پرش به محتوا

بهینه‌سازی موتور جستجو

صفحه نیمه‌حفاظت‌شده
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو (به انگلیسی: SEO، مخفف Search Engine Optimization)، به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که با به کار بردن آنها، صفحات یک وب‌سایت یا یک صفحه وب در نتایج جستجوی یک موتور جستجو بالاتر از رقبا دیده می‌شود.[۱] معمولاً وب‌سایت‌هایی که بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه نتایج جستجو را دارند، بازدیدکننده بیشتری از طریق موتورهای جستجو نظیر گوگل به دست می‌آوردند و این بازدیدکنندگان می‌توانند به مشتری تبدیل شوند.

با آمدن هوش مصنوعی سئو یا بهینه سازی محتوا با عبارت GEO جایگزین شده است.

مهم‌ترین سؤالی که کاربران از خود می‌پرسند آن است که تعریف دقیق سئو چیست. سئو مجموعه فعالیت‌هایی است که در طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوا انجام می‌دهیم تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کرده و بازدیدکننده بیشتری برای طراحی وب سایت جذب کنیم.

سئو انواع گوناگون جستجو را دربرمی‌گیرد؛ از جمله جستجوی تصویر، جستجو در ویدیو، جستجوی دانشگاهی، جستجو در اخبار و جستجو در نقشه. «سئو» یک سایت شامل فاکتورهای زیادی می‌شود، که توسط موتورهای جستجو بررسی و بازبینی می‌شوند. این فاکتورها را می‌توان به دو بخش کلی تقسیم نمود؛ سئوی درون صفحه‌ای (on-page seo) و سئوی خارجی(off-page seo) که در ادامه به هر کدام خواهیم پرداخت.


از دید بازاریابی اینترنتی، «سئو» به چگونگی کار کردن موتورهای جستجو و اینکه کاربران چه چیزی جستجو می‌کنند و همین‌طور کلمات کلیدی تایپ‌شده و اینکه کدام یک از موتورهای جستجو توسط مخاطبان مورد توجه قرار می‌گیرد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

سئو یا بهینه‌سازی وب‌سایت، شامل توسعه و ویرایش مطالب موجود در خود سایت و اچ‌تی‌ام‌ال و برنامه‌نویسی و همچنین ارتباط بین کلمات کلیدی و حذف موانع مربوط به فعالیت‌های نمایه‌سازی در موتور جستجو و ترویج یک سایت، برای افزایش تعداد لینک‌دهنده یا لینک‌های ورودی و دیگر تاکتیک‌های جستجوگرها است. برای بهبود سئو سایت بهتر است با مهم‌ترین الگوریتم‌های تأثیرگذار در سئو سایت آشنا شده و کاربرد هر الگوریتم در بهبود بهینه‌سازی سایت را مورد بررسی قرار دهید.

در نتیجه در خلاصه‌ترین تعریف «سئو» را می‌توان به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو دانست.

تاریخچهٔ سئو

پیچ و برین، گوگل را در سال ۱۹۹۸ بنیان‌گذاری کردند. گوگل درمیان کاربران فزاینده اینترنت، هواداران ثابت‌قدمی را به خود جذب کرد که طراحی ساده آن را دوست داشتند. عوامل خارج از صفحه (مانند رتبه صفحه و تجزیه تحلیل لینک) نیز همانند عوامل داخل صفحه (فراوانی واژه‌های کلیدی، متاتگ‌ها، عنوان‌ها، لینک و ساختار وب‌سایت) مورد توجه قرار گرفتند تا گوگل را قادر به این امر سازند که از نوعی دست‌کاری که در موتورهای جستجویی دیده می‌شود، که تنها به عوامل داخل صفحه توجه می‌کنند، اجتناب نماید.[۲]

گوگل الگوریتم محتوای مفید (helpful content) را در اواسط سال ۲۰۲۲ منتشر کرد. این به‌روزرسانی جدید و بزرگ الگوریتم «محتوای وبسایت‌ها را هدف قرار می‌دهد که به نظر می‌رسد در درجه اول برای رتبه‌بندی خوب در موتورهای جستجو ایجاد شده‌است تا کمک یا اطلاع‌رسانی به مردم».[۳]

روش‌ها

جلوگیری از خزش (noindex)

به‌منظور جلوگیری از محتوای نامطلوب در ایندکس‌های جستجو، مدیران شبکه می‌توانند به عنکبوت‌ها (به انگلیسی: Spider) دستور بدهند که فایل‌ها یا دایرکتوری‌های خاصی را درون فایل استاندارد robots.txt در دایرکتوری اصلی دامنه، مورد بررسی و خزش (به انگلیسی: Crawl) قرار ندهند. به‌علاوه، یک صفحه می‌تواند صراحتاً از پایگاه داده‌ها مورد جستجو خارج شود؛ که این عمل از طریق استفاده از متاتگ‌های مخصوص به ربات‌ها صورت می‌گیرد. هنگامی که یک موتور جستجو از یک سایت بازدید می‌کند فایل robots.txt واقع در دایرکتوری اصلی، نخستین جایی است که مورد خزش قرار می‌گیرد. سپس فایل robots.txt تجزیه شده و به ربات دستور داده می‌شود که کدام صفحات نباید مورد بررسی و خزش قرار گیرد. از آنجایی که خزنده موتور جستجو ممکن است که یک نسخه از این فایل را نگه دارد، گاهی ممکن است که صفحاتی مورد خزش قرار گیرند که مدیر شبکه تمایلی به آن‌ها ندارد.[۴] به‌طور معمول، صفحاتی که از خزش خارج می‌شوند عبارت‌اند از صفحات ورودی خاص، مانند صفحات مربوط به کارت‌های خرید و صفحات مربوط به محتوای شخصی کاربر، نظیر نتایج جستجوی حاصل از جستجوهای داخلی. در مارس ۲۰۰۷، گوگل به مدیران شبکه هشدار داد که باید از ایندکس‌شدن نتایج جستجوی داخلی جلوگیری کنند؛ زیرا این صفحات، هرزنامه جستجو هستند. در ادامه بحث گفتنی است: نبود سایت مپ نیز مانع از آن می‌شود که ربات درک درستی از صفحات شما داشته باشد. همواره یک سایت مپ خوب تأثیر بسیار مهمی در خزش درست و خواندن کامل صفحات شما را دارد.[۵]

افزایش برتری

از روش‌های مؤثر در برتری در لینک‌های گوگل، می‌توان به سوشال ها (صفحات اجتماعی)، ساخت بک‌لینک‌های طبیعی در صفحات اجتماعی و ارسال دیدگاه در وب‌سایت‌های دیگران اشاره کرد. در این بین باید توجه کافی را داشته باشید تا از سایت‌های اسپم شده لینک نگیرید که باعث رشد منفی سایت شما خواهد شد. تکنیک‌های برتر دیگری که در این مقوله استفاده می‌شود، توجه به استانداردهای w3c است که سئوی وبگاه را بهبود بخشیده و کمک شایانی به آن وبگاه می‌کند. استفاده از گوگل‌سرچ‌کنسول و تنظیم آن، می‌تواند کمک ویژه‌ای به آگاهی شما نسبت به شرایط آن سایت کند.[۶]

روش‌های کلاه سفید در مقابل تکنیک‌های کلاه سیاه

روش‌های سئو را می‌توان به دو دسته طبقه‌بندی کرد:

  • روش سئو کلاه سفید: این روش مطابق با استاندارهای موتورهای جستجو است.
  • روش سئو کلاه سیاه: این روش مطابق با استانداردهای موتورهای جستجو نیست.

موتورهای جستجو در ستیز با روش کلاه‌سیاه بوده‌اند. دریافت نتیجه در روش سئو کلاه سفید زمان طولانی‌تری می‌برد اما ماندگارتر است؛ در حالی که دریافت نتیجه در در روش سئو کلاه سیاه اگر هم زودبازده باشد، موقتی است و هنگامی که موتورهای جستجو پی به این رفتارهای غیراصولی ببرند، وبگاه را جریمه خواهند کرد.[۷]

واژگان در پست‌ها و عنوان

موتورهای جستجو الگوسازی‌های هوشمندی برای جداسازی زبان‌های کشورهای مختلف از یکدیگر دارند. برای مثال فارسی و عربی هردو با خط عربی نوشته می‌شوند و حتی از نظر واژگان نیز تا اندازه قابل توجهی مشابه هم هستند. برای مثال در یک جستجوی خبری از سیستم درون ایران آن خبری بالاتر می‌آید که متن آن دارای واژگان دارای حرف‌ها و واژگان انحصاری فارسی به اندازه بالاتری باشد. در سال ۲۰۱۹ این تکنیک برای وبگاه‌های بالای یک میلیون در رده‌بندی الکسا نیز کاربردی بوده‌است و انحصاری بودن واژگان پست در زبان هدف وبگاه (مثلاً انگلیسی یا فارسی)، از سال‌های دور به عنوان یک الگوی معتبر کاربردی در نظر گرفته شده‌است. اینکه واژگان انحصاری در زبان کشور در پست‌ها و عنوان مهم هستند تأیید شده اما اهمیت کاربردشان در برچسب‌ها هرگز اشاره نشده‌است.[۸][۹]

بازارهای جهانی

تکنیک‌های بهینه‌سازی شدیداً متناسب با موتورهای جستجو غالب در بازار هدف تنظیم می‌شوند. سهام بازار موتورهای جستجو از بازاری به بازاری دیگر و مانند وجود یک رقابت، تغییر می‌کنند. در سال ۲۰۰۳، دنی سالیوان اظهار کرد که گوگل حدود ۷۵ درصد کل جستجوها را انجام داده‌است.[۱۰] در بازارهای خارج از آمریکا، سهم گوگل اغلب بیشتر است و از سال ۲۰۰۷، گوگل در جایگاه موتور جستجوی غالب در سراسر جهان باقی مانده‌است.

از سال ۲۰۰۶، گوگل ۸۵ تا ۹۰ درصد سهم بازار آلمان را در اختیار دارد. درحالی‌که صدها شرکت سئو در آن زمان در آمریکا وجود داشت، فقط حدود ۵ مورد از آن در آلمان کار می‌کرد. از ژوئن ۲۰۰۸، بر اساس اعلام هیت‌وایس، سهم گوگل از بازار بریتانیا نزدیک به ۹۰ درصد بوده‌است. آن عدد از طریق چند کشور حاصل می‌شود.[۱۱]

پیشینه حقوقی

در ۱۷ اکتبر ۲۰۰۲، سرچ‌کینگ در دادگاه منطقه‌ای آمریکا در منطقه غربی اوکلاهاما، دادخواستی علیه موتور جستجوی گوگل داد. او ادعا کرد که تاکتیک‌ها و روش‌های گوگل در جلوگیری از هرز آگهی‌ها، موجب ایجاد یک تداخل زیان‌آور با روابط قراردادی شده‌است. در ۲۷ می ۲۰۰۳، دادگاه شکایت علیه گوگل را رد کرد؛ زیرا سرچ‌کینگ نتوانست ادعایش را که می‌توانست منجر به دریافت خسارت شود، اثبات کند.

در مارس ۲۰۰۶، کیندراستارت به دلیل رتبه‌بندی‌های موتور جستجوی گوگل، در دادگاه طرح دعوی کرد. پیش از این اقامه دعوی، وب‌سایت کیندراستارت از ایندکس گوگل خارج شد و ترافیک سایت تا ۷۰ درصد کاهش یافت. در ۱۶ مارس ۲۰۰۷، دادگاه منطقه‌ای آمریکا در منطقه شمالی کالیفرنیا (بخش سن خوزه)، شکایت کیندراستارت را رد کرده و این شرکت را مکلف به پرداخت بخشی از هزینه‌های حقوقی گوگل کرد.[۱۲][۱۳]

جستارهای وابسته

منابع

  1. «What is SEO? | SEO Meaning & Definition». Webopedia (به انگلیسی). ۲۰۱۰-۰۱-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۱۷.
  2. «The Anatomy of a Search Engine». infolab.stanford.edu. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۱۷.
  3. "Helpful content update". searchengineland (به انگلیسی).
  4. «Newspapers Amok! New York Times Spamming Google? LA Times Hijacking Cars.com?». Search Engine Land. ۲۰۰۷-۰۵-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۱۷.
  5. «Google Downgrades Nofollow Directive. Now What?». Practical Ecommerce (به انگلیسی). ۲۰۲۰-۰۲-۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۱۷.
  6. «Partnering to help solve duplicate content issues». blogs.bing.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۱۷.
  7. «Black Hat/White Hat Search Engine Optimization». www.searchengineguide.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۱-۱۶.
  8. Seo 2019; Actionable, Hands-On Seo, Including a Full Site Audit, Andy Williams, 232-239.
  9. Mastering Front-End Web Development (Second), 140.
  10. «USATODAY.com - The search engine that could». usatoday30.usatoday.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۱۷.
  11. "Google UK closes in on 90% market share". the Guardian (به انگلیسی). 2008-06-10. Retrieved 2021-02-17.
  12. Engines، Eric Goldman · in Search (۲۰۰۷-۰۳-۲۰). «KinderStart v. Google Dismissed-With Sanctions Against KinderStart's Counsel». Technology & Marketing Law Blog (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۱۷.
  13. Engines، Eric Goldman · in Search (۲۰۰۶-۰۳-۲۱). «Google Sued Over Rankings-KinderStart.com v. Google». Technology & Marketing Law Blog (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۱۷.

پیوند به بیرون