کیت دی‌کامیلو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کیت دی کامیلو
نام اصلی
کاترینا الیزابت دی کامیلو
Katrina Elizabeth DiCamillo
زاده۲۵ مارس ۱۹۶۴ ‏(۵۹ سال)
فیلادلفیا، پنسیلوانیا
پیشهنویسنده
زمینه کاریادبیات کودک و نوجوان
ملیتایالات متحده آمریکا آمریکایی
کتاب‌هاBecause of Winn-Dixie
The Tale of Desperoux
Mercy Watson
وبگاه

کیت دی کامیلو (به انگلیسی: Kate DICamillo) (زاده ۲۵ مارس ۱۹۶۴ در فیلادلفیا) نویسنده اهل ایالات متحده آمریکا است که اکثر آثارش از جمله ببر خیزان جوایز متعددی را کسب کرده‌ است. از سومین نوول دی کامیلو یعنی افسانه دسپراکس، انیمیشنی به همین نام (با صداپیشگی اما واتسون بازیگر نقش هرمیون گرنجر در سری فیلم‌های هری پاتر) ساخته‌ شده‌ است.

کیت دی‌کامیلو نویسنده‌ای معروف از آمریکا است که بیشتر به خاطر کتاب‌های کودک و نوجوان خود شناخته می‌شود. او در سال 1964 در فیلادلفیا، پنسیلوانیا به دنیا آمد و در کلرمن، فلوریدا بزرگ شد. دی‌کامیلو در دانشگاه فلوریدا در رشته انگلیسی تحصیل کرد.

او در سال 2000 جایزه نیوبری را برای کتاب "به خاطر وین-دیکسی" دریافت کرد. این کتاب داستان یک دختر جوان است که با یک سگ بزرگ آشنا می‌شود و این سگ به او کمک می‌کند تا با مردم شهر جدیدش آشنا شود. دی‌کامیلو در سال 2004 برای کتاب "داستان دسپراکس" دوباره جایزه نیوبری را دریافت کرد. این کتاب داستان یک موش کوچک است که عاشق یک شاهزاده‌خانم می‌شود.

دی‌کامیلو همچنین نویسنده سری کتاب‌های "مرسی واتسون" است که درباره یک خوک کوچک است که در یک خانواده انسان زندگی می‌کند. این سری کتاب‌ها برای خوانندگان در سنین پایین‌تر مناسب است.

کیت دی‌کامیلو با نوشتن داستان‌هایی که شخصیت‌های غیرعادی و محیط‌های فانتزی دارند، خوانندگان را به دنیای خود دعوت می‌کند. او با استفاده از زبانی ساده ولی قدرتمند، موضوعات پیچیده‌ای مانند دوستی، خانواده، عشق و از دست دادن را مطرح می‌کند. کتاب‌های او برای خوانندگان هر سنی جذاب هستند و به آن‌ها امکان می‌دهد تا با شخصیت‌های مختلف و دیدگاه‌های متفاوت آشنا شوند.

کتابشناسی[ویرایش]

جوایز[ویرایش]

  • Josette Frank برای به خاطر وین دیسکی ۲۰۰۰
  • Newbery Honor Book برای به خاطر وین دیسکی ۲۰۰۱
  • فینالیست جایزه National Book به خاطر Young People's Literature برای ببر خیزان ۲۰۰۱
  • Newbery Medal برای افسانه دسپراکس ۲۰۰۴
  • Boston Globe-Horn Book به خاطر بهترین نویسنده برای سفر باورنکردنی ادوارد ۲۰۰۶

منابع[ویرایش]