کاترین مدیچی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کاترین مدیچی
کاترین مدیچی در هیبت ملکه مادر، ۱۵۶۰ میلادی
ملکه فرانسه
تصدی۱۵۴۷–۱۵۵۹
تاج‌گذاری۱۵۴۷
زاده١٣ آوریل ١۵١٩
فلورانس، ایتالیا
درگذشته۵ ژانویهٔ ۱۵۸۹ (۶۹ سال)
شاتو دو بلوا، فرانسه
آرامگاه
همسر(ان)آنری دوم
فرزند(ان)فرانسوای دوم
شارل نهم
آنری سوم
مارگارت دوالوا
دوک فرانسیس دآنژو
کلود دوالوا
الیزابت والوا ملکه اسپانیا
نام کامل
کاترین کاری رومولا دی لورنزو دو مدیچی
پدرلورنزو دوم مدیچی

کاترین مدیچی (به ایتالیایی: Caterina de' Medici) (زاده ۱۳ آوریل ۱۵۱۹ – درگذشته ۵ ژانویه ۱۵۸۹) اشراف‌زاده‌ای ایتالیایی بود که به مدت ۱۲ سال ملکه همسر فرانسه بود و سپس به مدت ۳۰ سال به عنوان ملکه مادر نقش اصلی را در اداره حکومت فرانسه در دوران حکومت پسرانش تا هنگام مرگش داشت. وی همچنین به مدت تقریباً ۵ سال نایب السلطنه فرانسه بود و در طول دوره نیابت خود قدرت فراوانی گرفت و بعد از تمام شدن دوره حکومتش به عنوان نایب السلطنه با قدرت فوق‌العاده‌ای که داشت همواره نفوذ خود را بر حکومت فرانسه اعمال می‌کرد و پسرانش را مجبور به پیروی از دستوراتش می‌ساخت. او همچنین به‌طور مؤثر نقش اصلی در کشتار سن‌بارتلمی، بزرگترین کشتار مذهبی تاریخ اروپا، داشت.

ملکه فرانسه[ویرایش]

کاترین مدیچی، به عنوان ملکه فرانسه. فرستاده ونیزی با نزدیک شدن به کاترین به چهل سالگی، نوشت: «دهان او خیلی بزرگ است و چشمانش بیش از حد برجسته و بی‌رنگ است»، اما یک زن بسیار برجسته، با چهره‌ای زیبا، پوستی زیبا و دست‌های زیبا و ظریف.

کاترین در شهر فلورانس ایتالیا، در خاندان مدیچی، به دنیا آمد. او دختر لورنتزو دو مدیچی، دوک اوربینو بود. او در سال ۱۵۳۶ به همسری دوک اورلئان (که بعدها با نام آنری دوم بر تخت شاهی فرانسه نشست) درآمد و از سال ۱۵۴۷ تا سال ۱۵۵۹ ملکهٔ فرانسه بود.

همچنین مادر سه پادشاه فرانسه با نام‌های فرانسوای دوم و شارل نهم و آنری سوم بود. دخترش مارگریت نیز همسر اولین پادشاه فرانسه از خاندان بوربون یعنی آنری چهارم بود.

ملکه مادر[ویرایش]

صبحی در مقابل دروازه لوور، اثری متعلق به ادوار دبا-پونسان از قرن نوزدهم میلادی که کشتار سن‌بارتلمی را به تصویر می‌کشد. (کاترین لباس سیاه بر تن دارد.)

کاترین مدیچی پس از فرانسوای دوم از سال ۱۵۶۰ تا سال ۱۵۶۴ نایب‌السلطنه فرانسه بود، و پس از آن نیز در تمام تصمیم‌گیری‌های حکومت پسرانش نقش اصلی داشت و از نفوذ گسترده و قدرتمندی برخوردار بود. به همین خاطر کاترین تقریباً تمام مدیریت پادشاهی فرانسه را در دست داشت و به مدت ۳۰ سال تا هنگام مرگ در راس امور بر فرانسه حکومت می‌کرد. وی در زمان سلطنت پسرانش در جنگ‌های خونین مذهبی فرانسه سعی در برقراری صلح بر کشور را داشت.

نقش تعیین‌کننده او در جنگ‌های خونین مذهبی فرانسه و اروپای قرن شانزدهم و فرمان کشتار سن‌بارتلمی کاملاً انکارناپذیر بود و به همین دلیل به‌شدت مورد تنفر مخالفانش قرار داشت. وی پس از مرگ در کنار همسرش آنری دوم در کلیسای سن‌دنی دفن شد.

منابع[ویرایش]

  • ویکی‌پدیای فرانسوی