ارزیابی در کتابخانه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ارزیابی در کتابخانه (به انگلیسی: Library assessment) فرایندی است که توسط کتابخانه‌ها انجام می‌شود تا کتابخانه‌ها نیازهای کاربران (و غیر کاربران) را شناسایی کرده و ارزیابی کنند که چگونه می‌توانند بهتر به نیازهای ایشان پاسخ گویند تا بتوانند با توجه به آن امکانات، خدمات و منابع کتابخانه‌ای را بهبود بخشند. در بسیاری از کتابخانه‌ها، فرایند موفق ارزیابی کتابخانه به وجود «فرهنگ ارزیابی» در کتابخانه بستگی دارد[۱] که هدف آن این است تا تمامی کارکنان کتابخانه در فرایند ارزیابی قرار گرفته و خدمات مشتری را بهبود بخشند.

اتاق مطالعه، دانشگاه حیفا، کتابخانه یونس و ثریا نظریان.

اگرچه بیشتر کتابخانه‌های دانشگاهی داده‌هایی در اندازه و استفاده از مجموعه‌های خود را برای چندین دهه آماده کرده‌اند، اما تنها از اواخر دهه ۱۹۹۰ است که بسیاری از آنها با بررسی کاربران و همچنین مجموعه‌های خود،[۲][۳] فرایند نظام مند ارزیابی را آغاز نموده‌اند.[۴] امروزه، بسیاری از کتابخانه‌های دانشگاهی پست مدیریت ارزیابی[۵] را در کتابخانه‌های خود به منظور هماهنگی و نظارت فعالیت‌های ارزیابی خود ایجاد کرده‌اند. علاوه بر این، بسیاری از کتابخانه‌ها در وب سایت‌های خود گزارش‌هایی از پیشرفت‌های خود را با توجه به ارزیابی‌ها و بررسی‌هایی که انجام داده‌اند منتشر کرده‌اند.[۶][۷][۸][۹]

چندین کتابخانه نیز پروژه‌های توسعه‌ای و نوسازی را با توجه به فعالیت‌های ارزیابی در کتابخانه‌های خود انجام داده‌اند.[۱۰] نظیر افزایش ابزارهای بازیابی منابع، بهبود قابلیت استفاده از وب سایت و توقف خدمات اضافی.[۱۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. Lakos, A. (2002). Culture of assessment as a catalyst for organizational culture change in libraries. In J. Stein, M. Kyrillidou, & D. Davis (Eds.), Proceedings of the Fourth Northumbria International Conference on Performance Measurement in Libraries and Information Services: Meaningful Measures for Emerging Realities, (pp. 311-319). Washington, DC: Association of Research Libraries.
  2. «University of Haifa, Library Assessment Team workplan». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۶.
  3. Writing a library assessment workplan
  4. Hiller, S. & Self, J. (2004). From measurement to management: using data wisely for planning and decision-making. Library Trends, 52(1) 129-155.
  5. Wright, S. P. & Association of Research Libraries (2007). Library Assessment: SPEC Kit 303, Washington, D.C. , Association of Research Libraries.
  6. «University of Haifa, You Said...We Did». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۶.
  7. «University of Manchester, You Said... We Did». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ مه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۶.
  8. «University of East London, You Said...We Did». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۶.
  9. «University of Northampton, You Said...We Did». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ مه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۶.
  10. Gerke, J. & Maness, J. M. (2010). The physical and the virtual: The relationship between library as place and electronic collections. College & Research Libraries, 71(1), 20-31.
  11. Storey, T. (2006). Are you asking the ultimate question? Next Space: The OCLC Newsletter, 5, 10-11.

منابع[ویرایش]