شهناز (گروه موسیقی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از گروه شهناز)
گروه شهناز
ژانرموسیقی سنتی ایرانی
ناشر(ان)دل آواز
بنیانگذارمحمدرضا شجریان

گروه موسیقی شهناز گروهی هستند شامل خوانندگان و نوازندگان ایرانی که در زمینه موسیقی سنتی فعال هستند. بنیان‌گذار این گروه، محمدرضا شجریان بود که در سال ۱۳۸۷ آن را تشکیل داد. گروه شهناز متشکل از نوازندگان جوان است. محمدرضا شجریان و مژگان شجریان از خانواده شجریان در این گروه هستند. مجید درخشانی سرپرستی نوازندگان را بر عهده دارد. این گروه موسیقی سنتی تا به حال چندین بار در کشورهای مختلف کنسرت برگزار کرده‌است. یکی از ویژگی‌های گروه شهناز در این است که از سازهای ابداعی محمدرضا شجریان در کنسرت‌های این گروه استفاده می‌شود.

دربارهٔ گروه شهناز[ویرایش]

نام[ویرایش]

نام این گروه از نام جلیل شهناز گرفته شده‌است. وی از بزرگ‌ترین و سرشناس‌ترین نوازندگان تار سدهٔ اخیر در ایران است.

اعضا[ویرایش]

آثار[ویرایش]

افزایش تعداد نوازندگان[ویرایش]

به گفته مجید درخشانی، سرپرست گروه شهناز، این گروه به منظور بالا بردن حجم صدای ارکستر و در نهایت صدادهی مناسب گروه، با گذشت زمان بر تعداد نوازندگان خود افزوده‌است.

کنسرت‌ها[ویرایش]

اجرای کنسرت در کشورهای اروپایی، ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورها از فعالیت‌های این گروه بوده‌است. یکی از کنسرت‌های گروه شهناز در یکی از کاخ‌های قدیمی لبنان با نام بیت‌الدین واقع در کوه‌های بیروت برگزار شد که در آن ملیت‌های مختلفی حضور داشتند.

دعوت از بزرگان موسیقی[ویرایش]

مجید درخشانی از طرح جدید گروه شهناز مبنی بر دعوت از بزرگان موسیقی جهت همراهی و اجرای آثارشان در گروه خبر داده‌است. دعوت از بزرگان موسیقی به منظور اجرای آثارشان و همراهی در اجرای کنسرت‌ها از برنامه‌ریزی‌های این گروه است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • «آشنایی با گروه شهناز». همشهری آنلاین. دریافت‌شده در ۱۴ آبان ۱۳۹۰.
  • «مژگان شجریان: مردم از "شجریان هاً انتظار بهترین را دارند». پارسینه. دریافت‌شده در ۱۴ آبان ۱۳۹۰.
  • «صفحه ۱». www.shajarianfans.com. دریافت‌شده در ۱۴ آبان ۱۳۹۰.
  • «گروه شهناز». شرکت فرهنگی هنری دل آواز. بایگانی‌شده از اصلی در 28 اكتبر 2011. دریافت‌شده در ۱۴ آبان ۱۳۹۰. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  • «دعوت گروه شهناز از بزرگان موسیقی در کنسرت‌های آینده». روزنامه ابتکار. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ نوامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۴ آبان ۱۳۹۰.