پیر امیدیار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از پی‌یر امیدیار)
پیر امیدیار
زادهٔ۲۱ ژوئن ۱۹۶۷ ‏(۵۶ سال)
پاریس  فرانسه
محل تحصیلدانشگاه تافتس (لیسانس علوم)
دانشگاه کالیفرنیا، برکلی
پیشهبنیانگذار وبگاه ای‌بی
بنیانگذار وبگاه خبری هونولولو سیویل بیت
بنیانگذار سازمان غیرانتفاعی مالی و حقوقی ابتکار اولوپونو
بنیانگذار امیدیار نتوورک
بنیانگذار فرست لوک مدیا
همسر(ها)پاملا کر

پیر مراد امیدیار (زادهٔ ۲۱ ژوئن ۱۹۶۷ میلادی در پاریس)، بنیان‌گذار و رئیس ای‌بی (e-bay) و یک کارآفرین و نیكوکار ایرانی-فرانسوی است. او در سال ۱۹۹۸ میلادی و در سن ۳۱ سالگی به عنوان ثروتمندترین فرد ایرانی در جهان شناخته شد.

امیدیار در سال ۲۰۰۹ حدود ۲ میلیون دلار به بنیاد ویکی‌مدیا کمک رساند. پیر امیدیار با درآمدی که به دست آورده بود به فکر امور خیریه افتاد تا اینکه مؤسسه امیدیار نتوورک را به این منظور تاسیس کرد. همچنین بر پایهٔ اطلاعات فوربز در سال ۲۰۳، پیر امیدیار ۲۴۵ مین شخص ثروتمند در جهان، ۶۵ مین شخص ثروتمند در ایالات متحده آمریکا و ثروتمندترین شخص ایرانی در جهان است. بر اساس آخرین آمار ثبت شده ثروت او ۱۱ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. [۱] پیر امیدیار رئیس و مؤسس سایت ای‌بی (e-bay) اولین و معروفترین وب‌گاه مخصوص حراج و خرید و فروش اینترنتی که تا آخر سال ۱۹۹۸، ۱/۲ میلیون عضو، ۷۵۰ میلیون دلار حجم معاملات و حدود ۸ میلیون دلار سود کسب کرده بود به طوری که بیش از ۶۰۰۰ کارمند، ۴۶ میلیون مشتری ثبت شده و ۴۴۱ میلیون دلار سود خالص در سال ۲۰۰۵ داشته‌است.

دکتر رضا یادگاری (کارآفرین اثر گذار ملی و مدیرعامل باشگاه توسعه کسب و کار یونسکو) و دكتر مهشید سنایی فرد بنیانگذاران مجموعه کتابهای ١٠٠٠ جلدى زندگى ‌نامه کارآفرینان و مدیران بزرگ ایرانی (رکورددار کتاب های کارآفرینی در سایت جهانی آمازون و برندگان جایزه ملی جلال آحمد به پاس دو دهه نگارش ادبیات اقتصادی ایران)بِه همراه دكتر على نظامى فرد به عنوان مشاور پژوهشی، کتابی را تحت نام کارآفرینی به شیوه پرویز امیدیار نوشتند که مورد استقبال دانشجویان و کارآفرینان بزرگ ایرانی قرار گرفت. [۲]

دوران کودکی[ویرایش]

در کودکی نام او پرویز بود که پس از مهاجرت به آمریکا به پیر تغییرش داد. علاقه‌اش به رایانه در دبیرستان سنت اندروی مریلند و در کلاس نهم شروع شد. اولین برنامه رایانه‌ای خود را در ۱۴ سالگی و در کتابخانهٔ همین مدرسه نوشت. در کلاس‌های مدرسه حاضر نمی‌شد و برای کار با رایانه به آزمایشگاه می‌رفت که به همین دلیل بارها به دلیل غیبت جریمه شد. مدیر مدرسه که علاقه پیر به رایانه و برنامه‌نویسی را دید به جای مقابله با آن تصمیم گرفت که در این مسیر هدایتش کند. او از پیر خواست برای کتابخانه مدرسه برنامه‌ای بنویسد که خودش کارت‌های راهنمای کتاب را چاپ کند در عوض بابت کارش ساعتی ۶ دلار هم دستمزد بگیرد. هرچند مبلغ زیادی نمی‌شد ولی همین انگیزه‌ای شد برای تلاش هدفمند در این زمینه. امیدیار پس از دیپلم، تحصیلات دانشگاهی را در تافتس ماساچوست گذراند و در رشته علوم کامپیوتر لیسانس‌ گرفت.

خانواده[ویرایش]

مادرش الهه میرجلالی امیدیار، یک زبان‌شناس مشهور و از استادان دانشگاه سوربن فرانسه بود. پدرش هم کوروش امیدیار، جراح اورولوژی از دانشگاه جانز هاپکینز بود که به دلیل شرایط شغلی وی ، آنها مجاب به مهاجرت از پاریس به ایالت مریلند در آمریکا شدند. همسر او نیز پاملا کر است.

افتخارات[ویرایش]

  • در سال ۱۹۹۹ میلادی پیر امیدیار به عنوان برنده جایزه ملی «کارآفرین سال» انتخاب شد.
  • در سال ۲۰۰۷ میلادی نشریه فوربز فهرستی شامل ۲۵۰ تن از ثروتمندترین اشخاص آمریکایی منتشر که نام پیر امیدیار (رییس اجرایی هیئت مدیره توییتر) در میان آن‌ها به عنوان رتبه ۳۲ به چشم می‌خورد.
  • در سال ۲۰۱۱ میلادی فهرستی از ثروتمندان ایرانی منتشر شد که نام امیدیار در جایگاه چهارم آن به چشم می‌خورد.
  • در سال ۲۰۱۱ میلادی جایزه دکترای افتخاری دانشگاه تافتس به امیدیار رسید.

[۳] [۴]

پانویس[ویرایش]

  1. "Pierre Omidyar". Forbes (به انگلیسی). Retrieved 2023-07-11.
  2. "Pierre Omidyar". Forbes (به انگلیسی). Retrieved 2023-07-11.
  3. http://wikimediafoundation.org/wiki/Press_releases/Omidyar_Network_Grant_August_2009
  4. «10 راز موفقیت پیر امیدیار ثروتمند ترین مرد ایرانی!». پایگاه خبری رخ. ۸ آذر ۱۳۹۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ آذر ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۱۴ آذر ۱۳۹۷.

منابع[ویرایش]