گرند تور (مجموعه تلویزیونی آمریکایی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گرند تور
The Grand Tour
ژانررانندگی، سرگرمی
سازنده
نویسنده
  • جرمی کلارکسون
  • ریچارد هموند
  • جیمز می
  • ریچارد پورتر
مجری
  • جرمی کلارکسون
  • ریچارد هموند
  • جیمز می
بازیگران
آهنگسازپاول لئونارد-مورگان
کشور سازندهآمریکا
زبان اصلیانگلیسی
شمار فصل‌ها۵
شمار قسمت‌ها۴۳ (فهرست قسمت‌ها)
تولید
تهیه‌کنندهٔ اجراییاندی ویلمن[۱]
تهیه‌کننده‌ها
  • کریس هیل
  • گرگ وینس
  • ریچارد اوانز
  • رونان براون
فیلم‌برداریبن جوینر
تدوین‌گران
  • جیمز هارت
  • دن جیمز
  • کریس دنتون
  • جو اور
مدت۴۴ تا ۷۱ دقیقه[۲]
تولیدکننده‌ها
توزیع‌کنندهAmazon.com
پخش
شبکهٔ اصلیسرویس ویدئویی آمازون
فرمت تصویر۴کی (وضوح بسیار بالا) ۲۳٫۹۷۶ فریم بر ثانیه، ۲۵ فریم بر ثانیه اچ‌دی‌آر
انتشار اولیه۱۸ نوامبر ۲۰۱۶ –
اکنون
پیوندهای بیرونی
وبگاه رسمی
اطلاعات یوتیوب
کانال
دنبال‌کنندگان۲٫۰۶ میلیون[۳]
مجموع بازدید۶۱۷٫۱۸ میلیون[۳]
۱۰۰٬۰۰۰ دنبال‌کننده
۱٬۰۰۰٬۰۰۰ دنبال‌کننده

آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ اوت ۲۰۲۲

گرند تور (به انگلیسی: The Grand Tour) یک مجموعهٔ تلویزیونی برای سرویس ویدئویی آمازون است که توسط جرمی کلارکسون، ریچارد هموند و جیمز می اجرا می‌شود. پخش گرند تور توسط آمازون پرایم تهیه شده و به‌طور اختصاصی از همین شبکه پخش می‌شود. قالب کلی این مجموعه مانند مجموعهٔ تخت‌گاز است: هر قسمت توسط کلارکسون، هموند و می اجرا می‌شود، شامل ترکیبی از بخش‌های اجرای زنده در حضور مخاطبان و فیلم‌های از قبل ضبط‌شده‌است و تمرکز آن بر نقد خودروها، بحث بر سر موضوعات مربوط به خودرو، زمان‌گیری دور پیست از افراد مشهور (فقط در فصل دوم)، مسابقه‌ها و دیگر چالش‌های مرتبط با خودرو است.

ایدهٔ ساخت این برنامه از زمانی شکل گرفت که کلارکسون، در نتیجهٔ درگیری با تهیه‌کنندهٔ برنامهٔ تخت‌گاز از این برنامه کنار گذاشته شد و متعاقباً هموند، می و ویلمن هم برنامه را ترک کردند.[۴] این چهار نفر بعداً قراردادی را با آمازون پرایم برای ساخت ۳۶ قسمت از یک مجموعهٔ جدید در طول ۳ سال منعقد کردند.[۵] با این وجود تاکنون ساخت پنج فصل از این مجموعه تأیید شده‌است.[۶]

پخش این مجموعه تا فصل سوم به صورت هفتگی بوده‌است. تا قبل از شروع فصل دوم، بخش‌های داخل استودیو در یک چادر قابل حمل و در مناطق مختلف جهان فیلمبرداری می‌شد، تا زمانی که قرار شد این چادر در مکان ثابتی در منطقهٔ کاتسوالدز برپا شود.

مجری‌های گرند تور برای ضبط این برنامه به کشورهای مختلفی از جمله کلمبیا، چین، آمریکا، گرجستان، مغولستان، ایتالیا، اسکاتلند و سوئد سفر کرده‌اند.[۷] جرمی کلارکسون برای ضبط برنامه‌ای در ایران نیز علاقه نشان داده‌است.[۸] براساس لوکیشن‌های این برنامه یک بازی ویدئویی هم ساخته شده و بازخوردهای متوسطی از منتقدان دریافت کرده‌است.[۹][۱۰]

فصل اول این مجموعه در ایران با نام سفر بزرگ، در نوروز ۱۳۹۶ و از تاریخ ۱ فروردین از شبکهٔ مستند سیما پخش شد.[۱۱] همچنین فصل دوم و سوم سفر بزرگ نیز به ترتیب در نوروز ۹۷[۱۲] و نوروز ۹۸[۱۳] از این شبکه پخش شدند. همچنین چندین قسمت آن نیز از شبکهٔ نسیم پخش شده‌است.

در قسمت انتهایی فصل سوم فیلمی از دستاورد سال‌های اخیرشان (در بی‌بی‌سی و آمازون) نشان داده شد که جرمی کلارکسون نتوانست خود را کنترل کند و اشک‌هایش جاری شد.

فصل چهارم این مجموعه تنها به صورت قسمت‌های ویژه (سفر و ماجراجویی) پخش شد و قسمت اول فصل چهارم با عنوان "Seman" در تاریخ ۱۳ دسامبر ۲۰۱۹ پخش شد.
قسمت دوم فصل چهار به نام "Grand Tour, A Massive Hunt" در ماداگاسکار ضبط شده و به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹، با تأخیر بسیار در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۲۰ منتشر شده‌است.

در ۶ فوریهٔ ۲۰۲۳، تأیید شد که فصل پنجم گرند تور با ۴ قسمت ویژه باز خواهد گشت و سپس در سال ۲۰۲۴ فصل پنجم به پایان می‌رسد.

قسمت اول فصل پنجم با عنوان "A Scandi Flick" در تاریخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ پخش شد. در این قسمت سه مجری به نروژ، سوئد و فنلاند در سه سالن ورزشی الهام گرفته از رالی سفر می‌کنند.
در حین فیلمبرداری، جیمز می با خودروی Mitsubishi Lancer Evolution VIII با سرعت تخمینی ۶۵ کیلومتر در ساعت به دیوار برخورد می‌کند، دندهٔ جیمز می شکسته می‌شود و سرِ او خون‌آلود و مجروح می‌شود و پس از آن مجبور شد به بیمارستان منتقل شود.

ساختار برنامه[ویرایش]

ساختار برنامه گرند تور ترکیبی از مستند، آزمایش خودرو و گفت‌وگو است.[۱۴] این برنامه در تمامی بخش‌های خود ته‌مایهٔ طنز دارد و مجری‌های برنامه به شوخی‌های مختلفی می‌پردازند.[۷] بخش آزمایش و مستند بیرون از استودیو و بخش گفت‌وگو درون استودیو ضبط می‌شود. محل استودیوی برنامه درون یک خیمهٔ بزرگ است.[۱۵] هر قسمت از این برنامه به‌طور میانگین یک ساعت زمان دارد.[۷] بخش مهمان‌ها از فصل سوم به بعد این برنامه حذف شده‌است. فصل چهارم به‌طور کلی فاقد بخش خیمه خواهد بود و تمامی برنامه بیرون استودیو صورت می‌پذیرد.[۱۶]

مسیرهای مسابقهٔ گرند تور[ویرایش]

در ابتدای ساخت برنامه، تیم سازنده تصمیم به ساخت پیست آزمایش اختصاصی گرفتند تا در کنار آزمایش خودروهای مورد بررسی، مجری‌های برنامه نیز به بررسی خودروها در این مسیر بپردازند. این مسیر نهایتاً در محل فرودگاه قدیمی روتن در نزدیکی روستای روتن ساخته شد. طرح این مسیر شامل ۲ حلقه (یک پیچ بزرگ و ۱ پیچ کوچک) و یک مسیر مستقیم بین این دو حلقه می‌شود و به دلیل شکل آن که یادآور ساختار ویروس ابولا است، نام «ابولادروم» برای آن انتخاب شده‌است. این پیست برای به چالش کشیدن خودروها طراحی شده و بخش‌های مختلف آن به شکلی طنزآمیز نام‌گذاری شده‌اند. این بخش‌ها شامل «مستقیم نیست»، «نام شما اینجا»، «خانهٔ پیرزن»، «ایستگاه فرعی» و «محوطهٔ گوسفندها» است.[۱۷] پیش از پخش اولین قسمت، جدول زمان‌ها با زمان‌گیری از ۱۰ خودروی منتخب، که از زمان‌گیری آن‌ها فیلمبرداری نشد، پر شده بود؛ بنابراین اولین خودرو که زمان‌گیری آن در پیست ابولادروم فیلمبرداری شد، یک ب‌ام‌و ام۲ مدل ۲۰۱۶ بود.

در فصل دوم تیم سازندهٔ مجموعه تصمیم گرفتند تا دومین پیست را برای استفاده در بخش جدید برنامه، یعنی «رویارویی مشاهیر» بسازند. در نهایت این پیست در فرودگاه محلی انستون که در نزدیکی محل ثابت چادر استودیوی برنامه واقع شده بود و تیم سازنده قبلاً سعی بر استفاده از آن در برنامهٔ تخت‌گاز داشت، ساخته شد.[۱۸] نیمی از مسیر این پیست، پوشیده از سنگریزه است. این مسیر تا زمان متوقف شدن بخش مشاهیر پیش از فصل سوم مورد استفاده قرار گرفت.

پیست «ابولادروم» در فرودگاه قدیمی روتن
پیست نیمه‌خاکی معرفی شده در فصل دوم برای بخش رویارویی مشاهیر
مجریان این برنامه در سال ۲۰۰۸ (از چپ به راست): هموند، می، و کلارکسون.
خیمهٔ گرند تور
جدول زمان‌گیری
خودرو زمان وضعیت مسیر قسمت
مک‌لارن سنا ۱:۱۲٫۹ ۲۵
نیو ئی‌پی۹ ۱:۱۵٫۰ ۳۰
استون مارتین ولکان ۱:۱۵٫۵ ۲
لامبورگینی اوراکان پرفورمانته ۱:۱۶٫۸ ۲۰
فورد جی‌تی ۱:۱۷٫۶ ۲۱
مک‌لارن ۶۵۰اس ۱:۱۷٫۹ پخش نشده
مک‌لارن ۷۲۰اس ۱:۱۷٫۹ ۱۷
ای‌ام‌جی جی‌تی آر ۱:۱۸٫۷ ۱۵
آئودی آر۸ وی۱۰ پلاس ۱:۱۹٫۲ پخش نشده
جگوار ایکس‌ئی اس‌وی پروجکت ۸ ۱:۱۹٫۳ ۲۸
استون مارتین ونتیج ۱:۲۰٫۴ ۳۳
پورشه ۹۱۱ جی‌تی۳ آر-اس ۱:۲۰٫۴ پخش نشده
ب‌ام‌و ام۵ اف۹۰ ۱:۲۰٫۴ ۳۱
نیسان جی‌تی-آر ۱:۲۱٫۲ پخش نشده
پورشه ۹۱۱ سی۲اس ۱:۲۱٫۴ پخش نشده
آلپینا بی۵ ۱:۲۱٫۶ ۳۱
لانچیا استراتوس مت ۱:۲۱٫۶ ۳۶
ب‌ام‌و ام۴ جی‌تی‌اس ۱:۲۲٫۴ ۴
پورشه ۷۱۸ باکستر اس ۱:۲۳٫۴ پخش نشده
آلپاین آ۱۱۰ ۱:۲۳٫۷ ۲۹
ب‌ام‌و ام۵ اف۱۰ ۱:۲۴٫۲ پخش نشده
اف۸۰ ام۳|ب‌ام‌و ام۳ ۱:۲۴٫۳ پخش نشده
هوندا ان‌اس‌ایکس ۱:۲۶٫۰ بارانی ۹
ب‌ام‌و سری ۲ ۱:۲۶٫۲ ۱
لانچیا دلتا فیوچریستا ۱:۲۶٫۸ پخش نشده
آلفا رومئو جیولیا کوادروفوجلیو ۱:۲۷٫۱ بارانی ۱۰
هوندا سیویک تیپ آر ۱:۲۸٫۲ پخش نشده
فورد فوکوس آر اس ۱:۲۸٫۴ ۶
لکسوس جی‌اس-اف ۱:۲۹٫۶ مرطوب ۱۲
فورد ماستنگ جی‌تی ۱:۲۹٫۶ ۶
تسلا مدل ایکس ۱:۲۹٫۶ پخش نشده
فورد سیرا آراس کازوورث ۱:۳۱٫۳
لامبورگینی کونتاش ۱:۳۱٫۸ بارانی ۳۴
فورد فیستا اس‌تی۲۰۰ ۱:۳۲٫۸ پخش نشده
بوگاتی ئی‌بی۱۱۰ سوپراسپرت ۱:۳۲٫۸ بارانی ۲۲
فیات آبارث ۱۲۴ اسپایدر ۱:۳۳٫۷ بارانی ۱۱
جگوار ایکس‌جی۲۲۰ ۱:۳۵٫۱ بارانی پخش نشده
فراری تستروزا ۱:۳۷٫۴ بارانی ۳۴
فولکس‌واگن آپ! جی‌تی‌آی ۱:۳۹٫۷ بارانی ۱۸

رویارویی مشاهیر[ویرایش]

جدول زمان‌گیری مشاهیر
نام زمان وضعیت مسیر قسمت
ریکی ویلسون ۱:۲۰٫۱ خشک ۱۴
دیوید هسلهاف ۱:۲۴٫۱
کوین پیترسن ۱:۱۷٫۲ خشک ۱۵
برایان ویلسون ۱:۱۷٫۵
هیو بونه‌ویل[۱۹] ۱:۲۲٫۲ خشک ۱۶
کیسی اندرسون ۱:۱۸٫۶
مایکل بال[۱۹] ۱:۲۳٫۳ مرطوب ۱۷
الفی بو[۱۹] ۱:۲۴٫۴
دومینیک کوپر[۱۹] ۱:۲۳٫۶ بارانی ۱۸
بیل بیلی[۱۹] ۱:۲۵٫۱
لوک ایوانز[۱۹] ۱:۲۱٫۳ خشک ۱۹
کیفر ساترلند[۱۹] ۱:۱۷٫۸
بیل گلدبرگ[۲۰] ۱:۲۰٫۴ خشک ۲۰
آنتونی جاشوا[۲۰] ۱:۱۸٫۷
نیک میسن[۲۱] ۱:۲۱٫۳ خشک ۲۱
استوارت کاپلند[۲۱] ۱:۲۴٫۲
داینامو[۱۹] ۱:۳۹٫۳ برفی ۲۲
پن و تلر[۲۲] ۱:۳۳٫۸
روری مک ایلروی[۱۹][۲۳] ۱:۲۱٫۹ بارانی ۲۳
پاریس هیلتون[۲۳] ۱:۲۵٫۸

فصل‌ها[ویرایش]

فصلقسمت‌هامنتشرشده
اولین بارآخرین بار
۱۱۳۱۸ نوامبر ۲۰۱۶ (۲۰۱۶-11-۱۸)۳ فوریه ۲۰۱۷ (۲۰۱۷-02-۰۳)
۲۱۱۸ دسامبر ۲۰۱۷ (۲۰۱۷-12-۰۸)۱۶ فوریه ۲۰۱۸ (۲۰۱۸-02-۱۶)
۳۱۴[۲۴][۲۵]۱۸ ژانویه ۲۰۱۹ (۲۰۱۹-01-۱۸)۱۲ آوریل ۲۰۱۹ (۲۰۱۹-04-۱۲)
۴۴۱۳ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۰۱۹-12-۱۳)۱۷ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۰۲۱-12-۱۷)
۵TBA۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-09-۱۶)TBA

منابع[ویرایش]

  1. Juss, Mindy. "'The Grand Tour' with executive producer Andy Wilman". Edinburgh International Television Festival. Archived from the original on 20 November 2016. Retrieved 22 June 2016.
  2. ویلمن, اندی (۲۵ آگوست ۲۰۱۶). "The Grand Tour Masterclass" (Interview). Interviewed by Elaine Bedell. Edinburgh: Edinburgh International Television Festival. Retrieved 26 February 2019. (2:01) ...they want everything in 4k, they want a specific framerate, they want it in HDR … (17:35) ...built a new server to deal with the 4k framerate, the 23.98... (22:18) first show ...comes out at 70-odd minutes. … we're trying to discipline ourselves to 60 minutes {{cite interview}}: Check date values in: |date= (help); Cite has empty unknown parameter: |callsign= (help); Unknown parameter |subjectlink= ignored (|subject-link= suggested) (help)
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ "About The Grand Tour". YouTube.
  4. لئو باراکلو (۳۱ جولای ۲۰۱۵). «Why Jeremy Clarkson's 'Top Gear' Team Went to Amazon». دریافت‌شده در ۷ اسفند ۱۳۹۷. will be 12 episodes in each of the three series, and each episode will run for around an hour. … deal was brokered by Amazon U.K. film and TV strategy director Chris Bird and Conrad Riggs, the U.S. company's head of TV production.
  5. "Clarkson delighted with terms of new Amazon show". 2 August 2015. Retrieved 23 December 2015. The new motoring show, which will be available to Amazon Prime customers next year, will feature at least 36 episodes over three years.
  6. «تولید فصل چهارم گرندتور تأیید شد». زومیت. ۲۰۱۸-۱۲-۱۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ فوریه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۱۷.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ ۷٫۲ «گرند تور فصل سوم؛ هرچه باید دربارهٔ فصل ۳ تور بزرگ بدانید». اینجاست. ۱۳۹۷-۱۱-۰۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ فوریه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۱۷.
  8. «جرمی کلارکسون: آرزو دارم به ایران سفر کنم». www.gsm.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۱۷.
  9. "'The Grand Tour Game' is a near-perfect mirror of the show". Engadget (به انگلیسی). Retrieved 2019-02-17.
  10. «آمازون با ساخت بازی گرندتور پا به دنیای کنسول گیمینگ می‌گذارد». www.shahrsakhtafzar.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۱۷.
  11. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام jplus وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  12. «تلویزیون برای نوروز ۹۷ چه برنامه‌هایی دارد؟». باشگاه خبرنگاران جوان. ۲۰ اسفند ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۱۹ فروردین ۱۳۹۸.
  13. «همه آنچه نوروز ۹۸ روی آنتن تلویزیون می‌رود/ معرفی کامل برنامه‌های سیما». باشگاه خبرنگاران جوان. ۲۵ اسفند ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۱۹ فروردین ۱۳۹۸.
  14. «Review: Season 3 Of The Grand Tour Kicks Off In Detroit». ScreenRant (به انگلیسی). ۲۰۱۹-۰۱-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۱۷.
  15. Seale، Jack (۲۰۱۹-۰۱-۱۸). «The Grand Tour review – Clarkson and co skid ever further into irrelevance» (به انگلیسی). The Guardian. شاپا 0261-3077. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۱۷.
  16. Clarke, Stewart; Clarke, Stewart (2019-01-08). "Amazon's 'The Grand Tour' Team on Guns, Ditching Guests, and Further Seasons". Variety (به انگلیسی). Retrieved 2019-02-17.
  17. شان مک‌کلار (۲۰ نوامبر ۲۰۱۶). «Introducing the 'Eboladrome' – The Grand Tour's new test track». Motoring Box. دریافت‌شده در ۸ اسفند ۱۳۹۷.
  18. نیک رافورد (۲۹ نوامبر ۲۰۱۷). «Our year from hell: Clarkson, Hammond and May on The Grand Tour season 2, overcoming disaster, 'that' crash and ill-health». The Sunday Times: Driving. دریافت‌شده در ۸ اسفند ۱۳۹۷. The show has a new test track in Enstone, … there planning problems when [Clarkson] tried once before to use the Enstone track, back in Top Gear days … The noisier testing of fast cars will continue to be done in Wiltshire at RAF Wroughton … nicknamed "the Eboladrome"
  19. ۱۹٫۰ ۱۹٫۱ ۱۹٫۲ ۱۹٫۳ ۱۹٫۴ ۱۹٫۵ ۱۹٫۶ ۱۹٫۷ ۱۹٫۸ لوئیس مک‌کریش (۲۷ نوامبر ۲۰۱۷). «The Grand Tour season 2 confirms celebrity guests including Kiefer Sutherland and David Hasselhoff». دریافت‌شده در ۸ اسفند ۱۳۹۷. The celebrity guests this series include Luke Evans, Kiefer Sutherland, Hugh Bonneville, Kevin Pietersen and Dominic Cooper [...] Dynamo, Rory McIlroy, Michael Ball and Alfie Boe will also appear in season two.
  20. ۲۰٫۰ ۲۰٫۱ جو فینرتی (۳۰ نوامبر ۲۰۱۷). «WWE legend Goldberg and world heavyweight champ Anthony Joshua go head-to-head on The Grand Tour». The Sun. دریافت‌شده در ۸ اسفند ۱۳۹۷.
  21. ۲۱٫۰ ۲۱٫۱ دیو ایوی (۱۱ دسامبر ۲۰۱۷). «The Grand Tour Season 2 Goes Back to Its Top Gear Roots». دریافت‌شده در ۸ اسفند ۱۳۹۷. a future episode [...] will see Nick Mason and Stewart Copeland competing for the title of fastest rock drummer.
  22. شان مک‌کلار (۲۷ ژانویه ۲۰۱۸). «The Grand Tour: Series 2 Episode 9 Preview – 'Breaking, badly'». دریافت‌شده در ۸ اسفند ۱۳۹۷.
  23. ۲۳٫۰ ۲۳٫۱ جو فینرتی (۲۳ دسامبر ۲۰۱۷). «MUDDY HELL Paris Hilton gets dirty with Rory McIlroy on The Grand Tour – but doesn't want to mess up her hair with a racing helmet». سان. دریافت‌شده در ۸ اسفند ۱۳۹۷.
  24. Jeremy Clarkson (۱۸ ژانویه ۲۰۱۸). «13. We've been busy». دریافت‌شده در ۸ اسفند ۱۳۹۷.
  25. The Grand Tour (به انگلیسی), Metacritic, retrieved 2019-02-17