کلودیا کاردیناله

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کلودیا کاردیناله
نام هنگام تولدکلود ژوزفین رُز کاردیناله (Claude Joséphine Rose Cardinale)
زادهٔ۱۵ آوریل ۱۹۳۸ ‏(۸۶ سال)
تونس، تونس
ملیتایتالیایی
پیشهبازیگر
سال‌های فعالیت۱۹۵۸–اکنون
والدینپدر ایتالیایی سیسیلی
مادر فرانسوی

کلودیا کاردیناله (به ایتالیایی: Claudia Cardinale) (زادهٔ ۱۵ آوریل ۱۹۳۸) هنرپیشهٔ زن ایتالیایی است که در شماری از برجسته‌ترین فیلم‌های سینمای اروپا در سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ ظاهر شد. هنرنمایی‌های شاخصی همچون روکو و برادرانش (۱۹۶۰) و یوزپلنگ (۱۹۶۳) هر دو اثر لوکینو ویسکونتی، فشنگ (۱۹۶۳) فیلمی از فیلیپه د بروکا، هشت و نیم (۱۹۶۳) کاری از فدریکو فلینی و حماسه سرجیو لئونه به نام روزی روزگاری در غرب در کارنامه سینمایی او به چشم می‌خورد. اکثر فیلم‌های کاردیناله ایتالیایی یا فرانسوی هستند.

سخنان بی‌پرده در مورد حقوق زنان و حقوق همجنسگرایان در طول سالیان متمادی موجب شده که وی به عنوان سفیر حسن نیت یونسکو در دفاع از حقوق زنان از مارس سال ۲۰۰۰ انتخاب شود.

در فوریه ۲۰۱۱ مجله لس آنجلس تایمز کاردیناله را در میان ۵۰ زیباترین زنان تاریخ سینما قرار داد.

وی زادهٔ شهر تونس در کشور تونس است. نام کامل او کلود ژوزفین رُز کاردیناله[۱] بود. پدرش یک ایتالیایی سیسیلی و مادرش فرانسوی بود. او در سال ۱۹۵۷ در مسابقه‌ای برای «انتخاب زیباترین دختر ایتالیایی ساکن تونس» برنده شد و جایزهٔ کاردیناله شرکت در «جشنواره فیلم ونیز» بود؛ در جشنواره آن همه زیبایی نمی‌توانست نظر ده‌ها تهیه‌کننده و فیلمساز را جلب نکند و او به همین سادگی وارد سینما شد.

کاردیناله در طول چند دهه فعالیت پربار هنری خود جوایز متعددی کسب کرده‌است، از جمله خرس افتخاری جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در سال ۲۰۰۲ به خاطر یک عمر فعالیت هنری. او در سال ۲۰۰۵ زندگینامه خود را تحت عنوان «ستارگان من» به انتشار رساند.

پوستر هفتادمین جشنواره فیلم کن[ویرایش]

پوستر رسمی هفتادمین جشنواره فیلم کن

پوستر هفتادمین جشنواره فیلم کن با تصویری از کلودیا کاردیناله بازیگر سینمای ایتالیا در فیلمی محصول ۱۹۵۹ توسط مؤسسه برانکس در پاریس طراحی شده‌است. در پوستر طراحی شده، کاردیناله لاغرتر از تصویر واقعی نشان داده شده‌است. این کار با انتقاد شدید رسانه‌های فرانسوی رو به رو شد. روزنامه لوموند با معرفی یکی از ابزارهای فوتوشاپ به خوانندگانش پیشنهاد کرده، خودشان تغییرات تصویر اصلی کاردیناله را بررسی و تحلیل کنند.[۲]

لوموند نوشته‌است:

در حالی که خود پوستر باشکوه است، اما تصویر کاردیناله به وضوح و به شکل رقت‌انگیزی دستکاری شده تا لاغرتر به نظر برسد. چه حیف!

کاردیناله در گفتگو با هافینگتن پست گفت:

«این تصویر رتوش و دستکاری شده تا تأثیر سبک‌بالی را برجسته سازد و مرا به هیئت شخصیتی رؤیایی درآورد.» «به عنوان یک فمینیست وفادار و متعهد می‌گویم که در این مورد، دغدغه و نگرانی برای رئالیسم (واقعیت گرایی) جایی ندارد. من هیچگونه بی حرمتی به زن در این تصویر نمی‌بینم. در این دنیا مسایل به مراتب مهم‌تری برای به بحث گذاشتن وجود دارد. این که فقط سینماست.»

گزیدهٔ نقش‌آفرینی[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. Claude Joséphine Rose Cardinale
  2. «انتقاد شدید از پوستر جشنواره کن+عکس». تابناک. دریافت‌شده در ۶ فوریه ۲۰۱۴.

منابع[ویرایش]