آب‌نبات چوبی (ترانه ۱۹۵۸)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«آبنبات چوبی»
تک‌آهنگ رونالد اند رابی
تاریخ انتشار۱۹۵۸
فرمتصفحهٔ ۷ اینچ
تاریخ ضبط۱۹۵۷
ژانرپاپ، دو واپ
زمان۲:۱۶
ناشرآرسی‌ای
ترانه‌سرا(ها)جولیوس دیکسون، بورلی راس

«آب‌نبات‌چوبی» (به انگلیسی: Lollipop) ترانه‌ای است که جولیوس دیکسون و بورلی راس آن را نوشته‌اند و اولین بار توسط گروه دونفرهٔ رونالد اند رابی اجرا شده‌است. این قطعه زمانی به شهرت رسید که توسط گروه دخترانهٔ کوردِتس کاور شد.

درباره[ویرایش]

«آبنبات چوبی»
تک‌آهنگ کوردِتس
تاریخ انتشار۱۹۵۸
فرمتصفحهٔ ۷ اینچ
تاریخ ضبط۱۹۵۸
ژانرپاپ، دو واپ
زمان۲:۰۹
ناشرکادِنس
ترانه‌سرا(ها)جولیوس دیکسون، بورلی راس
نمونهٔ صوتی
موزیک ویدئو
«لالی‌پاپ» در یوتیوب

دیکسون و راس این ترانه را با الهام از اتفاقی که برای دختر دیکسون افتاده بود نوشتند؛ یک آب‌نبات‌چوبی لای موهای دختر دیکسون گیر کرده بوده و همین باعث شده که او با تأخیر به جلسهٔ ترانه‌سرایی با راس برسد. در حالی که دیکسون کلمهٔ آب‌نبات چوبی را تکرار می‌کرد، راس ملودی را نوشت و به این شکل قطعهٔ «آب‌نبات‌چوبی» خلق شد.[۱]

«آب‌نبات‌چوبی» را اولین‌بار گروه رونالد اند رابی (که همسر راس یکی از دو عضو آن بود) ضبط شد.[۲] با وجود این‌که نسخهٔ رونالد اند رابی بیستمین ترانهٔ پرفروش روز شد اما اجرای کروه کوردتس از «آب‌نبات‌چوبی» محبوبیت آن را فراگیر کرد.[۳] کوردتس با نگه‌داشتن خط جذاب «لالی‌پاپ، لالی‌پاپ، او لالی لالی لالی لالی‌پاپ» یک صدای ترکیدن حباب هم به آن اضافه کردند.[۲] نسخهٔ کوردِتس در زمان انتشارش در ایالات متحده تا ردهٔ دوم جدول ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد صعود کرد و پس از ترانهٔ «آقای سَندمَن» (۱۹۵۴) بزرگ‌ترین موفقیت آن گروه در چارت‌های موسیقی را رقم زد.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. Lazar, David (۲۰۱۷). I'll Be Your Mirror: Essays and Aphorisms (به انگلیسی). Lincoln: University of Nebraska Press. Retrieved 2 می 2020. {{cite book}}: Check date values in: |تاریخ بازبینی= (help)
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Daniel E. Slotnik (۲۸ فوریه ۲۰۲۰). "Lynn Evans Mand, 95, Dies; a Voice on 'Mr. Sandman' and 'Lollipop'". nytimes.com (به انگلیسی). نیویورک تایمز. Retrieved 2 می 2020. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازبینی= (help)
  3. Hamilton, Andrew. "Ronald & Ruby". allmusic.com (به انگلیسی). آل‌میوزیک. Retrieved 2 می 2020. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازبینی= (help)
  4. Unterberger, Richie. "The Chordettes". allmusic.com (به انگلیسی). AllMusic. Retrieved 2 می 2020. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازبینی= (help)