درگاه:افغانستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

درگاه افغانستان


به درگاه افغانستان خوش آمدید
د افغانستان تانبې ته ښه راغلۍ

پرچم افغانستان
پرچم افغانستان
محل افغانستان در نقشهٔ جهان

افغانستان کشوری در آسیای میانه است که حدفاصل آسیای میانه، جنوب باختر آسیا و خاورمیانه می‌باشد و پایتخت آن کابل است. همسایگان افغانستان، پاکستان در جنوب و خاور؛ ایران در باختر؛ تاجیکستان و ازبکستان و ترکمنستان در شمال؛ و چین در شمال خاوری هستند. افغانستان یک کشور محاط در خشکی است، ولی در گذشته به خاطر راه ابریشم، کاروان‌های بازرگانی فراوانی از این کشور گذر می‌کردند. محدودهٔ سرزمین امروزی افغانستان تاریخ و فرهنگی کهن دارد که به دوران آریایی‌های باستان بازمی‌گردد.
افغانستان دارای ۶۵۲٬۸۶۴ کیلومتر مربع مساحت چهل‌و یکمین کشور وسیع دنیا است و جمعیت آن در سال ۲۰۱۵ بیش از ۳۲ میلیون نفر بوده که آن را در رتبه چهل‌ودوم پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیا قرار می‌دهد. فارسی دری و پشتو زبان‌های رسمی این کشور و اسلام دین رسمی آن است. حدود چهار دهه جنگ، افغانستان را به یکی از کشورهای خطرناک و فقیر دنیا تبدیل کرده‌است. تولید ناخالص ملی سرانه این کشور در سال ۲۰۱۶ بر اساس ارزش اسمی دلار معادل ۶۰۰ دلار آمریکا است و بر اساس برابری قدرت خرید به ۱۹۹۴ دلار می‌رسد. این کشور در سال ۲۰۱۱ با شاخص توسعه انسانی ۰٫۳۹۸ در رتبه ۱۷۲ دنیا قرار گرفته‌است.

نوشتار برگزیده

افغانستان، اگرچه به‌عنوان یک کشور و یک ملت دارای تاریخی جدید است؛ اما، این سرزمین از لحاظ قدمت تاریخی، یکی از کهن‌ترین کشورهای جهان به‌شمار می‌رود. افغانستان به دلیل قرارگرفتن در مسیر جاده ابریشم پیوندگاه تمدن‌های بزرگ جهان بوده و یکی از مهمترین مراکز بازرگانی عصر باستان به‌شمار می‌رفته‌است. این موقعیت مهم و حساس ژئواستراتژیکی و ژئوپولیتیکی افغانستان در شکل‌دادن موزائیکی غنی از فرهنگ‌ها و تمدن‌های بزرگ همچون ایرانی، یونانی، بین‌النهرینی و هندی در این کشور نقش مهمی داشته‌است. از عصر پارینه‌سنگی و طی دوره‌های تاریخی، مردم افغانستان، یا همان ایرانیان شرقی باستان، جایگاه عمده‌ای در معرفی و گسترش ادیان جهانی و نقش مهمی در بازرگانی و دادوستد داشته و گهگاه کانون مسلط سیاسی و فرهنگی در آسیا بوده‌اند. از این رو افغانستان در طول تاریخ گلوگاه یورش مهاجمان و جهان‌گشایان بوده که ردپای آن‌ها هنوز در گوشه و کنار این سرزمین دیده می‌شود.
ادامه ...

زندگی‌نامه برگزیده

مسعود نوابی (زادهٔ ۱۳۳۴ خورشیدی - ۱۹۵۴ میلادی در کابل، درگذشتهٔ ۱۳۸۹ خورشیدی - ۲۰۱۰ میلادی در اسلام آباد) شاعر، نویسنده و شخصیت فرهنگی افغانستان بود. او بنیانگذار کمیتهٔ تعلیم و تربیه برای مهاجرین افغان، کانون فرهنگی افغان، کانون فرهنگی غلام حبیب نوابی، لیسهٔ علامه سلجوقی، لیسهٔ غلام حبیب نوابی، مدیر ارشد پوهنتون افغان ابن سینا و لیسه آریانا مهاجر بوده‌است. او به خاطر کارکردهای فرهنگی‌اش در افغانستان و کشورهای دیگر آسیایی معروف است.
ادامه ...

گفتار برگزیده


برای من شمال و جنوب، فارسی و پشتو مطرح نیست، ما می‌توانیم در خانهٔ مشترک خود به هر زبانی با هم حرف بزنیم.

احمد شاه مسعود

برابر فارسی ایران


دلگی = جوخه
بلوک = دسته
تولی = گروهان
کندک = گردان
غند = هنگ
لوا = تیپ
فرقه = لشکر
قول‌اردو = سپاه

نوشتارهای نو

نگاره برگزیده

آیا می‌دانید

ویکی‌پروژه‌ها

آنچه می‌توانید انجام دهید

رده‌ها

موضوعات

همسایه‌ها

درگاه‌های وابسته

در دیگر پروژه‌های ویکی‌مدیا