کف‌سازی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کف‌سازی پیاده رو

کف‌سازی به مجموعه عملیاتی گفته می‌شود که پس از اتمام عملیات سفت کاری در ساختمان انجام می‌شود تا ساختمان را به حالت قابل سکونت در آورد. برای این کار معمولاً ابتدا یک لایه ملات نرم ریخته می‌شود تا سطح را به صورت هموار درآورد. به همراه این کار پیش بینی‌های مربوط به تاسیسات مکانیکی و برقی ضروری است. پس از آن بسته به مورد خاکریزی، پوکه‌ریزی یا ملات ریزی انجام می‌شود و نهایتا لایه انتهایی، نهایی را تشکیل می‌دهد که می‌تواند آسفالت، موزائیک، سرامیک، بتن سیمانی و... باشد. در عملیات مربوط را به نقاطی که در معرض عوامل محیطی (برف و باران و سرما و گرما) قرار دارند، بسته به مورد بعد از ملات اولیه و قبل از ملات ثانویه عایقکاری رطوبتی یا عایقکاری حرارتی یا هردو انجام می‌گیرد.

ایجادکننده پوشش سخت از سنگدانه‌های مقاوم تشکیل شده که در مقابل سایش و فرسایش بعلت ویژگی‌های فیزیکی، مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. این ماده که معمولاً از سنگدانه های سخت طبیعی و فوق روان کننده های پودری و پلیمر جهت بالا بردن چسبندگی سطحی می‌باشد پس از استفاده روی بتن تازه و انجام کارهای ماله کشی سطحی سخت و بدون خلل و فرج ایجاد می‌کند که در مقابل خوردگی و سایش مقاوم است.

در مکان هایی با کاربری صنعتی با توجه به اینکه اجرای نامناسب انواع کف سازی ها اعم از بتن معمولی ، آسفالت ، سنگ ، سرامیک ، موزاییک و انواع دیگر کفسازی باعث بروز مشکلات زیادی در سطح کار و روند بهره برداری از کفسازی مورد نظر می شود و مقاومت پایین این نوع کفسازی ها نسبت به بتن سخت در برابر شرایط جوی گوناگون و مواد شیمیایی و نیز ایجاد گرد و غبار روی سطح در اثر رفت و آمدهای فراوان و همچنین مقاومت سایشی ، فشاری و مکانیکی پایین آنها باعث تخریب سریع کفسازی شده و بهره بردارن را متحمل هزینه های هنگفت تعمیر و نگهداری کفسازی می نماید و ضمن کاهش زیبایی بصری کفسازی نسبت به بتن سخت ، باعث به وجود آمدن دغدغه های فکری فراوان و عدم رضایتمندی مدیران و صاحبان مجموعه ها می شود که این گونه مشکلات در روش کفسازی بتن سخت مرتفع می گردد و با توجه به اینکه این نوع کفسازی در رنگ های گوناگون تولید و عرضه می شود ، ضمن زیبا نمودن کفسازی مجموعه ، کفپوشی بسیار مقاوم در برابر سایش ، فرسایش و ایجاد گرد و غبار می باشد که اگر بتن زیرین حاوی افزودنی های لازم مانند انواع فوق روان کننده ها و الیاف بتن باشد ، مقاومت فشاری و مقاومت کششی بسیار خوبی در مقایسه با دیگر انواع کفسازی ها خواهد داشت و عمر کفسازی بتن سخت که درست طراحی شده باشد و از افزودنی های با کیفیتی بهره برده باشد و با دقت اجرا شود بسیار بالا خواهد بود ، و به همین دلیل اکثر پروژه های جدید از این نوع کفسازی استفاده می نمایند و در تمام کشورهای پیشرفته اولین گزینه در اجرای کفسازی پارکینگها ، انبارها ، سردخانه ها ، کشتارگاهها ، سالن های پر رفت و آمد ، فرودگاهها و ایستگاه های قطار ، مترو ، خطوط تولید و ... ، بتن سخت می باشد .

منابع[ویرایش]

  • نشریه شماره ۵۵ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران