قاضی درد (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قاضی درد
پوستر اصلی
کارگرداندنی کنن
تهیه‌کنندهچارلز لیپینکات
نویسندهمایکل دلوکا (داستان)
ویلیام ویشر جونیور (فیلمنامه‌نویس)
استیون ئی. د سوزا (فیلمنامه‌نویس)
بازیگرانسیلوستر استالونه
آرماند آسانته
دایان لین
راب اشنایدر
جوآن چن
یورگن پراخنو
ماکس فون سیدو
لوئیس دلامیر
راویجیمز ارل جونز
موسیقیآلن سیلوستری
فیلم‌بردارایدرین بیدل
تدوین‌گرالکس مکی
هری کرامیداس
توزیع‌کنندهاستودیو سینمایی والت دیزنی
تاریخ‌های انتشار
  • ۳۰ ژوئن ۱۹۹۵ (۱۹۹۵-06-۳۰)
مدت زمان
۹۶ دقیقه[۱]
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۹۰ میلیون دلار[۲]
فروش گیشه۱۱۳٫۵ میلیون دلار

قاضی درد (به انگلیسی: Judge Dredd) یک فیلم اکشن و علمی تخیلی آمریکایی محصول سال ۱۹۹۵ است که بر اساس شخصیت کمیکی به همین نام در سال ۲۰۰۰ میلادی ساخته شده‌است. کارگردانی آن را دنی کنن بر عهده دارد و سیلوستر استالونه در نقش اصلی، افسر مجری قانون در کلان‌شهر آینده‌نگر جنایت‌آلود (مگا سینی-یک Mega-City One) بازی می‌کند. آرماند آسانته، دایان لین، راب اشنایدر، جوآن چن، یورگن پراخنو و ماکس فون سیدو در این فیلم نیز بازی می‌کنند. این فیلم به‌طور کامل در استودیو شپرتون در بریتانیا فیلمبرداری شد و توسط استودیو سینمایی والت دیزنی در ۳۰ ژوئن ۱۹۹۵ منتشر شد.

داستان این فیلم در سال ۲۰۸۰ می‌گذرد و دنیای دیستوپیایی را به‌تصویر می‌کشد. پس از یک فاجعه نامشخص که زمین را به یک زمین بایر «نفرین شده» تبدیل کرد، بازماندگان گروهی از قضات را تشکیل دادند که نقش پلیس، قاضی، هیئت منصفه و جلاد را ترکیب می‌کند. قاضی درد، یکی از فداکارترین قاضی‌های خیابانی است.

داستان[ویرایش]

در سال ۲۰۸۰ «مگاسیتی- یک» منطقه‌ای است عظیم و ناامن که آن را «قاضی درد» (استالونه) با کمک چند دستیار اداره می‌کند. یکی از جانیان محلی، «ریکو» (آسانته) که قبلاً «درد» او را به زندان انداخته فرار می‌کند و با هیبتی شبیه به «درد» دو نفر را به قتل می‌رساند. به این ترتیب «درد» محاکمه و به زندان ابد محکوم می‌شود.

بازخوردها[ویرایش]

این فیلم اغلب به‌عنوان یکی از بدترین فیلم‌های استالونه در نظر گرفته می‌شود،[۳][۴] اما سبک بصری، جلوه‌ها، موسیقی، بدلکاری و سکانس‌های اکشن آن مورد ستایش قرار گرفت و فیلم نامزد چهار جایزه جوایز ساترن شد. یک نسخه بازسازی با عنوان درد (فیلم ۲۰۱۲) در سال ۲۰۱۲ منتشر شد.

فروش فیلم[ویرایش]

این فیلم با شکست مالی در گیشه روبه‌رو شد، زیرا تنها ۳۴٫۷ میلیون دلار از باکس آفیس داخلی آمریکای شمالی فروش داشت. در سطح بین‌المللی بهتر عمل کرد، با بیش از ۷۸٫۸ میلیون دلار در سراسر جهان، که در مجموع به ۱۱۳٫۵ میلیون دلار در سراسر جهان در مقابل بودجه ۹۰ میلیون دلاری رسید.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. "Judge Dredd (15)". British Board of Film Classification. June 26, 1995. Retrieved October 5, 2016.
  2. "Judge Dredd (1995) - Financial Information". The Numbers. Retrieved 2020-08-14.
  3. "The Top 100 Worst Sci-Fi Action Movies of All Time". Flickchart. Retrieved 2017-03-31.
  4. Mike Thompson (August 9, 2010). "Sylvester Stallone: All Films Considered". Metacritic. Archived from the original on 29 March 2017. Retrieved 2017-03-31.
  5. "Judge Dredd (1995)". Box Office Mojo. Amazon.com. 1995-08-08. Retrieved 2013-05-05.

پیوند به بیرون[ویرایش]