درک د سولا پرایس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
د سولا پرایس
درک د سولا پرایس با مدل ماشین آنتیکیترا
زادهٔ۲۲ ژانویهٔ ۱۹۲۲
پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند
درگذشت۳ سپتامبر ۱۹۸۳ (۶۱ سال)
ملیتبریتانیا
شهروندیبریتانیایی
شناخته‌شده برایعلم‌سنجی
مدل پرایس (شبکه اجتماعی)
جایزه(ها)جایزهٔ جان دزموند برنال (1981)
پیشینه علمی
محل کاردانشگاه لندن
دانشگاه کمبریج
مؤسسه مطالعات پیشرفته
دانشگاه ییل

دِرِک جان د سولا پِرَیس (به انگلیسی: Derek John de Solla Price)؛ (۲۲ ژانویه ۱۹۲۲ تا ۳ سپتامبر ۱۹۸۳)، فیزیک‌دان دانشمند در زمینهٔ تاریخ دانش و دانش اطلاعات اهل بریتانیا بود که پدر علم‌سنجی لقب گرفته‌است.[۱][۲]

زندگی‌نامه[ویرایش]

پرایس در لیتون، انگلستان زاده شد و فرزند فیلیپس پرایس، خیاط و فِنی د سولا، خواننده بود. او پیش از آغاز فراگیری فیزیک و ریاضیات در دانشگاه لندن و اخذ مدرک کارشناسی در ۱۹۴۲، در سال ۱۹۳۸ به عنوان دستیار در آزمایشگاه فیزیک در کالج فنی جنوب غربی اسکس (کالج والتام فورست) شروع به کار کرده‌بود. پرایس در سال ۱۹۴۶ موفق به دریافت پی‌اچ‌دی خود در فیزیک آزمایشگاهی از دانشگاه لندن شد.

در سال ۱۹۴۸ پرایس به تدریس ریاضیات کاربردی در کالج رافلز در سنگاپور؛ که در حال پیوستن به دانشگاه ملی سنگاپور کنونی بود، پرداخت. در آن‌جا بود که او تئوری خود را در مورد رشد چشمگیر علم (the exponential growth of science)؛ ایدهٔ رسیده به ذهن او، هنگامی که متوجه منحنی لگاریتمی مشخصی از تبادلات فلسفی در جامعه سلطنتی بین سال‌های ۱۶۶۵ و ۱۸۵۰ شد، و او آن را در زمانی که کالج رافلز سرگرم بنای کتابخانهٔ خود بود، بر دیوار، در خانهٔ خود قرار داده بود.

پس از سه سال، پرایس به انگلستان بازگشت تا به کار روی دومین پی‌اچ‌دی خود؛ و این بار در دانشگاه کمبریج، در زمینهٔ تاریخ دانش بپردازد. در طی بررسی‌هایش برای این دکترای خود، او در کتابخانه دانشگاه کمبریج، به‌طور تصادفی نوشتهٔ «Equatorie of the Planetis»؛ استواری سیارات؛ یک نسخهٔ خطی پیترهاوس، نوشته شده به انگلیسی میانه را، که او آن را به جفری چاوسر نسبت داد پیدا کرد. در حال حاضر این دست‌خط به راهب سنت آلبانی جان وستویک نسبت داده می‌شود.

در طی سال ۱۹۵۰، پرایس نام خانوادگی سفاردی مادرش، دِ سولا "De Solla" را به عنوان میان‌نام به نامش افزود. او یک "آتئیست بریتانیایی" بود؛ از یک خانوادهٔ یهودی معروف به سفاردی "، و هرچند که همسر دانمارکی او، اِلِن، به عنوان یک لوتر محسوب می‌شد، اما به گفتهٔ پسرش" مارک "، ازدواج آن‌هاً مخلوط " محسوب نمی‌شود، زیرا آن‌ها هر دو خداناباور بودند.[۳]

پس از اخذ مدرک دکترای خود، پرایس به ایالات متحده آمریکا؛ جایی که او به عنوان یک مشاور در مؤسسه اسمیتسونین، و به عنوان یک همکار در مؤسسه مطالعات پیشرفته در پرینستون، نیوجرسی خدمت کرده‌است نقل مکان کرد. پست بعدی پرایس در دانشگاه ییل بود، جایی که او تا زمان مرگ در آن‌جا کار می‌کرد و به عنوان «پروفسور آوالون» از تاریخ علوم، و به عنوان رئیس بخش جدیدی که شامل تاریخچه علوم، فناوری و پزشکی بود، خدمت می‌کرد. پس از درگذشت پرایس، جایزهٔ پژوهشی انجمن علمی و فناوری آمریکا (ASIS) برای مشارکت برجسته در زمینهٔ علوم اطلاعاتی در سال ۱۹۸۴ به او تعلق گرفت.

مدال یادبود درک د سولا پرایس[ویرایش]

به افتخار فعالیت‌های درک جی د سللا پرایس در علم اطلاعات و به دلیل نقش مهم وی در توسعه حوزه علم سنجی، مدال یادبود درک د سولا پرایس توسط تیبور براون، بنیانگذار مجله بین‌المللی ساینتومتریکس به‌طور دوره ای به دانشمندان با مشارکت برجسته در زمینه‌های مطالعات کمی علم اعطا می‌شود.[۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Crawford, S. (1984). "Derek John De Solla Price (1922-1983): The man and the contribution". Bulletin of the Medical Library Association. 72 (2): 238–239. PMC 227421. PMID 6375781.
  2. Mackay, Alan (1984). "Derek John de Solla Price: An Appreciation". Social Studies of Science. 14 (2): 315–320. doi:10.1177/030631284014002013. JSTOR 284662. PMID 11611467.
  3. Price, Mark de Solla (2007-06-17). "Mark de Solla Price UU Sermon Gay Pride 2007" (PDF). Retrieved 2008-08-01. [پیوند مرده]
  4. Erfanmanesh, Mohammadamin; Moghiseh, Zohreh (2019-06-01). "How Winning an International Scientific Award Affects Publishing Behavior of Laureates: the Case of Derek de Solla Price Medal in Scientometrics". Publishing Research Quarterly (به انگلیسی). 35 (2): 201–212. doi:10.1007/s12109-018-9619-7. ISSN 1936-4792.