پرش به محتوا

ناویگیوم ایزیدیس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
راهپیمایی بزرگداشت ایزیس در جشنواره مذهبی ناویگیوم ایزیدیس. نقاشی از فردریک آرتور بریجمن، ۱۹۰۲ میلادی.

ناویگیوم ایزیدیس یا ایزیدیس ناویگیوم (به لاتین: Isidis Navigium) جشنی دینی در روم باستان بود که در پنجم ماه مارس هر سال برای پاسداشت الهه ایزیس برگزار می‌شد. این جشن در دوره مسیحیت نیز باقی ماند و تا پس از دوره‌های شکنجه و آزار پیروان ادیان روم باستان در دوره‌های تئودئوس یکم (۳۴۷ تا ۳۹۵ میلادی) و جانشینش، آرکادیوس (۳۷۷ تا ۴۰۸ میلادی) نیز باقی مانده بود.

در ایتالیا و در دوران امپراتوری روم، حداقل تا سال ۴۱۶ میلادی برگزار می‌شده است و در مصر، در سده ششم میلادی بدست مسیحیان حاکم سرکوب می‌شد.

کارناوالهای امروزین همانند جشن ناویگیوم ایزیدیس هستند و برخی از پژوهشگران بر این عقیده هستند که منشأ یکسانی دارند؛ واژه لاتین کاروس ناوالیس (carrus navalis) به معنی واگن آبی (naval wagon) یا واگن شناور که بعدها به car-nival تبدیل شد. بسیاری از عناصر این جشنواره در مراسم کورپوس کریستی دین مسیحیت پذیرفته شده‌ است. تاثیر بالای این جشنواره بیشتر در کشورهای پرتغال و اسپانیا دیده می‌شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

  • عید پاک - یکشنبه‌ای در ماه مارس یا آوریل که مسیحیان بر این باورند که در این روز عیسی مسیح پس از اینکه به صلیب کشیده شده بود دوباره زنده شده و برخاست. (رستاخیز عیسی مسیح)

منابع[ویرایش]