کنونی مطابق با ویکی‌پدیای انگلیسی پیشنهاد شده است.

بدنه مقاله[ویرایش]

انتشار[ویرایش]

در صورتی که اطلاعات زیادی برای زیربخش‌های زیر وجود داشته باشد، می‌توان بخشی با عنوان «انتشار» ایجاد کرد. اگر فقط از یکی از زیربخش‌های زیر قابل استفاده است، برای جلوگیری از زیربخش‌های زیاد، از هیچ زیربخشی در بخش «انتشار» استفاده نکنید. اگر تنها اطلاعات موجود یک جمله ساده مانند «[مجموعه] از [شبکه] از [تاریخ ۱] تا [تاریخ ۲] پخش شد» است، بهتر است از ساخت این بخش صرف نظر کنید، زیرا این اطلاعات می‌تواند در بخش‌های مرتبط قبلی یا حتی بخش آغازین ذکر شود.

پخش[ویرایش]

این زیربخش باید اطلاعات پخش و انتشار سریال یا فصل را پوشش دهد. این موارد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • شبکه یا سرویس استریم اصلی کشور سازنده
  • تغییر شبکه در طول پخش (در صورت وجود)
  • تاریخ شروع و پایان پخش.
  • بحث در مورد اطلاعات فنی مانند فرمت تصویر و صدا، به همراه نقد و بررسی.
  • روزهای پخش یا بازه‌های زمانی به‌طور کلی قابل توجه نیستند، اما اگر سریالی در طول پخش خود این موارد را تغییر دهد، ذکر آن‌ها برای هر فصل می‌تواند مفید باشد.
  • اگر تمام قسمت‌ها به‌طور همزمان در یک سرویس استریم منتشر شوند، ممکن است عنوان این بخش به جای «پخش» به «انتشار» تغییر کند.
  • هرگونه قراردادهای حق پخش از شبکه‌های دیگر یا پوشش گسترده منابع معتبر در مورد پخش نیز قابل ذکر است.

نکات:

  • ذکر جزئیات بی‌اهمیت مانند تاریخ پخش هر قسمت ضروری نیست.

موارد پخش شبکه‌های خارج از کشور سازنده[ویرایش]

از آنجایی که ویکی‌پدیا یک راهنمای تلویزیونی نیست، فهرست کاملی از تمام شبکه‌هایی که یک مجموعه تلویزیونی را خارج از کشور سازنده پخش کرده‌اند، ایجاد نکنید. به جای آن، ویرایشگران تشویق می‌شوند که پخش‌های خارجی قابل توجه را در صورت پوشش گسترده منابع معتبر اضافه کنند. مانند پخش سریال افسانه جومونگ در ایران.

جستارهای وابسته[ویرایش]