کوئینزلند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کوئینزلند
Queensland
نمای شب شهر بریزبین پایتخت کوئینزلند
نمای شب شهر بریزبین پایتخت کوئینزلند
پرچم کوئینزلند
پرچم
نشان رسمی کوئینزلند
مهر
شعار(ها): 
Audax at Fidelis  (لاتین)
(فارسی: دلیر اما وفادار)
مختصات:
کشور استرالیا
مرکزبریزبین
بلندترین نقطهMount Bartle Frere
مدیریت
 • فرماندارپنلوپه ونسلی
مساحت
 • کل۱٬۸۵۲٬۶۴۲ کیلومتر مربع (۷۱۵۳۰۹ مایل مربع)
 • خشکی۱٬۷۳۰٬۶۴۸ کیلومتر مربع (۶۶۸۲۰۷ مایل مربع)
 • آب۱۲۱٬۹۹۴ کیلومتر مربع (۴۷۱۰۲ مایل مربع)
بلندی
۵۳۲۱ متر (۱۷۴۵۷ پا)
جمعیت
 • کل۴٬۵۱۶٬۳۶۱
منطقه زمانییوتی‌سی ۱۰+ (AEST)
کد پستی
QLD
پیش‌شماره(های) تلفن۲ ۶۱
کد ایزو ۳۱۶۶AU-QLD
وبگاه
بندرتانزویل در کویینزلند شمالی

کوئینزلند (به انگلیسی: Queensland) نام یکی از ایالت‌های کشور استرالیا است که در شمال شرقی این کشور قرار دارد. کوئینزلند از جنوب به ایالت نیو ساوت ولز و از غرب به قلمرو سرزمین شمالی و ایالت ویکتوریا محدود می‌شود. این ایالت از شرق و شمال به اقیانوس آرام محدود می‌گردد. کوئینزلند ایالتی وسیع است که مساحت آن اندکی بیشتر از کل مساحت ایران است. پایتخت کوئینزلند شهر بریزبین است که در جنوب شرقی این ایالت قرار گرفته‌است. شهرهای مهم دیگر آن گلد کست، تانزویل، کنز، مکای و راکهمپتون می‌باشند. مساحت کوئینزلند ۱۸۵۲۶۴۲ کیلومتر مربع است که بعد از استرالیای غربی دومین ایالت بزرگ استرالیا به‌شمار می‌آید. جمعیت آن نیز ۴۰۷۰۴۰۰ نفر است که بیشتر در شهرهای کرانهٔ شرقی ایالت مستقر شده‌اند و مرکز و غرب ایالت تقریباً خالی از سکنه است. جنوب کوئینزلند دارای آب‌وهوای نیمه‌استوایی است و شمال آن اقلیم استوایی دارد. غرب ایالت و مرکز آن نیز از علفزارها و زمینهای نیمه خشک پوشیده شده‌است. کوئینزلند دارای حکومت پادشاهی مشروطه می‌باشد و دارای یک پارلمان و دولت محلی است. فرماندار جاری کوئینزلند، Quentin Bryce نام دارد. نام کوئینزلند (Queens Land؛ به معنی سرزمین ملکه)، برگرفته از نام ملکه ویکتوریا، ملکهٔ بریتانیا است.

جغرافیا[ویرایش]

دیواره بزرگ مرجانی
دماغه هندی درجزیره فریزر.

جغرافیای کوئینزلند در شمال شرقی استرالیا بسیار متنوع است. این ایالت شامل جزایر گرمسیری با سواحل شنی مسطح، رودخانه، زمین‌های خشک، بیابان‌های غنی و کمربند کشاورزی و مناطق پر جمعیت مناطق شهری است. جزیره فریزر، بزرگترین جزیره شنی جهان در سواحل کوئینزلند قرار دارد.[۱] دیواره بزرگ مرجانی نیز از ساختارهای طبیعی مهم در اقیانوس آرام است. مناطق غربی و درون سرزمینی کوئینزلند خشک و کم باران است و مناطق شرقی آن ساحلی و مرطوب و پرجمعیت است. ایالت کوئینزلند ۲۲٫۵ درصد از قاره استرالیا را می‌پوشاند.

مناطق کوئینزلند[ویرایش]

شهرها[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوندها[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Australia in Brief". Department of Foreign Affairs and Trade. Archived from the original on 11 September 2014. Retrieved 5 October 2014.
  • ویکی‌پدیای انگلیسی