ژان یکم، پادشاه فرانسه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ژان یکم)
ژان یکم
نگاره‌ای نمادین از ژان یکم، دوره رنسانس
پادشاه فرانسه و ناوار (بیشتر ....)
سلطنت۱۵ - ۲۰ نوامبر ۱۳۱۶
پیشینلوئی دهم (لوئی یکم)
جانشینفیلیپ پنجم (فیلیپ دوم)
زاده۱۵ نوامبر ۱۳۱۶
درگذشته۲۰ نوامبر ۱۳۱۶ (۰ سال)، پاریس، فرانسه
آرامگاه
دودمانکاپتی
پدرلوئی دهم
مادرکلمانس مجاری

ژان یکم دارای فرنام پس از مرگ پدر زاده شده (به فرانسوی: Jean Ier le Posthume) (زاده ۱۵ نوامبر ۱۳۱۶ – مرگ ۲۰ نوامبر ۱۳۱۶ میلادی) از هنگام زاییده شدنش پادشاه فرانسه و ناوار شد و پس از پنج روز درگذشت.

زندگی‌نامه[ویرایش]

او پسر لوئی دهم و کلمانس مجاری بود. پدرش پیش از زاییده شدندش و در حالیکه فرزند پسری نداشت مرد.

بزرگان فرانسه پنج ماه چشم به راه زادن کلمانس آبستن نشستند تا شاید پسری برای جانشینی پدر پدید آید. سرانجام فرزند کلمانس پسر بود و از همان هنگام زاده شدن به پادشاهی رسید ولی پنج روز بیشتر زنده نماند.

برخی بر این باورند که عمویش فیلیپ (بعدها فیلیپ پنجم) در نابودی نوزاد دست داشته‌است تا خود به پادشاهی برسد. داستان‌هایی در دست است که در آنها گفته شده که فیلیپ نوزاد را در گهواره ربود و پیکر بیجان نوزادی دیگر را به جای او گذاشت.

از آنجا که در دهه پنجاه قرن چهارده میلادی در پروانس مردی خود را ژان یکم و پادشاه فرانسه خواند این شایعه نیرو می‌گیرد، اگرچه فرد یادشده به زندان افتاد و در همان‌جا هم مرد.

پادشاه نوزاد را در سن‌دنی به خاک سپردند و عمویش فیلیپ که در آن پنج روز نماینده و نایب شاه بود نیز به جانشینی رسید.

داوجوی دیگر پادشاهی ژان خواهر ناتنی چهارساله پادشاه مرده بود. تا آن زمان یک دختر نمی‌توانست در فرانسه به پادشاهی برسد ولی می‌توانست برپایه قانون زمینداری ملکی را به ارث برد آنچنان که پادشاهی ناوار مرده‌ریگ ژان بود.

بزرگان کشور دربارهٔ جانشینی او یا عمویش در اندیشه بودند که فیلیپ شایعه نامشروع بودن او را طرح کرد. برپایه این شایعه او میوه خیانت مادرش بود و فرزند لوئی دهم نبود. هرچند که این شایعه ثابت نشده بود ولی بزرگان کشور که تاکنون درگیر جانشینی یک دختر بودند دیگر نمی‌خواستند خودشان را درگیر جانشینی یک حرامزاده کنند. پس فیلیپ را به شاهی برداشتند.

این رویدادها سوژه داستان‌های تاریخی داستان‌نویس فرانسوی موریس درون شده‌است.

منابع[ویرایش]