المنت (نرم‌افزار)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
المنت
نام‌های دیگر
نویسنده(های)
اصلی
Vector Creations Limited[۱]
توسعه‌دهنده(ها)New Vector Ltd.[۳]
انتشار اولیهجولای ۲۰۱۶ (بتا)
انتشار پایدار
۱٫۷٫۱ / ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۰؛ ۳ سال پیش (۲۰۲۰-16}})[۴]
انتشار آزمایشی
1.6.8-rc.1 / ۱ ژوئیه ۲۰۲۰؛ ۳ سال پیش (۲۰۲۰-01}})[۵]
مخزن
نوشته‌شده باجاوا اسکریپت، آبجکتیو-سی، سویفت، جاوا، کوتلین
پلت‌فرمویندوز، مک‌اوآس، لینوکس، اندروید، آی‌اواس، تحت وب
در دسترس به۲۵ زبان[۶]
فهرست زبان‌ها
باسکی، بلغاری، چینی (ساده شده)، چینی (سنتی)، چکی، هلندی، انگلیسی (بریتانیا)، انگلیسی (ایالات متحده)، اسپرانتو، فنلاندی، فرانسوی، آلمانی، مجارستانی، ایتالیایی، کره ای، لتونیایی، نروژی، لهستانی، پرتغالی ( برزیل)، رومانیایی، روسی، صربی، اسلواکی، اسپانیایی، سوئدی
نوعVoIP communications, instant messaging, Videoconferences,[۷] social media, and other App Integrations
مجوزApache License 2.0[۸]
وبگاهhttps://element.io/

المنت (قبلاً ریوت و وکتور) یک پیام رسانی فوری نرم‌افزار رایگان و منبع باز مبتنی بر مشتری بر اساس ماتریکس (پروتکل) است.[۹]

المنت از رمزگذاری سرتاسر، گروه‌ها، کانال‌ها و به اشتراک گذاری پرونده‌ها بین کاربران پشتیبانی می‌کند. این پیام‌رسان به‌‌عنوان برنامه کاربردی وب، برنامه رایانه‌های رومیزی برای همه سیستم عامل‌های اصلی و به‌عنوان یک برنامه موبایل برای اندروید و آی‌اواس در دسترس است. المنت پیام رسانی منبع باز است که در اوایل توسط شرکت سیمین ویرا نو اور توسعه داده شده و رایت نام گرفته لازم به زیر است که قبلا در حین توسعه از اسم رمز Riot شورش استفاده شده بعد از توسعه یک قرار داد بین سازمان آموزش و پرورش ایران بسته می‌شود که در این قرار داد کد منبع رایت (المنت) انتقال داده می‌شد که بعد ها آموزش و پرورش ایران زیر قرار داد میزند و از روی کد منبع رایت نرم افزار شاد را میسازند شرکت سیمین ویرا متوجه این عمل می‌شود و قرار داد را باطل می‌کند در آخر هم رایت به شرکت وکتور واگذار می‌شود و نتیجه هم می‌شود المنت

تاریخچه[ویرایش]

المنت در ابتدا با عنوان وکتور شناخته شد وقتی در سال ۲۰۱۶ با نسخه بتا[۱][۲] به بیرون آمد. این برنامه در سپتامبر همان سال به ریوت تغییر نام یافت.

The letter "R" in a round blue shape.
نماد Riot از سال ۲۰۱۹.

در سال ۲۰۱۶ اولین پیاده‌سازی رمزگذاری سرتاسر ماتریس اجرا شد و به عنوان یک بتا برای کاربران عرضه شد. در ماه مه سال ۲۰۲۰ توسعه دهندگان اعلام کردند که امکان رمزگذاری سرتاسر را طور پیش فرض در ریوت برای گفتگوهای غیر عمومی جدید فراهم می‌کنند.

در آوریل سال ۲۰۱۹، در پاسخ به کلیدهای رمزنگاری که برای امضاء برنامه اندرویدی Riot به خطر بیفتد، یک برنامه جدید در فروشگاه Google Play منتشر شد.

در ژوئیه سال ۲۰۲۰، ریوت به Element تغییر نام داد.

فناوری[ویرایش]

المنت با Matrix React SDK ساخته شده‌است،[۱۰] که یک کیت توسعه نرم‌افزار مبتنی بر ری‌اکت برای سهولت در توسعه مشتری‌های Matrix است. المنت بیشتر در اطراف فناوری‌های وب ساخته شده‌است و همچنین از الکترون، یک چارچوب نرم‌افزاری برای ایجاد برنامه‌های محیط رومیزی از برنامه‌های وب، برای توزیع مشتری‌های رایانه‌ای خود برای ویندوز، مک‌اواس و لینوکس استفاده می‌کند. مشتری‌های اندروید و آی‌اواس با ابزارهای مربوط به سیستم عامل خود توسعه داده و توزیع می‌شوند.

در اندروید نسخه برنامه هم در فروشگاه Google Play[۱۱] و هم در بایگانی نرم‌افزارهای رایگان F-Droid[۱۲] با اصلاحات جزئی در دسترس است. به عنوان مثال نسخه F-Droid با پلاگین اختصاصی پیام‌رسان ابری گوگل همراه نیست. [نیازمند منبع]

امکانات[ویرایش]

المنت قادر است سایر ارتباطات را از طریق ماتریکس،[۹] مانند آی‌آرسی، اسلک (نرم‌افزار)، تلگرام و دیگر پیام رسان‌ها را به این پیام رسان وصل کند. [نیازمند منبع] همچنین این پیام رسان با گفتگوهای صوتی و تصویری همتا به همتا و گروهی از طریق وب‌آرتی‌سی ادغام می‌شود.

المنت از رمزگذاری سرتاسر (E2EE) هر دو چت‌های یک به یک و گروهی پشتیبانی می‌کند.

پذیرش[ویرایش]

در رسانه‌ها، گاهی Riot به عنوان جایگزینی برای اسلک (نرم‌افزار)،[۱][۲] واتس‌اپ یا سایر مشتریان، پیام رسانی فوری تلقی می‌شد.[۱۳]

در سال ۲۰۱۷، مجله رایانه ای آلمانی Golem.de (و سرور Matrix) ریوت (Riot) را «کامل» و «غنی از ویژگی ها» خواند، ضمن انتقاد از تأیید اعتبار کلیدی خود در آن زمان برای «هر چیزی غیر از کاربر پسند بودن» برای بسیاری از افراد با چندین دستگاه ارتباط برقرار می‌کند. یکی از بنیانگذاران این پروژه، متیو هوجسون، اطمینان داد که روند تأیید کلیدی راه حل «اشکال یابی (placeholder)» برای کار در این زمینه است.[۱۳] در سال ۲۰۲۰، یک ویژگی امضاء متقابل به برنامه‌ها اضافه شد تا فرایند تأیید آسان تر شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ "Riot wants to be like Slack, but with the flexibility of an underlying open source platform". TechCrunch (به انگلیسی). Retrieved 2018-10-18.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ "Open Source und verschlüsselt: Das steckt hinter dem Slack-Rivalen Riot". t3n News (به آلمانی). Retrieved 2018-11-04.
  3. https://element.io/copyright
  4. v1.7.1, New Vector, 2020-07-16, retrieved 2020-07-16 – via GitHub
  5. v1.6.8-rc.1, New Vector, 2020-07-01, retrieved 2020-07-15 – via GitHub
  6. "matrix-org/matrix-react-sdk". GitHub (به انگلیسی). Retrieved 20 October 2018.
  7. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام riot-features وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  8. "Riot.im License". Github. Retrieved 2018-09-04.
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ "Riot: A Distributed Way of Having IRC and VOIP Client and Home Server". itsfoss.com. Retrieved 2018-09-04.
  10. "vector-im/riot-web". GitHub (به انگلیسی). Retrieved 2018-10-18.
  11. "Riot.im - open team collaboration - Apps on Google Play". play.google.com (به انگلیسی). Archived from the original on 24 اكتبر 2018. Retrieved 2018-10-18. {{cite web}}: Check date values in: |archive-date= (help)
  12. "F-Droid Site". Archived from the original on 15 August 2019. Retrieved 2018-10-18.
  13. ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ "Echtzeitkommunikation ausprobiert: Willkommen in der Matrix". Golem.de (به آلمانی). Retrieved 2018-11-04.

پیوند به بیرون[ویرایش]