پنل ساندویچی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ساندویچ پانل سقفی و دیواری

پنل ساندویچی یا ساندویچ پنل (به انگلیسی: Sandwich panel) به دیواره یا سقف‌هایی گفته می‌شود که از ترکیبات سبک تشکیل شده‌واز دو طرف به دو لایه ورق محدود شده‌است و در میان آن یک لایه عایق قرار دارد.

همانند یک ساندویچ همبرگر که نان آن همبرگر را از دو طرف پوشانده‌است؛ این عایق نرم و انعطاف‌پذیر است. ساندویچ پانل‌ها معمولاً از موادی مانند پلی اورتان، XPS، پلی استایرن، پشم سنگ و پشم شیشه تولید می‌شوند.[۱][۲]

کاربرد ساندویچ پانل[ویرایش]

استفاده از پنل ساندویچ در انواع سردخانه‌ها و صنایع برودتی، دفاتر کارگاهی، درمانگاه صحرایی سرویس بهداشتی، نمازخانه و محیط آموزشی، تعمیرگاه سیار، پست نگهبانی، ویلاهای یک و دو طبقه- واحدهای امدادی در زمان‌های بحرانی مانند زلزله ساخت انواع سوله، دیوار و سقف سالن‌های تولید، ساختمان‌های اداری و هتل‌ها، کانکس، کانتینرها کاربرد ساندویچ پانل در مخازن چند جداره، پوشش سوله انبارها، خانه‌ها و ویلاهای، ساندویچ پانل در صنایع، پوشش سوله، باشگاه و سردخانه، واحدهای امدادی در زمان‌های بحرانی مانند زلزله ساخت انواع سوله، مسکونی، انبار غلات، مدارس و درمانگاه‌های سیار، سردخانه گوشت و لبنیات، خانه‌های سیار و کاروان‌ها، استخرهای سرپوشیده و سالن‌های ورزشی، دیوار و سقف ساختمان‌های صنعتی، دیوار و سقف کاذب و دیوار تقسیم داخلی و اتاق‌های اداری در کارخانه‌ها می‌باشد.


همچنین ساندویچ پانل‌ها کاربردهای گوناگونی دیگری هم در صنایع مختلف دارد ازجمله ساخت کانکس، کانتینر، کانکس‌های یخچال دار ثابت و متحرک، سازه و خانه پیش ساخته، کمپ‌ها اسکان موقت، سوله، سازه فلزی، سازه فضایی، انبار و بارانداز، مجتمع‌های ورزشی، کارخانه صنعتی و تولیدی، سردخانه‌های صنعتی و نیمه صنعتی.

دلایل استفاده از ساندویچ پانل چیست؟[ویرایش]

ساندویچ پانل دارای ویژگی های متعددی است که در ادامه به معرفی برخی از این ویژگی ها آمد است:

وزن سبک[ویرایش]

لایه درونی پانل های ساندویچی از فوم های فشرده شده است که همین مورد باعث کاهش وزن آن و در کل باعث کاهش وزن سازه خواهد شد . یک دیوار یا سقف ساخته شده با این مدل نسبت به سازه هایی که در آن از آجر یا سیمان استفاده میشود تا ۳۰ برابر سبک تر خواهد بود و همین موضوع میتواند میزان مقاومت سازه را در برابر رانش و زمین لرزه بیشتر کند و هزینه ی زیر سازی را به مراتب کاهش دهد.

مقاومت بالا[ویرایش]

علی رغم وزن سبک ساندویچ پانل ها در برابر فشار و ضربه وارده مقاومت بالایی دارند و به مراتب از کیفیت بالاتری نسبت به دیگر مصالح ساختمانی برخوردار هستند . همین امر باعث شده تا از پانل های ساندویچی در ساخت کانکس ها و دیوار و سقف ساختمان های پیش ساخته استفاده شود .

هزینه ی تامین و نگهداری پایین[ویرایش]

یکی دیگر از ویژگی های این محصولات هزینه های کم تامین و نگهداری آن هاست که علت آن عدم پوسیدگی و خوردگی در برابر رطوبت و عوامل خورنده محیطی است . ساندویچ پانل ها در مقایسه با پارتیشنها و دیوار های دیگر از طول عمر به مراتب بیشتری در محیط های گوناگون ، برخوردارند.

۴-سهولت و سرعت نصب و اجرای ساندویچ پانل. ( ساندویچ پانل ها در محل پروژه ساخته نمیشود و به صورت پیش ساخته به محل پروژه انتقال داده شده و محل اتصال آن ها از پیش طراحی شده است ).

۵-عایق بودن ( ساندویچ پانل ها به دلیل جنس فوم فشرده که در وسط ۲ ورق قرار دارد و ساختار کلی آن ها عایق صدا ،رطوبت و حرارت میباشند و در مدل های خاص ضد آتش و آکوستیک نیز هستند ).

۶-مقاومت در برابر هوای گرم و سرد(این نوع از پانل های ساختمانی در اقلیم های گوناگون و شرایط مختلف جوی راندمان یکسانی دارند و خواص خود را کاملا حفظ میکنند) .

۷-استحکام و دوام.

۸-مقرون به صرفه بودن.

۹-مقاومت شیمیایی و بیولوژیکی.

عایق صوتی[ویرایش]

ساندویچ پانل می‌تواند با استفاده از فوم پلی یورتان و پشم سنگ عایق صوتی بسیار خوبی در صنایع مختلف امروزی باشد.

ضد آتش سوزی یا نسوز بودن[ویرایش]

ساندویچ پانل ها بسته به نوع فوم، ضخامت فلز، پوشش و غیره رفتارها، مقاومت و واکنش در برابر آتش متفاوتی دارند. کاربر باید بسته به نیاز، بین انواع مختلف ساندویچ پانل یکی را انتخاب کند.[۳][۴]

تحقیقات مؤسسه تحقیقاتی ساختمان در بریتانیا نشان می‌دهد که «ساندویچ پانل‌ها به خودی خود باعث ایجاد آتش نمی‌شوند و در جایی که این سیستم‌ها در گسترش آتش نقش دارند، آتش‌سوزی اغلب در مناطق پرخطر شروع شده است. به عنوان مثال آشپزخانه ها، متعاقباً این مشکلات در نتیجه مدیریت ضعیف خطر آتش سوزی، اقدامات پیشگیری و مهار گسترش می یابد.[۵]

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد وقتی از پانل‌های ساندویچ برای پوشش ساختمان استفاده می‌شود، می‌تواند به گسترش سریع آتش در خارج از ساختمان کمک کند. در سال 2000، گوردون کوک، یک مشاور ایمنی آتش نشانی، گزارش داد که "استفاده از پانل های ساندویچ با فوم پلاستیکی بسیار خطرناک است. او گفت که پانل ها می توانند به شدت و سرعت آتش سوزی را گسترده کنند و این منجر به ایجاد خسارت های زیادی می‌شود.[۶]

کاربردها[۷][ویرایش]

  • ساندویچ پانل سقفی و دیواری مخصوص سردخانه‌های ثابت و متحرک
  • ساندویچ پانل سقفی و دیواری مخصوص سالن‌های ورزشی
  • ساندویچ پانل سقفی و دیواری مخصوص سوله‌های صنعتی
  • ساندویچ پانل سقفی و دیواری مخصوص سالن کارخانه‌ها
  • ساندویچ پانل سقفی و دیواری مخصوص کانکس‌ها
  • ساندویچ پانل سقفی و دیواری مخصوص ویلاهای پیش‌ساخته
  • ساندویچ پانل سقفی و دیواری مخصوص کانتینرهای حمل و نقل
  • ساندویچ پانل سقفی و دیواری مخصوص انبارها و سیلوها
    ساختار ساندویچ پانل

ساندویچ پانل سقفی[ویرایش]

پانل سقفی از ضخامت ۲ الی ۱۵ سانتی‌متر با فوم تزریقی پلی یورتان سخت (دانسیته ۲±۴۰)، اکس پی اس سخت (دانسیته ۲±۴۰)، پلی استایرن (دانسیته ۲±۲۰) یا پشم سنگ (دانسیته ۲±۱۲۰)تولید می‌شود. این پانل مقاوم در برابر رشد گیاهان و قارچها و دارای ضریب هدایت حرارتی پایین می‌باشد. عرض اولیه پانل سقفی ۱/۰۸ متر می‌باشد.[۸]

یک تابلو آلومینیومی

ساندویچ پانل دیواری[ویرایش]

ساندویچ پانل دیواری نوعی از مصالح ساختمانی که از دو لایه ورق که مابین آن‌ها از فوم‌های پلی یورتان، اکس پی اس، پلی استایرن یا پشم سنگ پر کرده‌اند و جهت پوشش دیوار بکار می‌رود را ساندویچ پانل دیواری می‌نامند. پانل دیواری برای پوشش دیواره‌های فضاهای صنعتی، سردخانه‌ها، کانکس‌ها، ساختمان‌های پیش ساخته و.. به کار می‌رود. این پانل دارای عرض مفید ۱/۱۴ متر و گستره ضخامت از ۲ تا ۲۰ سانتی‌متر است.

ساندویچ پانل سردخانه‌ای[ویرایش]

ساندویچ پانل سردخانه‌ای به زبان ساده ترکیب هسته پلی یورتان یا فوم اکس پی اس بین دو لایه ورق فلزی است، در موارد خاص مانند کوره‌ها نیز از پشم سنگ استفاده می‌شود، در نهایت محصولی است که ساندویچ پانل نامیده می‌شود؛ که پانل‌های سردخانه‌ای از ضخامت ۸ تا ۲۰ سانتی‌متر بنا به کاربری آن تولید می‌گردد و مواد مورد استفاده در آن ماده‌ای است کاملاً سخت و شکننده، به همین دلیل به تنهایی چندان قابل استفاده نمی‌باشد. اما با ساندویچ کردن این ماده‌ها بین دو لایه ورق فلزی با مقاومت کششی بالا به خواص مکانیکی مورد نظر دست پیدا می‌کنیم.

ساندویچ پانل پلیمری[ویرایش]

با توجه به توانایی چاپگر سه بعدی و ترکیب پلیمر در ساخت ساندویچ پانل اخیراً تحقیقات در این زمینه انجام شده است که به وسیله فیبرهای طبیعی و الیاف مصنوعی می‌توان پانل پلیمیر ایجاد کرد، نتیجه آن داشتن یک هسته عایق قوی تر نسبت به قبل خواهد بود.[۹] این دستاورد جدید توانایی ایجاد پانل ساندویچ پلیمری نوعی جدید از ساندویچ پانل است.[۱۰]

ضخامت ساندویچ پانل[ویرایش]

ورقهای گالوانیزه عمومی ساندویچ پانل موجود در بازار ایران

پانل‌ها در ضخامت ۲ الی ۲۵ سانتی‌متر و بر حسب سفارش تولید می‌گردد. ساندویچ پنل‌ها از ۵ لایه تشکیل می‌شود، لایه محافظ درونی و بیرونی بوده و دو لایه چسب مخصوص که جهت اتصال لایه‌های محافظ بیرونی و عایل میانی بکار برده می‌شود فوم داخل ساندویچ پنل‌ها نیز از جنس فوم ۱- پلی اورتان (PU) با دانسیته ۲+۴۰ کیلوگرم بر متر مکعب ۲- اکس پی اس (XPS) با دانسیته ۲+۴۰ کیلوگرم بر متر مکعب ۳- پلی استایرن (EPS) با دانسیته ۲+۲۰ کیلوگرم بر متر مکعب ۴- پشم سنگ (RW) با دانسیته ۲+۱۲۰ کیلوگرم بر متر مکعب می‌باشد.

رنگ ساندویچ پانل[ویرایش]

ساندویچ پانل در ۱۲ طیف رنگی مختلف ازجمله سفید، آبی، قرمز، نقره‌ای، طوسی، کرم، سبز، یشمی، زرد، بنفش نولید می‌شود.

نصب ساندویچ پانل[ویرایش]

با توجه به اینکه برای سازه‌های ساخته شده با ساندویچ پانل مسائلی مانند عایق حرارتی و صوتی، مقاومت در برابر رطوبت، ضد احتراق و حفظ زیبایی از اهمیت بالایی برخوردارند، معمولاً نکات زیر در نصب پانل مورد توجه قرار گیرد:

  • برای آب‌بندی کردن پروژه دقت به متد قرارگیری نری و مادگی ساندویچ پانل دیواری حائز اهمیت است.
  • برای درزبندی و آب‌بندی مناسب ساندویچ پانل‌ها استفاده از چسب سیلیکون توصیه می‌شود.
  • با توجه به رعایت فاصله مجاز بین ساندویچ پانل‌ها تکیه گاه مناسب برای سفت کردن پیچ‌ها ضروری است.
  • به فاصله بین ستون‌ها، عرض و ارتفاع پانل‌ها و محل قرارگیری پانل‌ها و میزان وزش باد در منطقه باید توجه شود.
  • از پیچ‌های واشر داری که مخصوص نصب ساندویچ پانل‌های دیواری و ساندویچ پانل‌های سقفی است استفاده شود.
  • بحث دیگری که در زیبایی و آب‌بندی مناسب سازه‌ها مطرح است به‌کارگیری فلاشینگ‌ها و آبروها برای نصب ساندویچ پانل‌های سقفی در جایگاه مناسب خود است.[۱۱]

روش‌های کاهش هزینه ساندویچ پانل[ویرایش]

برای پایین آوردن قیمت ساندویچ پانل روش‌های متعددی وجود دارد:

  • به جای اینکه در هر دو طرف پانل از ورق فلزی استفاده گردد، تنها در یک طرف ورق فلزی به کار رود.
  • پایین آوردن ضخامت ورق فلزی از ۵/۰ میلی‌متر به ۴/۰ میلیمتر.
  • کاهش گام‌های به کار رفته در پانل.

انواع ورق‌ مورد استفاده در تولید ساندویچ پانل[ویرایش]

یكی از اجزای اصلی تشكیل دهنده ساندویچ پانل، ورق می‌باشد كه در دو سمت ساندویچ پانل قرار می‌گیرد، این ورق از نوع فولاد فرم دهی شده با گریدهای مختلف می‌باشد كه دركارخانه‌های فولاد، به روش نورد گرم تولید می‌گردد و درصد عناصر شیمیایی تشكیل دهنده آلیاژ ورق، موجب استحكام مكانیكی و فرم پذیری بالای ورق شده و همین امر استفاده از این نوع ورق‌ها را جهت استفاده در تولید سازه‌های پیش ساخته و ساندویچ پانل رایج نموده است.

انتخاب نوع پوشش روی سطح ورق‌های ساندویچ پانل به عوامل محیطی از جمله نوع اقلیم منطقه از نظر میزان رطوبت، بارش برف و باران، نرخ خوردگی، ‌ارتفاع از سطح دریا، دما و میزان تابش اشعه نور خورشید آن منطقه كه قرار است پروژه در آن احداث گردد و همچنین نوع فعالیت یا بهره برداری صورت گرفته پس از احداث پروژه بستگی دارد. ورق‌هایی كه در ساخت این سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از: گالوانیزه، آلوزینك، پلاستیسول، آلومینیوم و استیل

این متن اصلی مقاله است که منبع آن پاراگرافی از وب سایت دنیای ماموت می باشد.

جستار های وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. بختیاری، سعید (۱۳۸۹). بررسی خواص و کاربردهای پانل‌های ساندویچی و عایق‌های حرارتی پلی یورتان در ساختمان و ارائه توصیه‌های ایمنی در برابر آتش. تهران: وزارت مسکن و شهرسازی، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن. صص. ۱۶۴. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۱۱۳-۰۲۰-۵.
  2. «Welcome to our Market Unit introduction page: RENOLIT». www.renolit.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۰۵.
  3. Technical briefing: fire performance of sandwich panel systems (PDF).
  4. Sandwich panels for external cladding – fire safety issues and implications for the risk assessment process (PDF). Gordon M E Cooke. نوامبر ۲۰۰۰.
  5. "Experts warned government against cladding material used on Grenfell". the Guardian (به انگلیسی). 2017-06-15. Retrieved 2022-10-11.
  6. Sandwich panels for external cladding – fire safety issues and implications for the risk assessment process (PDF).
  7. «When Will Dubai Fix Its Burning Skyscraper Problem?». Gizmodo (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۰۵.
  8. «Extruded Products | Karton». www.karton.it. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۰۵.
  9. Zhang، Xiaoyu؛ Shi، Hao؛ Zeng، Wenhua؛ Zeng، Fuming؛ Zeng، Huizhong (اکتبر ۲۰۱۸). «Vibration Tests of 3D Printed Satellite Structure Made of Lattice Sandwich Panels». AIAA Journal. ۵۶: ۴۲۱۳–۴۲۱۷. doi:10.2514/1.J057241.
  10. Zhang، Xiaoyu؛ Shi، Hao؛ Zeng، Wenhua؛ Zeng، Fuming؛ Zeng، Huizhong (اکتبر ۲۰۱۸). «Vibration Tests of 3D Printed Satellite Structure Made of Lattice Sandwich Panels». AIAA Journal. ۵۶: ۴۲۱۳–۴۲۱۷. doi:10.2514/1.J057241.
  11. "Experts warned government against cladding material used on Grenfell". the Guardian (به انگلیسی). 2017-06-15. Retrieved 2021-01-05.