قلمرو وابسته

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از قلمروی وابسته)

قلمروی وابسته، منطقه وابسته، وابستگی یا قلمروی خارجی، سرزمینی است که به عنوان یک دولت مستقل، دارای استقلال کامل سیاسی یا حاکمیت نیست و از نظر سیاسی خارج از منطقه جدایی‌ناپذیر دولت کنترل‌کننده باقی می‌ماند. به این ترتیب، یک قلمروی وابسته، شامل طیفی از انواع قلمروهای غیر یکپارچه، نیمه‌مستقل تا غیرمستقل، از عضو همراه گرفته تا سرزمین‌های غیرخودگردان (مثلاً یک مستعمره) است.

یک قلمروی وابسته، معمولاً از یک بخش فرعی کشوری، متمایز می‌شود، زیرا جزء تشکیل‌دهنده یک دولت مستقل در نظر گرفته نمی‌شود. یک قلمروی وابسته، اغلب درجات زیادی از خودمختاری را از دولت کنترل‌کننده خود، حفظ می‌کند. از نظر تاریخی، بیشتر مستعمرات، به عنوان سرزمین‌های وابسته در نظر گرفته می‌شدند. با این حال، همه نهادهای خودمختار، به عنوان سرزمین‌های وابسته در نظر گرفته نمی‌شوند.[۱] اکثر مناطق مسکونی و وابسته، کد ایزو ۳۱۶۶ خود را دارند.

برخی از نهادهای سیاسی، دارای موقعیت ویژه‌ای هستند که توسط یک معاهده بین‌المللی یا توافق‌نامه دیگری تضمین شده است، در نتیجه سطح مشخصی از خودمختاری ایجاد می‌شود (مثلاً تفاوت در قوانین مهاجرت). این نهادها، گاهی به عنوان سرزمین‌های وابسته در نظر گرفته می‌شوند یا حداقل با آنها گروه‌بندی می‌شوند،[۲] اما به‌طور رسمی توسط دولت‌های حاکم آنها به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از آن کشورها در نظر گرفته می‌شوند؛[۲] مانند جزایر الند که یک منطقه خودمختار در فنلاند است.

قلمروهای وابسته کشورهای اتحادیه اروپا

فهرست مناطق وابسته[ویرایش]

این فهرست شامل مناطقی که توسط حکومت‌های متفاوت مورد ادعا هستند مانند جنوبگان یا مناطقی که سازمان ملل آنها را در فهرست سرزمین‌های غیرخودگردان قرار داده است نیست.[۳]

نیوزلند[ویرایش]

نروژ[ویرایش]

انگلستان[ویرایش]

ایالات متحده آمریکا[ویرایش]

فهرست سایر موارد[ویرایش]

در این فهرست آنهایی که به صورت کامل و قانونی یک کشور هستند ولی به عنوان وابسته شناخته می‌شوند و کد کشور برای خود دارند.

استرالیا[ویرایش]

چین[ویرایش]

دانمارک[ویرایش]

فنلاند[ویرایش]

فرانسه[ویرایش]

تقسیمات مسکونی کد ایزو ۳۱۶۶
 پلی‌نزی فرانسه PF PYF ۲۵۸
کالدونیای جدید NC NCL ۵۴۰
 سنت بارثلمی BL BLM ۶۵۲
 فرانسه سنت مارتین فرانسه MF MAF ۶۶۳
 سنت پیر و ماژلان PM SPM ۶۶۶
 والیس و فوتونا WF WLF ۸۷۶
تقسیمات غیر مسکونی کد ایزو ۳۱۶۶
فرانسه جزیره کلیپرتون بدون کد جداگانه
 سرزمین‌های جنوبی و جنوبگانی فرانسه TF ATF ۲۶۰

هلند[ویرایش]

تقسیمات کد ایزو ۳۱۶۶
 آروبا AW ABW ۵۳۳
 کوراسائو CW CUW ۵۳۱
 سنت مارتین SX SXM ۵۳۴
 بونیر BQ BES ۵۳۵
 سابا
 سینت یوستیشس

نروژ[ویرایش]

ایالات متحده آمریکا[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "International Trusteeship System and Trust Territories | The United Nations and Decolonization". United Nations.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "United Nations General Assembly 15th Session – The Trusteeship System and Non-Self-Governing Territories (pages:509–510)" (PDF). Archived from the original (PDF) on March 20, 2012.
  3. For the list, see Special Committee on Decolonization (۲۰۰۲). «Trust and Non-Self-Governing Territories». United Nations, Special Committee on Decolonization. دریافت‌شده در ۲۰۱۰-۰۹-۲۳.
  4. Willis Island is permanently manned by a small team of meteorologists.