کریم چمن‌آرا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کریم چمن‌آرا یکی از بنیانگذاران مرکز موسیقی بتهوون و به عنوان پدر نشر موسیقی ایران ملقب است.

زندگی[ویرایش]

کریم چمن‌آرا در سال ۱۳۰۲ در تبریز متولد شد. قبل از مرداد ماه سال ۱۳۳۲ او صاحب مغازه کتاب فروشی بود. در همان سال دو مغازه در چهارراه حوادث تأسیس کرد و فروش صفحه‌های موسیقی را با مجموعه شخصی خود آغاز کرد. چمن آرا با این کار تبدیل به اولین نماینده بزرگ ضبط و پخش موسیقی سنتی و کلاسیک در ایران شد. مرکز پخش «آهنگ روز» کار تولید موسیقی ایرانی را برعهده داشت و چمن آرا در آن سال‌ها اولین صفحه‌های موسیقی را ضبط کرد.

مرکز موسیقی بتهوون در سال ۱۳۳۲ با نام «صفحه فروشی بتهوون» توسط برادران چمن‌آرا و به مدیریت کریم چمن‌آرا افتتاح شد و سال‌ها به عنوان مهم‌ترین مرکز توزیع محصولات فرهنگی مرتبط با موسیقی فعالیت کرد. بسیاری از تک نوازی‌های سال‌های ۴۰، سنتور نوازی فرامرز پایور، تار جلیل شهناز، پرویز یاحقی و نخستین برنامه‌های ساز و آواز ایرانی با صدای دلکش و ویولون علی تجویدی در قالب صفحه به همت کریم چمن‌آرا ضبط و ماندگار شد. او دستگاه ضبط و تکثیر صفحه‌های ریزشیار نرم را به ایران وارد کرد، با هنرمندان قرارداد بست و حقوق مادی و معنوی آنها را بیشتر از آنچه امکان ناشران ایران بود پرداخت.

کریم چمن‌آرا در ۲۵ دی ماه سال ۱۳۸۷ در سن ۸۵ سالگی در تهران درگذشت و تلاش ۷۲ ساعته بازماندگان و دوستان او برای گرفتن مجوز دفن در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران بی‌نتیجه ماند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]