دوشاخه و پریز برق متناوب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از پریز)
دوشاخه‌ها و پریزهای برق گاهی ترکیبی از اتصالات نری و مادگی هستند ولی گاهی پین‌ها یا پایانه‌های در اختیار گذاشته شده در پریز دارای جریان نیستند. (ساعت‌گرد از بالا سمت چپ: دوشاخه و پریز آلمانی CEE 7/4، پریز فرانسوی CEE 7/5)

دوشاخه و پریز برق (به فرانسوی: prise) دستگاه‌هایی هستند که اجازه می‌دهند دستگاه‌هایی که با برق کار می‌کنند به منبع تغذیه جریان متناوب اصلی در یک ساختمان متصل شوند. دوشاخه‌ها و پریزهای برق در نرخ ولتاژ و آمپر، شکل، اندازه و نوع اتصال متفاوت هستند. انواع استفاده‌شده در هر کشور توسط استانداردهای ملی مشخص می‌شوند.[۱]

مواد سازنده[ویرایش]

برای شناخت مواد اولیه به کار رفته در ساخت کلید و پریزها باید با اجزای تشکیل دهنده آن ها آشنا شویم. به‌طور کلی دو شاخه های برق از دو قسمت قاب و شاخه ها و در برخی موارد پیچ ها ساخته شده اند. این در حالی است که پریز برق از بدنه، رویه، بخش داخلی و پیچ های ساخته شده اند. در دوشاخه های برق، کلید ها و پریزها، از فلز و پلاستیک به عنوان مواد اولیه بخش های سازنده این وسایل استفاده می شود.

انواع پریزهای برق[ویرایش]

به‌طور کلی پریزهای برق را می توان به دو دسته پریزهای هوشمند و معمولی تقسیم کرد:

پریزهای برق هوشمند[ویرایش]

پریزهای برق هوشمند انواع مختلفی دارند. برای مثال ساده ترین پریزهای برق هوشمند، تنها شامل تایمر برای زمان بندی قطع و وصل برق هستند. این در حالی است که برخی از پریزهای هوشمند امروزی ممکن است شامل برنامه ریزی های بسیار پیشرفته برای کاهش و یا افزایش جریان و ولتاژ نیز باشند.

پریزهای معمولی[ویرایش]

پریزهای معمولی بسته به کشور محل استفاده شامل استانداردهای مختلفی هستند که برخی از این استانداردها به منظور افزایش ایمنی کودکان و برخی دیگر به منظور افزایش ایمنی وسایل برقی در نظر گرفته می شوند. برخی از انواع پریزهای برق امروزی شامل ورودی کابل یو اس بی نیز هستند، که برق 5 ولت مورد نیاز گوشیهای هوشمند یا موارد مشابه را فراهم می کنند.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Wikipedia contributors, "AC power plugs and sockets," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=AC_power_plugs_and_sockets&oldid=522529920 (accessed November 17, 2012).

پیوند به بیرون[ویرایش]

Overviews and diagrams