پرش به محتوا

ویلیام تورنتون ماستارد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ویلیام تورنتون ماستارد
زادهٔ۸ اوت ۱۹۱۴
کلینتون، انتاریو، کانادا
درگذشت۱۱ دسامبر ۱۹۸۷ (۷۳ سال)
نیپلز، فلوریدا، ایالات متحده آمریکا
علت مرگسکته قلبی[۱]
ملیتکانادایی
محل تحصیلدانشگاه تورنتو
پیشهپزشک و جراحی قلب
کارفرمابیمارستان کودکان ناخوش
شناخته‌شده برایمتخصص جراحی قلب بیماری‌های مادرزادی قلب کودکان
همسر(ها)الیس هاو (ازدواج: ۱۹۴۱)
فرزندان۷ فرزند[۱]

ویلیام تورنتون ماستارد (انگلیسی: William Thornton Mustard؛ ‏ ۸ اوت ۱۹۱۴ – ۱۱ دسامبر ۱۹۸۷) پزشک، و متخصص جراحی قلب اهل کانادا بود. در سال ۱۹۴۹، او یکی از نخستین کسانی بود که عمل جراحی قلب باز را با استفاده از پمپ مکانیکی قلب و ریه بیولوژیکی بر روی یک سگ در «مؤسسه بنتینگ» انجام داد. او دو شیوهٔ جراحی به نام خودش ابداع نمود: «عمل جراحی ماستارد» در ارتوپدی که جهت کمک به استفاده از مفصل ران در افراد مبتلا به فلج اطفال به‌کار می‌رود و «روش جراحی قلبی-عروقی ماستارد» برای کمک به اصلاح مشکلات قلبی در «سندرم کودک آبی» که هزاران کودک را تاکنون در سراسر جهان نجات داده‌است.[۲] او همچنین اولین کسی بود که در سال ۱۹۵۳ میلادی، ناهنجاری شریان کرونر چپ از شریان ریوی را با استفاده از روش آناستاموز انتها-به-انتهای شریان کاروتید چپ درمان کرد.[۳]

او در سال ۱۹۳۷ مدرک دکترای پزشکی خود را از دانشگاه تورنتو دریافت داشت[۲][۴] و دوران کارورزی عمومی خود را در بیمارستان عمومی تورنتو و کارورزی جراحی را در بیمارستان کودکان ناخوش گذراند. او یک دورهٔ فوق‌تخصصی هم در زمینه جراحی ارتوپدی در نیویورک گذراند و سپس دوره‌های آموزشی جراحی عمومی، جراحی قفسهٔ سینه و جراحی مغز و اعصاب را در تورنتو تکمیل کرد.[۱] وی به مدت ۱ ماه نیز یک دورهٔ آموزشی با آلفرد بلالک در بالتیمور گذراند.

وی در جریان جنگ جهانی دوم در «سپاه پزشکی ارتش سلطنتی کانادا» گذراند و در آنجا روشی ابداع کرد که به جای قطع کردن اندام بیمارانی که دچار آسیب شدید شریانی هستند، اندام را درمان و حفظ نمود.

وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون نشان امپراتوری بریتانیا، جایزه گاردینر و «نشان شایستگی کانادا»[۵] شده‌است. نام او در فهرست «تالار مشاهیر پزشکی کانادا» جای دارد.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ Tutarel, Oktay (February 2007). "Profiles in Cardiology: William Thornton Mustard". Clinical Cardiology. 29 (9): 424–425. doi:10.1002/clc.4960290914. PMC 6654440. PMID 17007179.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "William Mustard". The Banting Research Foundation. Archived from the original on April 18, 2008. Retrieved 2009-04-02.
  3. Beasley, Gary. "Anomalous Left Coronary Artery from the Pulmonary Artery (ALCAPA): a Systematic Review and Historical Perspective". Current Pediatrics Reports. Retrieved 5 November 2021.
  4. "World famous surgeon William Mustard dies," Ottawa Citizen, Dec. 14, 1987, A13.
  5. "Order of Canada citation". Office of the Secretary to the Governor General.[پیوند مرده]
  6. The Heart Healers