ژوزف گیوتن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ژوزف گیوتین)
ژوزف گیوتن
پرترهٔ دکتر ژوزف گیوتَن (موزهٔ کارناواله، پاریس)
زادهٔ۲۸ مهٔ ۱۷۳۸
سنت، شرانت-ماریتیم، فرانسه
درگذشت۲۶ مارس ۱۸۱۴ (۷۵ سال)
پاریس، فرانسه
آرامگاهگورستان پر-لاشز
ملیتفرانسوی
تحصیلاتآیریش کالج، بوردو
دانشگاه رِم (Reims)
دانشگاه پاریس
پیشهپزشک
شناخته‌شده برایپیشنهاد شیوه‌ای بدون درد برای اعدام، با عنوان «گیوتین»

دکتر ژوزف-اینیاس گیوتَن (به فرانسوی: Joseph-Ignace Guillotin)‏ (۲۸ مه ۱۷۳۸ – ۲۶ مارس ۱۸۱۴) پزشک و سیاست‌مدار فرانسوی بود. شهرت وی بیشتر به خاطر اختراع گیوتین دستگاهی است که به‌طور اتوماتیک سرِ مجرمان را از بدن جدا می‌کرد. دستگاه اختراعیِ وی در دوران انقلاب فرانسه به‌وفور استفاده شد. او گیوتین را با این هدف اختراع کرد که از شکنجهٔ محکومان جلوگیری شود و آنان کمتر درد بکشند.

زندگی‌نامه[ویرایش]

او پزشک بود. [۱]

ساخت گیوتین[ویرایش]

پیانوساز آلمانی، «توبیاس اشمیت» (به آلمانی: Tobias Schmidt)، در سال ۱۷۹۲ به دستور جلاد سانسون نخستین نمونه‌های کاربردیِ گیوتین را ساخت و کارایی این نمونه‌ها را که تیغه‌ای منحنی‌شکل داشتند، روی گوسفندان و جسد انسان‌ها آزمایش کرد و نتیجه گرفت که تیغهٔ منحنی گردن را کاملاً جدا نمی‌کند. اولین اعدام رسمی به وسیلهٔ دستگاه ثبت‌اختراع‌شدهٔ اشمیت در تاریخ ۲۵ آوریل ۱۷۹۲ اجرا شد. دکتر گیوتَن، بابت حق‌الزحمه، اجرت هنگفتی معادل ۹۶۰ لیور فرانسه (Livre) به توبیاس اشمیت پرداخت.اما قصه ژوزف گیوتین و اختراعش به همین‌جا ختم نشد؛ با پیروزی انقلابیون، سرِ او هم به زیر اختراع خودش رفت (بر خلاف این‌افسانه رایج که گیوتین خود با گیوتین گردن زده شد، وی در سال ۱۸۱۴ در سن ۷۵ سالگی به مرگ طبیعی درگذشت)

منابع[ویرایش]

  1. Chambers, William; Chambers, Robert. "Dr Guillotin". {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help); Cite has empty unknown parameters: |1= و |coauthors= (help)