پورشا دی راسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از پورشه دی راسی)
پورشا دی راسی
د روسی در فوریه ۲۰۰۷
نام هنگام تولدآماندا لی راجرز
زادهٔ۳۱ ژانویهٔ ۱۹۷۳ ‏(۵۱ سال)
هورشام، ویکتوریا
ملیتاسترالیایی
دیگر نام‌هاپورشا لی جیمز دی‌جنرس
پیشهبازیگر، کمدین
سال‌های فعالیت۱۹۹۴–اکنون
شریک(های)
زندگی
مل متکلیف (۱۹۹۶–۱۹۹۹)
الن دی‌جنرس (۲۰۰۸–اکنون)

پورشا لی جیمز دی‌جنرس (به انگلیسی: Portia Lee James DeGeneres) (نام تولد آماندا لی راجرز؛ متولد ۳۱ ژانویه ۱۹۷۳)، که با نام هنری پورشا دی راسی[۱] (به انگلیسی: Portia de Rossi) شناخته می‌شود، بازیگر استرالیایی-آمریکایی است که علت شهرتش بازی در نقش نل پورتر در سری آلی مک‌بیل و بازی در نقش لیندسی بلوث فونک در سریال پرورش شکست‌خوردهاست. وی همچنین در جیغ ۲ و آژیرها بازی کرده‌است. او همچنین یک همجنسگرا است.[۲][۳][۴][۵]

زندگی شخصی[ویرایش]

وی از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ با مل متکلیف برای گرفتن گرین کارت ازدواج کرد. اما به سرانجام نرسید.[۶]

پورشا دی راسی از سال ۲۰۰۴ با الن دی‌جنرس، رابطه داشت. در سال ۲۰۰۵ وی همجنس‌گرایی خود را علنی کرد و این دو هنگامی که الن دی‌جنرس با یک حلقه با الماس سه قیراطی از وی خواستگاری کرد نامزد کردند. دی راسی و دی‌جنرس در ۱۶ اوت ۲۰۰۸ در بورلی هیلز با هم ازدواج کردند و او در سپتامبر ۲۰۱۱ موفق به دریافت گرین کارت شد.[۷][۸]

حرفه[ویرایش]

اولین نقش مهم دی روسی به عنوان یک خدمتکار جوان و تأثیرپذیر در فیلم استرالیایی آژیرها در سال ۱۹۹۴ بود. بلافاصله پس از آن، او به لس آنجلس نقل مکان کرد و نقش های مهمان در چندین برنامه تلویزیونی و یک نقش دائمی در نیک فرنو: معلم دارای مجوز، قبل از اینکه در فیلم جیغ ۲ نقش آفرینی کرد، به دست آورد. دی روسی در طول مدتی که در ایالات متحده بود، تلاش کرد تا آن را کنار بگذارد. لهجه استرالیایی او ( دی روسی)هنگامی که در سال ۱۹۹۸ به بازیگران اصلی الی مک بیل ملحق شد با بازی وکیل در پورتر توجه بین المللی را به خود جلب کرد. او در این سریال تا پایان آن در سال ۲۰۰۲ باقی ماند. در سال ۲۰۰۱، او در سریال کلتیس تاوت کیست؟ بازی کرد.در کنار کریستین اسلیتر از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶، دی روسی در نقش لیندسی بلوث فانک در برنامه (توسعه دستگیر شده)از تلویزیون فاکس بازی کرد. او سپس نقش جان اف کندی، همسر جونیور، کارولین بست کندی را در فیلم تلویزیونی ساخته شده به نام شاهزاده آمریکا: داستان جان اف کندی جونیور در سال ۲۰۰۳ ایفا کرد. در همان سال، او نقش یک خبرنگار استرالیایی را ایفا کرد. که در جریان تور کنسرت «شبی که آن را روز نامیدیم» اعتراضی علیه فرانک سیناترا برانگیخت.[۹][۱۰]

پانویس[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Portia de Rossi». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۲ آگوست ۲۰۲۲.

منابع[ویرایش]

  1. «Portia Answers the Tough Questions». Ellen TV. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۶ ژوئیه ۲۰۱۵.
  2. «Portia De Rossi On The Launch Of Her Art Company General Public». Haute Living (به انگلیسی). ۲۰۱۸-۰۵-۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۱۲.
  3. July 23, Samantha Highfill Updated; EDT, 2014 at 12:00 PM. "Portia de Rossi joins season 4 of 'Scandal'". EW.com (به انگلیسی). Retrieved 2022-08-12.
  4. Wagmeister، Elizabeth؛ Wagmeister، Elizabeth (۲۰۱۷-۰۴-۲۱). «'Scandal' Star, Shonda Rhimes React to Major Death (SPOILERS)». Variety (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۱۲.
  5. «Geelong's Portia marries Ellen - Local News - Geelong, VIC, Australia». web.archive.org. ۲۰۱۰-۰۴-۰۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ آوریل ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۱۲.
  6. «Australian Actress Portia de Rossi». web.archive.org. ۲۰۱۳-۰۳-۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ مارس ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۱۲.
  7. «YouTube - Portia de Rossi on Ellen (4 November 2010) (2 of 3) [HD]». web.archive.org. ۲۰۱۰-۱۱-۱۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ نوامبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۱۲.
  8. «Portia heart & soul | Advocate.com». web.archive.org. ۲۰۱۵-۰۵-۲۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ مه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۱۲.
  9. "The very private Portia". The Age (به انگلیسی). 2003-05-09. Retrieved 2022-08-12.
  10. «'Better Off Ted' cast reunites for Malcolm Barrett's hip-hop video - From Inside the Box - Zap2it». web.archive.org. ۲۰۱۲-۰۱-۱۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ ژانویه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۱۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]