انقلاب میخک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
انقلاب میخک
A mural celebrating the revolution: "25th of April Always!"
تاریخ۲۵ آوریل ۱۹۷۴
موقعیت
علت(ها)
اهداف
روش‌ها
منجرشد به
طرف‌های مدنی درگیر
شخصیت‌های پیشرو
Otelo Saraiva de Carvalho (designer of the plan of operations and chief of operations)
Salgueiro Maia
پرتغال آمریکو توماس (President of the Republic)
پرتغال مارسلو کائتانو (President of the Council of Ministers)
تلفات و کشته‌ها
4 killed
یک دیوارنگاره با متن «زنده‌باد ۲۵ آوریل»، در کوروشه، پرتغال.

انقلاب میخک که با نام انقلاب ۲۵ آوریل نیز شناخته می‏‌شود یک کودتای نظامی توسط افسرانی بود که دولت اقتدارگرای استادو نوو را در ۲۵ آوریل ۱۹۷۴ در لیسبون سرنگون کردند، و تغییرات اجتماعی، اقتصادی، سرزمینی، جمعیت شناختی، و سیاسی در پرتغال و قلمروهای فرا سرزمینی آن را در یک روند انقلابی انجام دادند که به گذار پرتغال به دموکراسی و پایان جنگهای استعماری آن منجر شد.[۱]

انقلاب به عنوان کودتایی که توسط جنبش نیروهای مسلح از طرف افسرانی نظامی که مخالف رژیم بودند سازماندهی و آغاز شد، اما به سرعت با یک مقاومت مدنی غیر منتظره و پرطرفدار همراه شد. مذاکرات با جنبشهای استقلال آفریقا آغاز، و تا پایان سال ۱۹۷۴، سربازان پرتغالی از گینه پرتغال عقب نشینی و آنجا تحت عنوان گینه بیسائو به عضویت سازمان ملل متحد درآمد. متعاقب این واقعه در سال ۱۹۷۵ کیپ ورد، موزامبیک، سائوتومه و پرنسیپ و آنگولا در آفریقا و تیمور شرقی در جنوب شرق آسیا اعلام استقلال کردند. این وقایع منجر به مهاجرت دسته جمعی شهروندان پرتغالی از قلمروهای آفریقایی(خصوصا آنگولا و موزامبیک) گردید، و در حدود یک میلیون نفر بازگشتند.[۲][۳]

انقلاب میخک نام خود را از این حقیقت اقتباس کرد که در طی آن تقریبا هیچ شلیکی انجام نشد و اینکه یک کارگر رستوران به نام سلسته کائیرو هنگامیکه مردم برای جشن گرفتن پایان دیکتاتوری به خیابان آمده بودند به سربازان گل میخک تقدیم کرد، پس از آن تظاهر کنندگان گل میخک را بر روی یونیفرم سربازان و لوله تفنگهایشان قرار می دادند. در پرتغال ۲۵ آوریل به پاس بزرگداشت انقلاب تعطیل رسمی است.

منابع[ویرایش]

  1. Rezola, Maria Inácia (2024). The Portuguese Revolution of 1974-1975: An Unexpected Path to Democracy (به انگلیسی). Liverpool University Press. ISBN 978-1-83553-657-5.
  2. "Flight from Angola". The Economist. 16 August 1975.
  3. "MOZAMBIQUE: Dismantling the Portuguese Empire". Time (به انگلیسی). 1975-07-07. ISSN 0040-781X. Archived from the original on 13 January 2009. Retrieved 2023-06-11.

ویکی‌پدیای انگلیسی

پیوند به بیرون[ویرایش]