کاپیتان مارول (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کاپیتان مارول
پوستر انتشار سینمایی
کارگردان
  • آنا بودن
  • رایان فلک
تهیه‌کنندهکوین فایگی
فیلمنامه‌نویس
  • آنا بودن
  • رایان فلک
  • جنوا رابرتسون-دووت
داستان
بر پایهمارول کامیکس
بازیگران
موسیقیپینار توپراک
فیلم‌برداربن دیویس
تدوین‌گر
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهاستودیو سینمایی والت دیزنی
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۷ فوریه ۲۰۱۹ (۲۰۱۹-0۲-۲۷) (لندن)
  • ۸ مارس ۲۰۱۹ (۲۰۱۹-0۳-۰۸) (ایالات متحده)
مدت زمان
۱۲۴ دقیقه[۱]
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۱۵۲–۱۷۵ میلیون دلار[۲][۳]
فروش گیشه۱٫۱۲۸ میلیارد دلار[۴]

کاپیتان مارول (انگلیسی: Captain Marvel) فیلم ابرقهرمانی آمریکایی محصول ۲۰۱۹ است که بر پایهٔ شخصیت کارول دنورز / کاپیتان مارول از مارول کامیکس ساخته شده‌است. مارول استودیوز این فیلم را تولید کرد و توسط استودیو سینمایی والت دیزنی توزیع شد. این بیست و یکمین فیلم در دنیای سینمایی مارول (MCU) محسوب می‌شود. نوشتن فیلم‌نامه و کارگردانی فیلم بر عهدهٔ آنا بودن و رایان فلک بوده و جنوا رابرتسون-دووت نیز در نوشتن فیلم‌نامهٔ این فیلم سهیم بوده‌است. بری لارسون در نقش کارول دنورز در کنار ساموئل ال. جکسون، بن مندلسون، جایمن هانسو، لی پیس، لاشانا لینچ، جما چان، آنت بنینگ، کلارک گرگ و جود لا از بازیگران فیلم هستند. داستان فیلم در سال ۱۹۹۵ جریان دارد و در آن دنورز را به تصویر می‌کشد که پس از اینکه زمین در مرکز درگیری کهکشانی بین دو تمدن بیگانه گرفتار شده، به کاپیتان مارول تبدیل می‌شود.

توسعهٔ فیلم از مه ۲۰۱۳ آغاز شد. این فیلم رسماً در اکتبر ۲۰۱۴ به‌عنوان اولین فیلم ابرقهرمانی به رهبری زن در استودیوی مارول اعلام شد. نیکول پرلمن و مگ لفاوه برای نوشتن فیلم در آوریل پس از ارسال شخصیت جداگانه استخدام شدند و عناصری را از خط داستانی کتاب کمیک «Kree–Skrull War» نوشتهٔ روی توماس در سال ۱۹۷۱ الهام گرفتند. در کامیک-کان سن دیگو ۲۰۱۶، لارسون در نقش دنورز معرفی شد و آنا بودن و رایان فلک برای کارگردانی فیلم در آوریل ۲۰۱۷ استخدام شدند. رابرتسون-دووت به زودی برای نوشتن مجدد فیلم‌نامه استخدام شد و با شروع فیلم‌برداری، سایر اعضای بازیگران نیز اضافه شدند. فیلم‌برداری مکانی در ژانویه ۲۰۱۸ آغاز شد و فیلم‌برداری اصلی از مارس در کالیفرنیا آغاز شد و در ژوئیه ۲۰۱۸ در لوئیزیانا به پایان رسید. چندین بازیگر نقش‌های خود از فیلم‌های پیشین دنیای سینمایی مارول را در کاپیتان مارول بازی می‌کنند؛ از جمله جکسون و گرگ که به صورت دیجیتالی در مرحله پس‌تولید جوان شده بودند تا وقایع دههٔ ۱۹۹۰ فیلم را مجسم کنند.

کاپیتان مارول در ۲۷ فوریه ۲۰۱۹ در لندن به نمایش درآمد و در ۸ مارس به عنوان بخشی از فاز سوم دنیای سینمایی مارول در ایالات متحده اکران شد.[۵][۶] این فیلم در سراسر جهان بیش از ۱٫۱ میلیارد دلار فروش داشته‌است و این نخستین فیلم ابرقهرمانی به رهبری زن است که از مرز یک میلیارد دلار فروش عبور می‌کند. این فیلم پنجمین فیلم پرفروش ۲۰۱۹ شد[۷] و در طول نمایش سینمایی خود، بیست و سومین فیلم پرفروش تاریخ بود. این فیلم برای نقش‌آفرینی بازیگران، به ویژه نقش لارسون، مورد تحسین قرار گرفت. دنبالهٔ فیلم با عنوان مارول‌ها در ۲۰۲۳ منتشر شد.[۸]

داستان[ویرایش]

در سال ۱۹۹۵، در سیارهٔ «هلا» پایتخت امپراتوری «کری»، ورس، عضو استارفورس از فراموشی و کابوس‌های مکرر که در آن یک زن مسن است، رنج می‌برد. یون-روگ، مربی و فرماندهٔ ورس، او را برای کنترل توانایی‌های خود آموزش می‌دهد، در حالی‌که «آگاه اعظم»، هوش مصنوعی حاکم بر کری، از او می‌خواهد تا احساسات خود را تحت کنترل نگه دارد.

ورس در طول مأموریت نجات یک مأمور مخفی نفوذی در گروهی از بیگانه‌های تغییرشکل دهنده به‌نام اسکرال‌ها که کری با آن‌ها در حال جنگ است، توسط تالوس فرماندهٔ اسکرال‌ها اسیر می‌شود. کاوش در خاطرات ورس آن‌ها را به‌سوی زمین هدایت می‌کند. ورس فرار می‌کند و در لس‌آنجلس فرود می‌آید. حضور او توجه مأمورن شیلد یعنی نیک فیوری و فیل کولسون را به‌خود جلب می‌کند، اما بازجویی آن‌دو با حمله اسکرال‌ها متوقف می‌شود. ورس کریستالی حاوی خاطرات استخراج شدهٔ خود را در تعقیب‌وگریز پس می‌گیرد در این حین فیوری اسکرالی را که خودش را به‌شکل کولسون درآورده، می‌کشد.

تالوس خودش را به‌شکل کلر، رئیس فیوری درمی‌آورد و به فیوری دستور می‌دهد تا با ورس کار کند و او را زیر نظر داشته باشد. ورس و فیوری با استفاده از خاطرات استخراج شده به تأسیسات پروژه پگاسوس در پایگاه نیروی هوایی ایالات متحده می‌روند. آن‌ها متوجه می‌شوند که ورس یک خلبان است که گمان می‌رفت در سال ۱۹۸۹ در حین امتحان کردن موتور آزمایشی که با سرعت نور طراحی شده توسط دکتر وندی لاوسون، همان کسی که ورس او را به‌عنوان زن کابوس‌های شبانه‌اش با یاد می‌آورد، مرده‌است. فیوری به شیلد محل آن‌ها را اطلاع می‌دهد و یک تیم سرمی‌رسد. فیوری متوجه می‌شود که کلر همان تالوس است و به ورس کمک می‌کند تا همراه گربهٔ لاوسون با جت فرار کند.

آن‌ها برای ملاقات با خلبان سابق ماریا رامبو، آخرین فردی که ورس و لاوسون را زنده دیده‌است، به لوئیزیانا پرواز می‌کنند. رامبو و دخترش مونیکا فاش می‌کنند که ورس همان کارول دانورز است که زمانی مثل یک خانواده بودند. تالوس درحالیکه غیرمسلح است سرمی‌رسد و توضیح می‌دهد که اسکرال‌ها پناهجویانی هستند که به‌دنبال خانه‌ای جدید هستند و این‌که لاوسون یا همان مار-ول، یک دانشمند مرتدشده از کری است که به آن‌ها کمک می‌کرد. تالوس جعبه سیاه بازیابی شده از جت لاوسون را پخش می‌کند و باعث می‌شود دانورز حادثه را یاد بیاورد: یون روگ مار-ول را کشت تا مانع خراب کردن موتور توسط او شود، قبل از آن‌که کری بتواند آن را بازیابی کند. با منفجر شدن موتور، دانورز از جذب انرژی ناشی از انفجار، قدرتی را به‌دست‌آورد اما حافظهٔ خود را از دست می‌دهد.

دانورز، تالوس، فیوری و رامبو آزمایشگاه مخفی لاوسون که در مدار زمین قرار داشته را پیدا می‌کنند؛ جایی که لاوسون چندین اسکرال از جمله خانوادهٔ تالوس و تسرکت، منبع قدرت موتور لاوسون را پنهان می‌کرده‌است. در آنجا دانورز توسط استارفورس اسیر می‌شود و با آگاه اعظم ارتباط برقرار می‌کند. دانورز ابزار کاشته‌شدهٔ کری در خود را که قدرت او را محدود می‌کرد بیرون آورده و باعث می‌شود تا به تمام توان بالقوهٔ خود برسد. در نبرد بعدی، فیوری گربه را پیدا می‌کند و معلوم می‌شود یک فلرکن بیگانه است. گربه تسرکت را می‌بلعد و فیوری را چنگ می‌زند و این‌گونه چشم چپش را کور می‌کند. دانورز بمب افکن کری را نابود کرده و آن‌ها را مجبور به عقب‌نشینی می‌کند.

دانورز یون-راگ را روی زمین شکست می‌دهد و او را همراه با اخطاری به آگاه اعظم، به هلا بازمی‌گرداند. دانورز برای کمک به اسکرال‌ها در یافتن خانهٔ جدیدشان راهی می‌شود و برای فیوری یک پیجر می‌گذارد تا در مواقع ضروری بتواند با او تماس بگیرد. در همین حین، فیوری ایدهٔ اولیه یافتن قهرمانانی مانند دانورس به ذهنش می‌رسد و نام آن‌ها را با الهام از نشان نیروی هوایی او، «انتقام جویان» می‌گذارد. در صحنهٔ قبل از تیتراژ که در سال ۲۰۱۸ اتفاق می‌افتد، پیجر فعال شده تحت نظارت انتقام جویان است که دانورز سرمی‌رسد. در صحنهٔ پس از تیتراژ، گربه روی میز فیوری رفته و تسرکت را بالا می‌آورد.

بازیگران[ویرایش]

بازاریابی[ویرایش]

در سپتامبر ۲۰۱۸، لارسون در موزه ملی هوافضای اسمیتسونین در برنامهٔ صبح بخیر آمریکا از نخستین تریلر فیلم رونمایی کرد.[۱۱] در ۲۴ ساعت اولیهٔ انتشار تریلر، بازدید از آن به بیش از ۱۰۹ میلیون بار رسید.[۱۲]

بازخورد[ویرایش]

کاپیتان مارول از ۵۴۴ نظر منتقدان وبگاه راتن تومیتوز، امتیاز ۷۹٪ با میانگین نمرهٔ ۶٫۸/۱۰ را کسب کرده‌است. اجماع منتقدان این وبگاه گفته‌است «کاپیتان مارول که مملو از اکشن، طنز، و هیجانات بصری است، قهرمان بعدی دنیای سینمایی مارول را با داستانی از خاستگاه معرفی می‌کند که از فرمول مشخصهٔ این فرنچایز استفاده مؤثری می‌کند.»[۱۳] متاکریتیک که برای نقدها از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۵۶ منتقد، امتیاز ۶۴ از ۱۰۰ را به این فیلم اختصاص داده‌است که نشانگر «نقدهای عموماً مطلوب» است.[۱۴] به گفته نیویورک تایمز، استقبال کلی از فیلم «نسبتاً مثبت» بود، اما به اندازه فیلم‌های دیگر در دنیای سینمایی مارول مورد استقبال خوبی قرار نگرفت.[۱۵] هندوستان تایمز با گردآوری نقدهای متعدد دربارهٔ این فیلم، به تمجید از بازی بری لارسون پرداخت و همچنین انتقاداتی را به‌دلیل «داستان پیچیده و فقدان خلاقیت» فیلم به‌کار برد.[۱۶]

منابع[ویرایش]

  1. "Captain Marvel". British Board of Film Classification. Archived from the original on March 4, 2019. Retrieved March 5, 2019.
  2. D'Alessandro, Anthony (March 11, 2019). "'Captain Marvel' Rises To $154M U.S. Opening; Experts Say Female Superhero Pic Will Pass Breakeven In Week's Time". Deadline Hollywood. Archived from the original on March 10, 2019. Retrieved March 11, 2019.
  3. Faughnder, Ryan (March 13, 2019). "'Captain Marvel' is likely to crush 'Wonder Park' at the box office". Los Angeles Times. Archived from the original on March 13, 2019. Retrieved March 13, 2019.
  4. "Captain Marvel". Box Office Mojo. IMDb. Archived from the original on March 1, 2021. Retrieved March 1, 2021.
  5. Kazi, Safeeyah (February 27, 2019). "Brie Larson oozes girl power at the Captain Marvel premiere as she opens up on fears over the role". Evening Standard. Archived from the original on February 28, 2019. Retrieved February 27, 2019.
  6. Strom, Marc (October 8, 2015). "Marvel Studios Phase 3 Update". Marvel.com. Archived from the original on October 8, 2015. Retrieved October 8, 2015.
  7. "2019 Worldwide Grosses". Box Office Mojo. IMDb. Archived from the original on January 5, 2019. Retrieved May 12, 2019.
  8. Couch, Aaron (May 3, 2021). "Marvel Unveils 'Black Panther II' Title, First 'Eternals' Footage and More". The Hollywood Reporter. Retrieved May 3, 2021.{{cite web}}: نگهداری CS1: url-status (link)
  9. Coggan, Devan (September 5, 2018). "Brie Larson talks suiting up as the 'flawed' but 'empowering' hero in Captain Marvel". Entertainment Weekly. Archived from the original on September 6, 2018. Retrieved September 6, 2018.
  10. Nemiroff, Perri (January 8, 2019). "'Captain Marvel': 28 Things to Know About the Marvel Cinematic Universe Prequel". Collider. Archived from the original on January 8, 2019. Retrieved January 8, 2019.
  11. Tartaglione, Nancy (September 18, 2018). "'Captain Marvel' Trailer: Brie Larson's Renegade Soldier Comes To Earth". Deadline Hollywood. Archived from the original on 18 September 2018. Retrieved September 18, 2018.
  12. Chichizola, Corey (September 20, 2018). "The Captain Marvel Trailer Got An Incredible Number of Views in Its First 24 Hours". Cinema Blend. Retrieved September 21, 2018.{{cite web}}: نگهداری CS1: url-status (link)
  13. "Captain Marvel". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Retrieved July 28, 2023. ویرایش در ویکی‌داده
  14. "Captain Marvel". Metacritic. Red Ventures. Retrieved March 1, 2021.
  15. Cohn, Gabe (March 10, 2019). "'Captain Marvel' Has the Year's Best Opening Weekend at the Box Office". The New York Times. Retrieved April 30, 2019.{{cite web}}: نگهداری CS1: url-status (link)
  16. "First Captain Marvel reviews are in, critics praise Brie Larson, criticise lack of freshness". Hindustan Times. March 6, 2019. Retrieved April 30, 2019.{{cite web}}: نگهداری CS1: url-status (link)

پیوند به بیرون[ویرایش]