۳۰۰: ظهور یک امپراتوری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
۳۰۰: ظهور یک امپراتوری
پوستر فیلم
کارگرداننوام مارو
تهیه‌کنندهجیانی نوناری
مارک کانتون
زک اسنایدر
دبورا اسنایدر
نویسندهزک اسنایدر
کرت جانستد
کتاب مصور ۳۰۰
کتاب مصور خشایارشا (منتشر نشده)[۱]
از فرانک میلر
بازیگراناوا گرین
سالیوان استیپلتون
رودریگو سانتورو
لینا هیدی
دیوید ونهام
ایگال نائور
مارک کیلین
موسیقیجانکی ایکس ال
فیلم‌بردارسایمون دوگان
تدوین‌گرویات اسمیت
دیوید برنر
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهبرادران وارنر
تاریخ‌های انتشار
  • ۷ مارس ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-03-۰۷)
مدت زمان
۱۰۲ دقیقه
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۱۱۰ میلیون
فروش گیشه۳۳۷ میلیون دلار

۳۰۰: ظهور یک امپراتوری (به انگلیسی: 300: Rise of an Empire) فیلمی فانتزی و اکشن آمریکایی است که دنبالهٔ فیلم ۳۰۰ است. این فیلم با تأثیر از کتاب مصور ۳۰۰ و بر اساس کتاب مصوری به نام خشایارشا[۲][۳][۴] نوشتهٔ فرانک میلر ساخته شده‌است.

داستان[ویرایش]

داستان فیلم روایتگر نبرد آرتمیزیوم بین سپاهیان لشکر خشایارشا به فرماندهی آرتمیس و سپاهیان لشکر تمیستوکلس می‌باشد. همچنین بخش‌هایی از فیلم متمرکز نبرد سالامیس و فتح آتن به‌وسیلهٔ سپاه ایران به پادشاهی خشایارشا و بخش‌هایی متمرکز اتفاقات نبرد ماراتون و حملهٔ داریوش بزرگ به یونان است.[۵] در این فیلم به نقش آرتمیس که فرمانده و متحد خشایارشا در این نبردها است توجه شده‌است.

نقش‌ها[ویرایش]

ایرادات وارده[ویرایش]

دانشگاه کمبریج به پنج اشتباه تاریخی این فیلم اشاره می‌کند:[۷]

۱) عنوان فیلم ۳۰۰: ظهور یک امپراتوری است. اما اشاره‌ای به ظهور هیچ امپراتوری مشخصی نشده‌است. اگر منظور امپراتوری آتنی باشد، این امپراتوری حداقل دو سال پس از حوادث فیلم و در نبردهای دریایی آرتمیسیوم و سالامیس (هر دو در سال ۴۸۰ قبل از میلاد) شکل گرفت.

۲) تیری که در ابتدای فیلم توسط قهرمان آتنی به نام تمیستوکل در جریان نبرد ماراتون در حومه شهر آتن در سال ۴۹۰ قبل از میلاد پرتاب می‌شود و داریوش بزرگ، پادشاه ایران را می‌کشد، هیچ حقیقت تاریخی ندارد. زیرا داریوش و پسرش خشایارشا در نبرد ماراتون حضور نداشتند.

  1. فیلم بدون توضیح مشخصی از صحنه نبرد ماراتون و شکست سپاه ایران، ناگهان به ده سال بعد و حرکت ناوگان دریایی سپاه ایران به سوی یونان به فرماندهی آرتمیس (ملکه هالیکارناس) می‌پردازد. همچنین در فیلم نشان داده شده که یونانیان این جنگ را باخته و ایرانیان پیروز شدند درحالی‌که در این نبرد هیچ‌یک از طرفین نتوانستند به پیروزی برسند.
  2. معاشقه بین آرتمیس و تمیستوکل بین دو نبرد آرتمیسیوم و سالامیس کاملاً ساختگی و بدون سندیت است.
  3. در نبرد سالامیس، نیروی دریایی اسپارت (به فرماندهی گورگو، بیوه لئونیداس) با فرستادن تعداد کمی کشتی، کمک قابل توجهی به سپاه یونان به فرماندهی تمیستوکل نکرد و یونان به پیروزی قاطعی دست نیافت.
  4. در این فیلم ایرانیان را وحشی و غول مانند نشان داده که اصلا این گونه نبوده و در آن سالها یونان نتوانسته ایران را شکست دهد
  5. هیچ جنگی که ۳۰۰ نفر بتوانند چندصد هزار نفر را بکشند وجود نداشته و در هیچ جای تاریخ نوشته نشده و منبع تاریخی ندارد

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «XERXES Comic Book Cover From Dark Horse Presents!». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ ژوئن ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۹ بهمن ۲۰۱۴.
  2. «First Look At '300′ Prequel Comic Book». دریافت‌شده در ۱۱ بهمن ۲۰۱۴.
  3. «Comic-Con 2011: Xerxes Is Now 300: Battle of Artemisia». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ فوریه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۱ بهمن ۲۰۱۴.
  4. «Frank Miller's '300′ Comic Sequel 'Xerxes' Will Debut Some Time After '300: Rise Of An Empire' Movie». دریافت‌شده در ۹ بهمن ۲۰۱۴.
  5. «300 Follow-Up Gets Official Title». دریافت‌شده در ۹ بهمن ۲۰۱۴.
  6. «King Darius (Character) Played». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۴.
  7. «پنج اشتباه تاریخی در قسمت دوم فیلم ۳۰۰ - بی‌بی‌سی فارسی، ۲۰ اسفند ۱۳۹۲». پارامتر |first1= بدون |last1= در Authors list وارد شده‌است (کمک)

پیوند به بیرون[ویرایش]