گنشین ایمپکت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گنشین ایمپَکت
توسعه‌دهنده(ها)می‌هویو
ناشر(ها)می‌هویو
کارگردان(ـان)ببل کرفت
آهنگساز(ان)Yu-Peng Chen
موتوریونیتی
سکو(ها)آی‌اواس, اندروید, مایکروسافت ویندوز, پلی‌استیشن ۴, پلی‌استیشن ۵
تاریخ(های) انتشار
  • مایکروسافت ویندوز، پلی‌استیشن ۴، اندروید، آی‌اواس
  • ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۰
  • پلی‌استیشن ۵
  • ۱۱ نوامبر ۲۰۲۰
  • نینتندو سوئیچ
  • آینده
ژانر(ها)نقش‌آفرینی, بازی اکشن نقش آفرینی, بازی ویدئویی گروهی
حالت(ها)بازی ویدئویی تک‌نفره، بازی ویدئویی چندنفره

گنشین ایمپکت (به انگلیسی: Genshin Impact و به چینی: 原神) بازی ویدئویی رایگان در سبک نقش آفرینی و اکشن است که توسط می‌هویو توسعه و منتشر شده‌است.[۱][۲] درحال حاضر، این بازی ویدئویی در اختیار هویوورس می‌باشد. این بازی دارای یک جهان باز مبتنی بر خیال‌پردازی با مکانیک بازی گاچا است.[۳][۴] این بازی در ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۰ برای ویندوز، پلی‌استیشن ۴، اندروید و آی‌اواس منتشر شد.[۵]

گیم پلی[ویرایش]

این بازی دارای یک نقشه جهان باز است که بازیکن با پیاده‌روی، کوهنوردی، شنا، پرواز کردن و سر خوردن در صورت لزوم به کاوش در آن می‌پردازد. بسیاری از اشیا و مکانهای مهم در کل نقشه پخش شده‌اند.[۶] بازیکنان می‌توانند هر بار حداکثر چهار شخصیت خود را کنترل کنند. با تکمیل تلاش‌ها برای پیشبرد داستان، بازیکن قادر است در مجموع ۵۳ شخصیت قابل پخش را باز کند. حالت چند نفره بازی با سبک مشابه در دسترس است. این بازی چندسکویی (Cross-Platform) است یعنی بازیکن‌ها می‌توانند با گوشی موبایل با دوستان خود در کامپیوتر بازی کنند و همچنین مستقل از ذخیره‌سازی(Cross-Save) است و در هر لحظه موقعیت بازیکن به همراه سایز جزئیات ذخیره خواهد شد.

در حین بازی یک شخصیت پری مانند به اسم پایمان (به انگلیسی: Paimon) شما را همراهی و راهنمایی می‌کند. هر شخصیت دارای دو مهارت جنگی منحصر به فرد است: یک مهارت معمولی و یک مهارت خاص. مهارت معمول را می‌توان در هر زمان بجز دوره خنثی سازی بلافاصله پس از استفاده، در حالی که مهارت ویژه دارای یک هزینه انرژی است، و به کاربر نیاز دارد تا ابتدا انرژی اولیه کافی را جمع کند.[۷][۸]

عناصر بازی[ویرایش]

سلاح‌ها[ویرایش]

پنج نوع اسلحه در بازی وجود دارد که عبارتند از:

  • Bow
  • Claymore
  • Sword
  • Polearm
  • Catalyst

غذاها[ویرایش]

با خوردن غذاها میزان سلامتی (HP) شخصیت بازی افزایش می‌یابد. غذاها از طریق مهارت آشپزی، خرید در فروشگاه‌ها، کشتن دشمنان بدست می‌آیند. علاوه بر افزایش میزان سلامتی، غذاها بر عوامل دیگری نیز تأثیر می‌گذارند که به‌طور کلی در چهار دسته زیر گروه‌بندی می‌شوند:

  • گروه تهاجمی: با استفاده از غذاهای این گروه عواملی مثل شدت بحران(Crit Rate)، آستانه بحران (Crit DMG)، ضربه فیزیکی (Physical damage) و امتیاز حمله (Attack) تحت تأثیر قرار می‌گیرند.
  • گروه دفاعی: مقاومت دفاعی (Shield Strength) و امتیاز دفاع (Defense) از عواملی هستند که تحت تأثیر این گروه قرار می‌گیرند.
  • گروه استقامتی: بالارفتن، پرواز کردن و دویدن با استفاده از این گروه از غذاها تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.
  • گروه عنصری: با استفاده از این گروه از محصولات غذایی می‌توانید سرعت شارژ شدن قدرت عنصری خود را افزایش دهید.

آشپزی یکی دیگر از جنبه‌های مهم گیم پلی گنشین ایمپکت است. بازیکنان در طول ماجراجویی خود منابع زیادی را جمع می‌کنند که برخی از آنها را می‌توان با پخت‌وپز به غذا تبدیل کرد. بعضی از غذاها سلامتی شخصیت‌ها را بازسازی می‌کنند، در حالی که برخی دیگر توانایی‌های حمله یا دفاع را تقویت می‌کنند.[۹] همچنین در صورت مرگ هر یک از شخصیت‌ها فقط با استفاده از غذاها (مثلا استفاده از تخم مرغ یا گوشت کباب شده و …) می‌توان آن‌ها را زنده کرده و به بازی بازگرداند.

عناصر طبیعی[ویرایش]

هفت نوع عنصر در بازی وجود دارد که شخصیت‌ها یکی از هفت عنصر طبیعی را کنترل می‌کنند که به شرح زیر می‌باشند:

Pyro = عنصر آتش Hydro = عنصر آب Anemo = عنصر باد Geo = عنصر زمین Cryo = عنصر یخ Dendro = عنصر طبیعت Electro = عنصر الکتریسیته

این عناصر می‌توانند از طرق مختلف با یکدیگر تعامل داشته باشند، به عنوان مثال در هر واکنش عنصری اگر حمله Hydro (آب) با حمله Cryo (یخ) دنبال شود، وضعیت منجمد شده‌ای ایجاد می‌کند، بنابراین هدف قادر به حرکت یا انجام اقدامات موقت نخواهد بود. یا مثلاً استفاده از عنصر Pyro (آتش) باعث آتش گرفتن اجسام و دشمنان می‌شود، و اگر با عنصر هوا (Anemo) ترکیب شد، سبب وسیع شدن دامنه آتش‌سوزی می‌شود.

داستان[ویرایش]

داستان بازی از آنجا شروع می‌شود که کارکترهای اصلی بازی که یک پسر و یک دختر هستند ناگهان در دنیایی جدید ظاهر می‌شوند و یک شخصیت منفی تلاش می‌کند که آن‌ها را نابود کند. پس از حمله شخصیت منفی، بازی از شما می‌پرسد که می‌خواهید از کدام کارکتر دفاع کنید؟ با دفاع شما از کارکتر، همان کارکتر تبدیل می‌شود به کارکتر اصلی شما و متوجه می‌شوید که پسر و دختر، در حقیقت خواهر و برادر هستند. شخصیت منفی بازی کارکتر دیگر را زندانی می‌کند و حال باید تلاش کنید که برادر/خواهر خود را نجات دهید.

شخصیت‌ها[ویرایش]

می‌توان شخصیت‌ها را بر اساس شهر، نوع سلاح و … دسته‌بندی کرد که در جدول زیر آمده‌است:

نام جنسیت عنصر اسلحه شهر
ونتی مرد Anemo Bow Mondstadt
سوکرز زن Anemo Catalyst Mondstadt
روزاریا زن Cryo Polearm Mondstadt
ریزر مرد Electro Claymore Mondstadt
نوئل زن Geo Claymore Mondstadt
مونا زن Hydro Catalyst Mondstadt
لیزا زن Electro Catalyst Mondstadt
کلی زن Pyro Catalyst Mondstadt
کایا مرد Cryo Sword Mondstadt
جین زن Anemo Sword Mondstadt
فیشل زن Electro Bow Mondstadt
یولا زن Cryo Claymore Mondstadt
دیونا زن Cryo Bow Mondstadt
دیلوک مرد Pyro Claymore Mondstadt
بنت مرد Pyro Sword Mondstadt
باربارا زن Hydro Catalyst Mondstadt
امبر زن Pyro Bow Mondstadt
البیدو مرد Geo Sword Mondstadt
ژانگلی مرد Geo Polearm Liyue
یانفی زن Pyro Catalyst Liyue
شینیان زن Pyro Claymore Liyue
سینگچو مرد Hydro Sword Liyue
شیائو مرد Anemo Polearm Liyue
شیانگلینگ زن Pyro Polearm Liyue
چیچی زن Cryo Sword Liyue
نینگ‌گوانگ زن Geo Catalyst Liyue
کچینگ زن Electro Sword Liyue
هو تائو زن Pyro Polearm Liyue
گانیو زن Cryo Bow Liyue
چونگیون مرد Cryo Claymore Liyue
بیدو زن Electro Claymore Liyue
رایدن شوگن زن Electro polearm Inazuma
سایو زن Anemo claymore Inazuma
کامیساتو آیاکا زن Cryo Sword Inazuma
kaedehara kazuha مرد Anemo sword Inazuma
سانگونومیا کوکومی زن Hydro Catalyst Inazuma
Gorou مرد Geo Bow Inazuma
kujou Sara زن Electro bow Inazuma
Thoma مرد Pyro Polearm Inazuma
Shikanoin Heizou مرد Anemo Catalyst Inazuma
Arataki Itto مرد Geo Claymore Inazuma
یائه میکو زن Electro Catalyst Inazuma
کوکی شینوبو زن Electro Sword Inazuma
کامیساتو آیاتو مرد Hydro Sword Inazuma
یویمیا زن Pyro Bow Inazum
تایناری مرد Dendro Bow Sumeru
Collei زن Dendro Bow Sumeru
دُری زن Dendro Claymore Sumeru
دیا زن Pyro Claymore Sumeru
تارتگلیا مرد Hydro Bow Snezhnaya
یلان زن Hydro Bow Liyue
لومین(شخصیت دختر ابتدایی) زن متغیر Sword نامشخص
ایتر(شخصیت پسر ابتدایی) مرد متغیر Sword نامشخص

توسعه[ویرایش]

می‌هویو اعلام کرد که کار در یک پروژه جدید را با استفاده از موتور بازی یونیتی در پایان ژانویه ۲۰۱۷، سه ماه پس از انتشار اولیه هونکای ایمپکت انجام داده‌است. این شرکت قصد خود را برای پروژه جدید تقویت توانایی تحقیق و توسعه شرکت و تولید بازی‌های با کیفیت بالاتر اعلام کرد. پروژه مورد بحث گنشین ایمپکت بود.

بازخورد و فروش[ویرایش]

قبل از انتشار، این بازی ۲۱٫۳ میلیون پیش ثبت نام داشت - از این تعداد، ۱۶ میلیون مربوط به چین بود. به گفته متخصصان صنعت بازی‌های ویدیویی، گنشین ایمپکت بزرگترین نسخه بین‌المللی یک بازی ویدیویی چینی بود.[۲۱]

این بازی در پلتفرم‌های موبایل پس از یک هفته ۲۳ میلیون بار دانلود شد و تقریباً ۶۰ میلیون دلار درآمد داشت.[۲۲][۲۳] پس از دو هفته از انتشار بازی درآمد آن به ۱۰۰ میلیون دلار رسید و هزینه توسعه و بازاریابی خود را کاملاً جبران کرد.[۲۴] عملکرد قدرتمند بازی بخاطر بالاترین رشد بازی در دنیا، تا ماه اکتبر ۲۰۲۰ (برابر مهرماه ۱۳۹۹) ادامه داشت.[۲۵] بیشترین درآمد نسخه موبایل گنشین ایمپکت از چین، ژاپن، کره جنوبی و ایالات متحده بوده که ۶۹٪ آن از خارج از خود چین تأمین می‌شود.[۲۶][۲۷] در تاریخ آمریکا، انتشار این بازی بزرگترین اجرای یک بازی نقش آفرینی در تلفن همراه بود.[۲۷] گنشین ایمپکت پس از دو ماه ۳۹۳ میلیون دلار و تا آخر مارس ۲۰۲۰ (برابر اسفند ۱۳۹۸) بالای یک میلیارد دلار بدست آورد. جایگاه سومین درآمد از بازی موبایل در آن بازه زمانی پس از Honor of Kings و پابجی موبایل به گنشین ایمپکت تعلق گرفت و آن را به یکی از پردرآمدترین بازی‌های موبایل در تمام دوران‌ها تبدیل کرد عنوان و سریع‌ترین رشد بازی را در گوگل پلی و اپ استور (آی‌اواس) از آن خود کرد.[۲۸]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Breath of the Wild-Inspired Genshin Impact Free-To-Play RPG Is Out Now". ScreenRant (به انگلیسی). 2020-09-29. Retrieved 2020-09-29.
  2. "米哈游-TECH OTAKUS SAVE THE WORLD". mihayo.com (به چینی). Archived from the original on 22 اكتبر 2019. Retrieved 2019-10-22. {{cite web}}: Check date values in: |archive-date= (help)
  3. Fenlon, Wes (2020-09-28). "Genshin Impact, an ambitious Chinese RPG inspired by Breath of the Wild, is out today". PC Gamer (به انگلیسی). Retrieved 2020-09-29.
  4. "Genshin Impact due out by October for PC, iOS, and Android; second closed beta test for PS4 begins July 30". Gematsu (به انگلیسی). 2020-07-22. Retrieved 2020-09-29.
  5. "Genshin Impact Now Available Worldwide on PlayStation 4, PC, Android, and iOS". www.gamasutra.com (به انگلیسی). Gamasutra. Retrieved 2020-09-29.
  6. "《崩壞 3rd》開發商開放世界冒險新作《原神》曝光 同步公開首支預告影片". gnn.gamer.com.tw (به چینی). 10 June 2019. Retrieved 2019-10-22.
  7. "《原神》测试版试玩:国产手游离3A最近的一次". shouyou.gamersky.com (به چینی). 21 June 2019. p. 2. Retrieved 2019-10-22.
  8. "Genshin Impact". Facebook. Retrieved 2019-10-22.
  9. "《原神》测试版试玩:国产手游离3A最近的一次". shouyou.gamersky.com (به چینی). 21 June 2019. p. 3. Retrieved 2019-10-22.
  10. "Genshin Impact for iPhone/iPad Reviews". متاکریتیک. Retrieved October 27, 2020.
  11. "Genshin Impact for PC Reviews". Metacritic. Retrieved October 24, 2020.
  12. "Genshin Impact for PlayStation 4 Reviews". Metacritic. Retrieved October 16, 2020.
  13. Carter, Chris (4 October 2020). "Review: Genshin Impact". دستراکتید. Retrieved 6 October 2020.
  14. Tack, Daniel (2 October 2020). "Genshin Impact Review — Into The Great Wide Open". گیم اینفورمر. Retrieved 6 October 2020.
  15. Kemps, Heidi (16 October 2020). "Genshin Impact Review – Direct Hit". گیم‌اسپات. Retrieved 16 October 2020.
  16. Helm, Jordan (6 October 2020). "Review: Genshin Impact". Hardcore Gamer. Archived from the original on 26 January 2021. Retrieved 10 October 2020.
  17. Northup, Travis (14 October 2020). "Genshin Impact Review". IGN. Retrieved 14 October 2020.
  18. Aubin_Gregoire (8 October 2020). "Test: Genshin Impact: Le RPG free-to-play à l'ambition démesurée". Jeuxvideo.com (به فرانسوی). Retrieved 10 October 2020.
  19. Aubrey, Dave (5 October 2020). "Genshin Impact review - "A true AAA gacha game"". Pocket Gamer. Retrieved 10 October 2020.
  20. Messner, Steven (16 October 2020). "Genshin Impact review". PC Gamer. Retrieved 16 October 2020.
  21. "Genshin Impact is biggest international launch of a Chinese game ever". South China Morning Post (به انگلیسی). 30 September 2020.
  22. Chan, Khee Hoon (2021-03-03). "Mobile games have quietly exploded". Polygon (به انگلیسی). Retrieved 2021-06-15.
  23. Chapple، Craig. «Genshin Impact Generates $60 Million in First Week as it Becomes World's No. 2 Grossing Mobile Game». Sensor Tower Blog. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۱۵.
  24. Bolding، Jonathan (۲۰۲۰-۱۰-۱۱). «Grossing over $100m, Genshin Impact recoups development costs in two weeks». PC Gamer (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۱۵.
  25. «October 2020 worldwide digital games market — SuperData, a Nielsen Company». web.archive.org. ۲۰۲۰-۱۱-۲۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۱۵.
  26. Webb, Jack (2020-10-13). "Genshin Impact has earned over $100 million despite being free". www.standard.co.uk (به انگلیسی). Retrieved 2021-06-15.
  27. ۲۷٫۰ ۲۷٫۱ Chan، Stephanie. «2020 Year In Review: 10 Mobile Milestones». Sensor Tower Blog. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۱۵.
  28. Chapple، Craig. «Genshin Impact Races Past $1 Billion on Mobile in Less Than Six Months». Sensor Tower Blog. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۱۵.

پیوند به بیرون[ویرایش]