یوزف بولر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یوزف بولر
Josef Bühler
Josef Bühler in 1942
زادهٔ۱۶ فوریهٔ ۱۹۰۴
باد والدزی، امپراتوری آلمان
درگذشت۲۲ اوت ۱۹۴۸ (۴۴ سال)
کراکوف، جمهوری خلق لهستان
علت مرگExecution
پیشهنازیسم legal officer
محکومیتCrimes against humanity.
مجازاتDeath by hanging
دولت عمومی
The Wannsee Conference
دوره مسئولیت
۲۰ ژانویه ۱۹۴۲ – ۶ مارس ۱۹۴۲
دبیرکل دولت عمومی از سال ۱۹۴۱ تا سال ۱۹۴۵
پس ازآرتور زایس-اینکوارت
نماینده رایشتاگ
اطلاعات شخصی
حزب سیاسیحزب ملی سوسیالیست کارگران آلمان

یوزف بولر (به آلمانی: Josef Bühler) (زاده ۱۶ فوریه ۱۹۰۴ – مرگ ۲۲ اوت ۱۹۴۸) یک سیاستمدار آلمانی و از سال ۱۹۴۱ تا سال ۱۹۴۵ دبیرکل دولت عمومی بود.

اوایل زندگی[ویرایش]

بولر در باد والدزی در یک خانواده کاتولیک زاده شد. پدرش نانوا بود. پس از اتمام تحصیل زیر نظر هانس فرانک مشغول به کار شد. فرانک در آن زمان از مشاوران هیتلر و حزب نازی بود. وی هم‌چنین از نمایندگان رایشتاگ در جمهوری وایمار و رایش سوم بود.

فعالیت با نازی‌ها[ویرایش]

هانس فرانک در سال ۱۹۳۳ به عنوان وزیر دادگستری ایالت بایرن انتخاب شد. بولر نیز در ۱ آوریل ۱۹۳۳ به حزب نازی پیوست و پس از آن برای مدتی رئیس دادگاه مونیخ بود. پس از حمله آلمان نازی به لهستان و آغاز جنگ جهانی دوم در سپتامبر ۱۹۳۹، فرانک فرماندار دولت عمومی شد و بولر دبیرکل آن و هم‌چنین معاون فرانک در شهر کراکوف. در همان زمان از طرف هاینریش هیملر رئیس اس‌اس درجه اس‌اس-بریگادفورر را دریافت کرد.

کنفرانس وانزه و راه حل نهایی[ویرایش]

بولر در کنفرانس وانزه به عنوان نماینده دولت عمومی حضور یافت. بولر در این کنفرانس که در نهایت منجر به صدور رای راه حل نهایی شد، بیان کرده بود که مسئله یهود در دولت عمومی باید هر چه سریع‌تر حل شود.

پس از جنگ[ویرایش]

پس از جنگ و در جریان دادگاه نورنبرگ، بولر علیه فرانک شهادت داد. سپس به لهستان برده شد و در دادگاهی به جرم جنایت علیه بشریت به اعدام محکوم شد. وی در نهایت وی در ۲۲ اوت ۱۹۴۸ در کراکوف به دار آویخته شد.

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Josef Bühler». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۶ ژوئن ۲۰۱۳.