درگاه:هوانوردی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
صفحه اصلی   رده‌ها و موضاعات اصلی   ویکی پروژه‌ها

درگاه هوانوردی

هوانوردی یا جابجایی هوایی به فعالیتهای مرتبط با پرواز مکانیکی و صنعت هواگردسازی اطلاق می‌گردد. هواگردها به چند گونه بال ثابت (هواپیما) و بال گردنده (بالگرد) و نیز سبکتر از هوا مانند بالن و کشتی‌های هوایی تقسیم می‌شوند.

نوشتار برگزیده

زپلین (به آلمانی: Zeppelin) نوعی کشتی هوایی است که با گاز هیدروژن پر شده و به پرواز در می‌آید. زپلین‌ها در سه دههٔ اول قرن بیستم کاربردهای تجاری - نظامی زیادی داشتند. اما پس از چند اتفاق ناگوار و آتش سوزی چند مدل مشهور این وسیله از جمله هیندنبورگ در سال ۱۹۳۷ دیگر زپلین به عنوان وسیله مسافرتی قرار نگرفت و تنها برای عکسبرداری یا امور تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سازنده این وسیله شخصی به نام فردیناند آدولف آگوست هنریش فن زپلین بود.

بین اکتبر ۱۹۲۹ یعنی هنگامی که گرف زپلین اولین سرویس ماورای اقیانوس اطلس را افتتاح کرد، و ۶ می۱۹۳۷، که هیندنبورگ آتش گرفت، کشتی‌های هوایی اصلی‌ترین شیوه مسافرت هوایی با مسافت زیاد بودند.
ادامه...

نگارهٔ برگزیده

دو فروند جنگنده اف-۱۶ فایتینگ فالکن و سه فروند جنگنده اف-۱۵ ایگل متعلق به نیروی هوایی آمریکا در حال پرواز بر فراز چاه‌های نفت به آتش کشیده‌شده کویت در جریان جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ میلادی.

آیا میدانید

هواپیمای برگزیدهfooter=هواپیماهای برگزیده...

درگاه‌های وابسته

زندگی نامهٔ برگزیده

آملیا مری ارهارت (به انگلیسی: Amelia Mary Earhart) ‏(۲۴ ژوئیه ۱۸۹۷ - ۲ ژوئیه ۱۹۳۷) خلبان پیشگام آمریکایی بود. او به عنوان نخستین زنی که پرواز تک نفره را در عرض اقیانوس اطلس انجام داده و همچنین صلیب متمایز پرواز را دریافت کرده است، شناخته می‌شود. ارهارت در پروازی برفراز اقیانوس آرام در نزدیکی جزیره هاولند ناپدید شد و تاکنون فرضیه‌های مختلفی درباره علت مرگ او مطرح شده‌است.

ارهارت در کانزاس به دنیا آمد و بزرگ شد. مادرش آمی، پدرش رادیون و خواهرش موریل نام داشتند. در نوجوانی در جنگ جهانی اول به صورت داوطلبانه به‌عنوان پرستار مشعول به خدمت شد. پس از مدتی او نزد یک مربی پرواز زن به نام آنیتا اسنوک در لانگ بیچ کالیفرنیا به آموزش پرواز پرداخت. سپس یک هواپیما خرید و نام آن را قناری گذاشت. او در اکتبر سال ۱۹۲۲ رکورد جهانی را شکست و رکورد بلندترین ارتفاع پرواز زنان را به دست آورد.

ارهارت در سال ۱۹۳۱ با یک ناشر مشهور به نام جرج پالمر پاتنم ازدواج کرد. او با گذشت دو ماه از ازدواج‌شان موفق به پیمودن مسیر ساحل شرقی تا غربی آمریکا با هواپیمای شخصی خود شد. در سال ۱۹۳۲ به‌عنوان نخستین زن با پروازی تک نفره، عرض اقیانوس اطلس را پیمود.


ادامه...

در خبرها

یادبودها

Associated Wikimedia