سو آبادی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سو آبادی
نام اصلی سو آبادی
تولد ایران
محل زندگی فرانسه
ملیت فرانسوی

سو آبادی (به انگلیسی: Sou Abadi)، کارگردان و تدوینگر فرانسوی ایرانی الاصل است.[۱]

زندگی‌نامه[ویرایش]

آبادی در ایران به دنیا آمد و دوران کودکی خود را در آنجا گذراند و چند سال پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران را ترک کرد و به فرانسه رفت.

او حرفه تدوین را در دهه ۱۹۹۰ آغازکرد و به عنوان دستیار در فیلم‌های بلندی مانند هیمالیا: کودکی یک سرآشپز، سال ژولیت، و شب جدید و تدوین مستندها و فیلم‌های کوتاه کار کرد. او برنده جوایز متعددی برای کارهای تدوینی خودشد، به ویژه برای فیلم کوتاه بای بای در سال ۲۰۰۵.

آبادی در اوایل دهه ۲۰۰۰ برای فیلمبرداری مستند کمک در تهران ۲ به ایران بازگشت.[۲] او در این فیلم به وضعیت زنان در جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد. آبادی جوایز متعددی دریافت کرد و نسخه کوتاه آن از شبکه فرانس ۵ و بی‌بی‌سی پخش شد. علیرغم موفقیت این مستند که در سینما حقیقت فیلمبرداری شد،[۳] در تأمین مالی پروژه‌های دیگر با مشکلات زیادی مواجه‌شد. به‌طور خاص، او پنج سال روی یک پروژه مستند در مورد یک جاسوس سابق اسرائیلی که برای اتحاد جماهیر شوروی کار می‌کرد، کارکرد، اما این فیلم به نتیجه نرسید.[۴] بنابراین او تصمیم گرفت که مستند را رها کند و شروع به نوشتن یک کمدی متقابل مطابق با کلاسیک‌های سینمای آمریکا کرد، مانند بعضی‌ها داغشو دوست دارن. اولین فیلم داستانی آبادی با عنوان زن را جستجو کن در سال ۲۰۱۷ اکران شد.[۵] این یک کمدی سیاسی است که در آن یک جوان فرانسوی ایرانی‌الاصل وانمود می‌کند که یک زن محجبه است تا ببیند دوست دخترش توسط برادر رادیکال شده‌اش ربوده شده است.[۶] این ایده الهام گرفته از حکایات برخی از پناهجویان افغان است که خود را به عنوان زنانی که در زمان طالبان و دیگران از برقع استفاده می‌کنند، توسط مقامات ایران نقل شده است.[۷]

منابع[ویرایش]

  1. «راهِ ابریشم - "دنبال زن بگردید"، نام فیلمی که بیشتر جستجوی گنج را در سراسر شهر پاریس به یاد می‌آورد». رادیو فرانسه. ۲۳ ژوئن ۲۰۲۳.
  2. «‮'کمک در تهران' در آپارات‬». بی‌بی‌سی. ۱۹ مهر ۱۳۹۱.
  3. «"بعضی‌ها آن را با حجاب دوست دارند": نقد فیلم». هالیوود ریپورتر (به انگلیسی). ۳۰ ژوئن ۲۰۱۷.
  4. "پیش پرداخت از سی‌ان‌سی برای برتراند ماندیکو". سینروپا (به انگلیسی). ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۷.
  5. «در جستجوی زن اثر سو آبادی». رادیو کانادا (به فرانسوی). ۱۰ آوریل ۲۰۲۰.
  6. "«بعضی‌ها با حجاب دوست دارند» می‌توانست کمدی بزرگی دربارهٔ مسلمانان فرانسه باشد" (به انگلیسی). هاآرتس. ۱۳ مارس ۲۰۱۸.
  7. "منطقه ایل دو فرانس از فیلم «برخی آن را با حجاب دوست دارند» اثر سو آبادی حمایت می‌کند". سینروپا (به انگلیسی). ۳ ژوئیه ۲۰۱۶.

پانویس[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]