مکس دلبروک (شیمی‌دان)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مکس دلبروک
نیم‌تنه پرتره
زادهٔ۱۶ ژوئن ۱۸۵۰
برگن آن در روگن
درگذشت۴ مهٔ ۱۹۱۹ (۶۸ سال)
برلین

مکس امیل یولیوس دلبروک ( آلمانی: [maks ˈdɛl.bʁʏk] (دربارهٔ این پرونده شنیدن)؛ ۱۶ ژوئن ۱۸۵۰ – ۴ مه ۱۹۱۹) شیمی‌دان کشاورزی آلمانی بود.[۱]

زندگینامه[ویرایش]

دلبروک در برگن آن در روگن زاده شد. او شیمی را در دانشگاه هومبولت برلین و در دانشگاه گرایفسوالد خواند. او عضوی از انجمن برادری سپاه آزاد سیمبریا بود. در سال ۱۸۷۲، او دستیار آکادمی تجارت در برلین شد.

حرفه[ویرایش]

در سال ۱۸۷۴، او به عنوان رئیس مرکز آزمایشی تازه تأسیس انجمن تجارت الکل و مشروبات الکلی آلمان منصوب شد. این مرکز در سال ۱۸۸۲ به مؤسسه پژوهشی و آموزشی آبجوسازی (VLB) تبدیل و گسترش یافت. دلبروک رئیس موسسه فناوری تخمیر در موسسه پژوهشی بود.

در سال ۱۸۸۷ به مربی‌گری دانشکده کشاورزی منصوب شد و در سال ۱۸۹۹ به مقام استادی کامل اعطا شد. او بنیانگذار گروه آموزشی فناوری‌های ماشینی VLB بود و در ایده‌پردازی دوره آموزشی کارشناسی آبجوسازی شرکت کرد. پژوهش‌هایی که تا حدی توسط خود دلبروک و تا حدی تحت هدایت او انجام شد، منجر به کمک‌های فنی با بالاترین ارزش در صنایع تخمیری شد.

او یکی از ویراستاران Zeitschrift für Spiritusindustrie و Wochenschrift für Brauerei بود. وی در ۶۸ سالگی در برلین درگذشت.

خانواده[ویرایش]

دلبروک از یک خانواده بسیار مورداحترام پروس متشکل از روشنفکران و کارمندان دولت بود. او برادر کوچکتر هانس دلبروک مورخ و عموی مکس دلبروک فیزیکدان برنده جایزه نوبل بود.

پانویس[ویرایش]

  1. Gilman, D. C.; Peck, H. T.; Colby, F. M., eds. (1905). "Delbrück, Max Emil Julius" . New International Encyclopedia (1st ed.). New York: Dodd, Mead.